29. mai 2015

Yangide naiskindralid. Hiina Rahvusliku Pekingi Ooperiteatri etendus 28.05.2015 Nordea Kontserdimajas.

Hiina Rahvusliku Pekingi Ooperiteatri etendus
„Yangide naiskindralid“ 
Nordea kontserdimajas 28. mail 2015
Ida muusika festivali Orient raames.



Ei hakka siin osatäitjaid, lavastajaid ja teisi tegelasi kavast ümber trükkima. See oleks liiga suur töö ning niikuinii ei jääks nimed meelde, et kunagi hiljem äratundmisrõõmus õhata.








Pekingi ooperikunsti traditsioonidel põhinev etenduse tegevus toimub varajases ajaloos Põhja –Hiinat valitsenud Songi dünastia (960-1279) ajal. Süzee aluseks on ajaloolised legendid imperaator  Renzongile lojaalse Yangide suguvõsa lesestunud naistest, kes asuvad lahinguväljal oma hukkunud meeste asemel ise võitlusse vaenlastega. Kuigi arvatakse, et need legendid on suuremas osas väljamõeldised, on neis esinevatest tegelaskujudest paljud siiski ajalooliselt eksisteerinud.
Ajalooline Pekingi ooper on Hiina traditsiooniline ooper, mis erineb täielikult läänemaailma klassikalisest ooperist. See on süntees laulmisest, näitlemisest, akrobaatikast, dialoogidest, värvikatest kostüümidest ja sümboolse tähendusega näomaalingutest.  
Olin võlutud algusest lõpuni!
Muinasjutuliselt värvikad  kostüümid, laval liuglevad miniatuursed hiinlannad, kulmud nagu nooled taevasse sihitud. Suurepärased tantsud, sõjastseenid  lavastatud tantsudena. Niivõrd täpsed, sujuvad ja kaunid liigutused ja vahepeal peaaegu tsirkuse efekt, kui noor sõdalane lendab saltosid tehes üle lava.  Kõne dialoogides ja laulmine tundub esialgu võõrastav, kuid väga huvitav.

Ma ei vaadanud Pekingi  ooperit esmakordselt. Oli selline võimalus kunagi 13 aastat tagasi Hiina reisil Pekingis. Hiina reisile järgnes mu küllalt pikk Hiina periood, kui tegin ja sõin hiina toite, jõin hiina teed, kuulasin kaasaostetud hiina muusikat ja lugesin raamatuid Hiinast. Meelde tuli praegu üks:

 

Jung Chang
Metsluiged
Hiinamaa kolm tütart
Peaaegu oleksin hakanud lugema ka järgmist raamatut, aga enne lõppes mu Hiina periood.

 
Lo Guan-Tšung
Kolmevalitsus I-II

Etenduses laulis üht naispeaosa Li Shengsu, keda kava kohaselt  peetakse Aasias samaväärseks lauljaks kui Monserrat Caballe või Kiri Te Kanawa läänemaailmas.
Siin laulunäide Li Shengsu’lt. 
Oli suurepärane ja uhke tunne, et kauge kõrgkultuur koju kätte tuleb ja ei peagi selleks Pekingisse sõitma. Tänud Ida muusikafestivali korraldajatele! 


Öösel ei andnud värvide mäng mulle asu ja nägin  unes värvilist Hiina ooperit Estonia teatris. Ärgates mõtlesin, et oli kaunis ja huvitav, aga päevakajaliselt jätkates:  igal õhtul Estonias sellist ooperit ei tahaks kuulata, vaid ikka seda, mis minu kultuurile omane.


Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar