Perekomöödia
Autor: G. B.
Shaw
Tõlkinud Anne Lange
Lavastaja Roman Baskin
Kunstnik Ann Lumiste
Mesallianss on abiellujate ebavõrdsuse
tõttu kohatuks peetav abielu. Ajalugu on täis selliseid abielusid, on siis tegu
seisusliku, varandusliku , usulise , vanuselise või muu ebavõrdsusega. Ka tänapäeval ei ole
ebavõrdsed abielud tundmatud, nii et päris võõras teema ei tohiks olla
Selles tükis on kõne all abielu sõlmimine tõusva
kodanluse ja manduva aristokraatia järeletulijate vahel.
Kirjanikule pole miski püha. Ta pilab vaimukas, paradokse
puistavas tekstis nii aristokraatiat, kodanlust, perekonda, sekka ka luuseritest
sotsialiste.
Sellest näidendist on pärit
Shaw kuulus mõttetera: „Kui abielud sõlmida nii, et panna kõik meeste nimed
ühte kotti ja naiste omad teise, ja lasta kinniseotud silmadega lapsel neid
välja tõmmata nagu loteriivõite, oleks õnnelike abielude protsent sama kõrge
kui praegu.“
Ohtu mõisa tallisaalis suvel
2014 Roman Baskini poolt lavastatud perekomöödia rändab nüüd talvel mööda
Eestimaa erinevaid lavasid . Nagu
suvelavastuses, on ka teatrisaalides laval liha küpsemas ja saalis hõljub ahvatlevat
praelõhna. Etendus lõpuks on liha küps ja näitlejad tõstavad endale ette.
Sisust:
Rikka pesuvabrikandi maja
aeda teeb hädamaandumise (või kukub) sportlennuk, mis lisaks kasvuhoone
lõhkumisele, lööb majas segamini ka suhted ja mõned saladused paljastatakse.
Laval rikka suurtöösturi pere: majaproua (Epp Eespäev), majaperemees (Roman Baskin),
peretütar (Elina Pähklimägi), perepoeg (Riho Kütsar), külalised: tütre kihlatu noor
aristokraat (Alo Kõrve), noore aristokraadi isa lordkantsler (Martin Veinmann), ja taevast kukkunud: piloot, ka noor aristokraat (Veiko Täär) ja piloodi kaasreisija
Poola akrobaat (Maria Peterson). Lõpus ilmub lavale ka ametnikust sotsialist ja
ühtlasi majahärra vallaslaps (Andres Raag).
Sissejuhatus on pisut veniv.
Dialoogid on huvitavad, kuid ei taha kuidagi lõppeda. Õige hoo saab komöödia sisse alles pärast
lennuki langemist aeda, mis toimub kõrvulukustuva mürinaga ja saaliski on üsna hirmutav. Nüüd läheb kiiremaks ning komöödiale kohaselt naerutatakse saali.
Näitlejatest meeldis mulle
kõige rohkem Roman Baskin, kelles on tunda tõelist komödianti. Rohkem kui
tema tekst, kandis tema kehaline väljendus, miimika ja žestid. Tema hüüatused , näiteks "ollallaa" erinevate varjundites, ütlesid rohkem kui repliigid.
Meeldis ka Maria Peterson,
kes tsirkuseartisti osas oli värskendavalt ebaharilik.
Martin Veinmann selles tükis
mulle ei meeldinud. Aristokraadi peaks ikka laval ära tundma, kui ta siseneb,
vähemalt inglise filmides on nii, ja ta jääb väärikaks igas olukorras. Martin
Veinmanni lavakuju oli pisut tuhm ja
üheülbaline, vaatamata paljastustele, mis toimusid.
Nägin etendust Veikko
Tääriga ja ta meeldis mulle. Kuigi Üllar
Saaremäe on üks mu lemmiknäitlejatest, ei usu ma, et ta oleks saanud kerglaslikule aadlivõsu rollile midagi
enamat lisada.
Igati vaadatav tükk, naerda
saab ka klassikalises komöödias.
Näidendi kirjutas Shaw 1910.aastal. 1910.a sündis Inglise džässmuusik Freddy Gardner. Riputan siia ühe tema video.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar