MACBETH
Verdi
New York Metropolita Opera HD Live
Esietendus 14. 03. 1847 Teatro della Pergola Firenze
Verdi
New York Metropolita Opera HD Live
Esietendus 14. 03. 1847 Teatro della Pergola Firenze
Libreto: Francesco Maria Piave
Dirigent:
|
Fabio Luisi
|
Lavastaja:
|
Adrian Noble
|
Lava- ja kostüümikunstnik:
|
Mark Thompson
|
Valguskunstnik:
|
Jean Kalman
|
Koreograaf:
|
Sue Lefton
|
Anna Netrebko-
Leedi Macbeth
Željko Lučić – Macbeth
Joseph Calleja- Macduff
René Pape- Banquo
Giuseppe Verdi ooper neljas vaatuses, Francesco Maria Piave libreto (Andrea
Maffei täiendustega) Shakespeare'i näidendi (1605-06) järgi. Helilooja esimene
Shakespeare'i ainetel loodud ooper, mida on hinnatud tema varasema
loominguperioodi parimaks teoseks. Valmis impressaario Alessandro Lanari
eestvedamisel.
Tegevus toimub 11.saj keskel Šotimaal ja Šoti-Inglismaa
piiril. Kuningas Duncani väepealikule Macbethile ennustatakse, et temast saab
Ðotimaa järgmine kuningas. Oma naise, leedi Macbethi õhutusel mõrvab ta kuninga
ja astub ise troonile. Võimu kindlustamiseks järgnevad uued mõrvad.
Macbethi teemaks on armastus võimu vastu ja võimule
pürgimine vahendeid valimata.
11. sajandile kohaselt sünge ja verine lugu
(käesoleval ajal kasutatakse võimule pürgimiseks teisi vahendeid) . Nii polegi ooperis punase värviga kokku hoitud. René Pape Banquo osas palju laulda ei saa, aga
verises särgis kummitusena kõnnib ta laval ringi ka pärast seda, kui on
tapetud.
Lavastuses on tegevus toodud 20.sajandisse, täpsemat
aega kostüümide, meeste käes olevate püsside ja lavale toodud sõjaväeauto margi
kaudu ei osanud ma määrata. Selle Shakespeare
draama „Macbeth“ ainus armastuslugu on armastus mehe ja naise – Macbethi ja
leedi Macbethi vahel. Suure armastusloo
puudumist korvas täielikult Anna Netrebko
äärmiselt sensuaalne leedi Macbethi rollilahendus. Nii et lavastuses oli igaühele midagi.
Anna Netrebko on ooperimaailma kroonimata kuninganna. Ja
seda mitte üksnes hääle ja kauni välimuse tõttu. Lisaks on ta suurepärane
näitleja ja karismaatiline isiksus. Anna Netrebko leedi Macbeth on
julge, otsustav, halastamatu, silmakirjalik
ja võrgutav. Viimase vaatuse unenäo
stseenis aga kahetsev ja murtud naine, femme fatalest pole jälgegi. Võimsad olid need ovatsioonid, mis MET-i saalis Anna Netrebkole kõlasid,
polegi selliseid varem kuulnud. Lisaks Anna Netrebkole laulab MET-is leedi Macbethit Maria Guleghina, aga Anna on klass kõrgem.
Nii laulab Anna Netrebko esimeses vaatuses aariat "Vieni t'affretta...":
Näitlejameisterlikkuselt ei jää Anna Netrebkole alla Macbethi
osas bariton Željko Lučić, keda viimati nägin MET lavastuses „Rigoletto“.
Siin piinatud ja meeleheitel kuningas Macbethi aaria"Pieta, rispetto":
Rene Pape on võimas bass, aga kujutasin tema asemel laulmas Ain Angerit ja tulemus ei olnud halvem.
Väga head lauljad+ näitlejameisetrlikkus + huvitav
lavastus = suurepärane ooperielamus.
Võiks veel korra vaadata. Macbeth just
pähe kulunud ei ole, sest polegi õnnestunud seda varem kuulda.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar