Koostanud
Ingo Normet
Intervjueerinud
ja litereerinud Auri Jürna
Toimetanud
Mari Tuuling
Kujundanud
Mari Kaljuste
263
lehekülge
Trükitud
Tallinna Raamatutrükikojas
Raamatu
väljaandmist on toetanud Eesti Kultuurkapitali Näitekunsti sihtkapital.
Tutvustusest: Lavastajaraamat II“ on järg 2001. aastal ilmunud „Lavastajaraamatule“, milles lavakunstikooli üliõpilased küsitlesid kahtteist Eesti lavastajat. Kõigile esitati 52 küsimust lavastajatöö spetsiifika ja praktika kohta. „Lavastajaraamat II“ järgib esimese raamatu põhimõtteid: samadele küsimustele vastavad kaheksa Eesti lavastajat. Raamatusse intervjuu andnud lavastajad on nii loometöös kui ka teatritöö kohta avaldatud arvamustes sageli täiesti vastupidistel seisukohtadel. See on suurepärane, sest näitab, et meil on palju erinevat teatrit, et Eesti teater on elujõuline.
Raamatus
räägivad oma tööst Roman Baskin, Peeter Jalakas, Mart Koldits, Ain Mäeots,
Andres Noormets, Tiit Ojasoo, Lembit Peterson ja Peeter Raudsepp.
Väga
hea raamat, teatrisõbrale asendamatu, ütleksin.
Peaaegu nagu õpik, tekib tahtmine alla joonida ja lehekülje servale
märkusi kirjutada.
Pean
tunnistama, et tarbija nagu ma olen, alati ma lavastaja peale ei mõtle. Ehk nagu raamatus on öeldud: kui etendus
meeldib, on näitlejad head tööd teinud ja kui etendus ei meeldi, on lavastaja
jätnud töö tegemata.
Kuigi
tutvustuses rõhutatakse lavastajate erinevust, on minu arvates
sarnaseid jooni rohkem.
Kõik
intervjueeritud väärtustavad ja peavad tähtsaimaks
usaldavat suhet lavastaja ja näitleja vahel.
Keegi
ei taha oma proovi vaatama võõraid.
Kõik
tahavad koostööd teha heade ja andekate näitlejatega, kes kaasa mõtlevad.
Kõik
väärtustavad valgustus- ja lavakunstniku tööd lavaruumi loomisel. (Püüan ka
enam mitte kasutada mõisteid lavakujundus ja lavakujundaja.)
Keegi
ei pea õigeks oma lavastuses mängimist, aga enamus on seda teinud kasvõi
asendamise korras.
Kõik
teevad oma kunsti, keegi ei mõtle lavastust tehes, et see peaks publikule meeldima.
Kui see on valmis, kantakse ette ja ollakse rõõmus kui publik mõistab lavastaja taotlusi ja publikule meeldib.
Aga
nii hull ka muidugi ei ole nagu väidetavalt Evald Hermaküla ütles:
Lk.
31 Roman Baskin: „Väga sageli ei saagi
lavastus valmis, ei saa ka publikuga koos valmis, ja selle tunneb ka ära.
Publik paneb justkui pitseri, ta kinnitab seda, et pole valmis. See on ikkagi
dialoog publiku ja lava vahel, ja oluline on, kas see dialoog elustub,
pingestub, kas kuulatakse, kas vaadatakse, Kunagi oli meil Hermakülaga suur
vaidlus, tema küll ütles: “Ei ole oluline, minu pärast tehku see publik seal
saalis, mis tahab.“ Ja ma ütlesin, et ma ei usu seda. Kujuta ette ,et publik
läheb ära, lihtsalt mängid, mängid ja saal on tühi. Tuhka sa edasi mängid. Aga
tema ütles, et ei hakka tema nende pärast midagi tegema, ta teeb oma asja…. Teater
on ikkagi kokkusaamine, ühine hingamine, dialoog. Sa võid teha, mis tahad, aga
siin lisandub üks väga oluline kategooria –publik. „
Erinevus
jagab lavastajad selles raamatus kahte lehte: need, kes lavastavad tekstiraamatu järgi ja need, kellel tekstiraamatut ei ole ja kes teevad n.ö. elusat teatrit. Esimesi esindab
selles raamatus näiteks Roman Baskin ja teisi Tiit Ojasoo.
Minu
sümpaatia kaldub tekstiraamatuga
teatritegijate poole. Tunnistan, et n.ö. elus teater jääb mulle kaugeks, ma
näen, et näitlejad naudivad oma mängu, kuid tihti ei pane see mind kaasa elama.
Ma konstateerin: kui huvitav, ka nii võib teha, aga see ei pane mind kaasa
elama- aga teatrist otsin ma elamust.
Küllap
on minul teatrikülastajana arenguruumi nii nagu teatrilgi.
Mart
Koldits vastab küsimusele, mis on teater, lk. 84:“Kui Peter Brook ütles, et teater on see, kui keegi vaatab ja keegi
läheb üle lava, siis mina ütlen, et teater on ka see, kui keegi vaatab ja miski
ei lähe üle lava…. See ei ole minu arust eriti oluline küsimus. Kui räägitakse,
et nüüd see lavastus kompas teatri piire, et kas see on installatsioon või
teater, siis alati tekib küsimus, et kallid inimesed, kas tõesti on oluline,
mis see on? Oluline on see, et sellest midagi saaksid, mingi kogemusi, mingi
elamuse. Kui mingid teatritegijad kogemata oma loominguga nihkuvad, teevad
mingi sellise asja, mis näeb rohkem maalikunsti moodi välja, siis seda ei saa
ju pahaks panna, kui see on hea maalikunst. See on selline intellektuaalne
klaaspärlimäng, et nüüd kompasime teatri piire. Minu jaoks ei ole see kunagi
mingi teema olnud.“
See
raamat igatahes avardab minu teatrikogemust, kiusatus on osta ka kodusesse
raamaturiiulisse.
Täna
lähen raamatukokku ja võtan ka „Lavastajaraamatu
I“.
Järgmine
planeeritud teatrikülastus on Ingo Normeti lavastatud H. Ibseni „Brand „ VAT
teatri etendus toimub Rahvusraamatukogu teatrisaalis. Uue hooaja eel olen lubanud endale iga kuu paar
korda teatris käia , ooper kaasa arvatud.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar