23. oktoober 2014

Verdi "Macbeth" MET Opera HD live.


MACBETH
Verdi
New York Metropolita Opera  HD Live
Esietendus 14. 03. 1847 Teatro della Pergola Firenze
Libreto: Francesco Maria Piave

Dirigent:
Fabio Luisi
Lavastaja:
Adrian Noble
Lava- ja kostüümikunstnik:
Mark Thompson
Valguskunstnik:
Jean Kalman
Koreograaf:
Sue Lefton

Anna Netrebko-  Leedi  Macbeth        
Željko Lučić – Macbeth











Joseph Calleja-  Macduff















René Pape- Banquo












Giuseppe Verdi ooper neljas vaatuses, Francesco Maria Piave libreto (Andrea Maffei täiendustega) Shakespeare'i näidendi (1605-06) järgi. Helilooja esimene Shakespeare'i ainetel loodud ooper, mida on hinnatud tema varasema loominguperioodi parimaks teoseks. Valmis impressaario Alessandro Lanari eestvedamisel.
Tegevus toimub 11.saj keskel Šotimaal ja Šoti-Inglismaa piiril. Kuningas Duncani väepealikule Macbethile ennustatakse, et temast saab Ðotimaa järgmine kuningas. Oma naise, leedi Macbethi õhutusel mõrvab ta kuninga ja astub ise troonile. Võimu kindlustamiseks järgnevad uued mõrvad. 
Macbethi teemaks on armastus võimu vastu ja võimule pürgimine vahendeid valimata.
11. sajandile kohaselt sünge ja verine lugu (käesoleval ajal kasutatakse võimule pürgimiseks teisi vahendeid) . Nii polegi ooperis punase värviga kokku hoitud.  René Pape Banquo osas palju laulda ei saa, aga verises särgis kummitusena kõnnib ta laval ringi ka pärast seda, kui on tapetud.  

Lavastuses on tegevus toodud 20.sajandisse, täpsemat aega kostüümide, meeste käes olevate püsside ja lavale toodud sõjaväeauto margi kaudu ei osanud ma määrata. Selle  Shakespeare draama „Macbeth“ ainus armastuslugu on armastus mehe ja naise – Macbethi ja leedi Macbethi vahel.  Suure armastusloo puudumist korvas täielikult  Anna Netrebko äärmiselt sensuaalne leedi Macbethi rollilahendus. Nii et lavastuses oli igaühele midagi.

Anna Netrebko on ooperimaailma kroonimata kuninganna. Ja seda mitte üksnes hääle ja kauni välimuse tõttu. Lisaks on ta suurepärane näitleja ja karismaatiline isiksus.  Anna Netrebko leedi Macbeth on julge, otsustav, halastamatu, silmakirjalik ja võrgutav.  Viimase vaatuse unenäo stseenis aga kahetsev ja murtud naine,  femme fatalest pole jälgegi. Võimsad olid need ovatsioonid, mis MET-i saalis Anna Netrebkole kõlasid, polegi selliseid varem kuulnud. Lisaks Anna Netrebkole laulab MET-is leedi Macbethit Maria Guleghina, aga Anna on klass kõrgem.
Nii laulab Anna Netrebko esimeses vaatuses  aariat "Vieni t'affretta...":

Näitlejameisterlikkuselt ei jää Anna Netrebkole alla Macbethi osas bariton Željko Lučić, keda viimati nägin MET lavastuses „Rigoletto“.
Siin piinatud ja meeleheitel kuningas Macbethi aaria"Pieta, rispetto":


Rene Pape on võimas bass, aga kujutasin tema asemel laulmas Ain Angerit ja tulemus ei olnud halvem.
Väga head lauljad+ näitlejameisetrlikkus + huvitav lavastus = suurepärane ooperielamus. 
Võiks veel korra vaadata. Macbeth just pähe kulunud ei ole, sest polegi õnnestunud seda varem kuulda.

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar