9. juuni 2015

Prahas ooperireisil 03.-06.juunil 2015 I



Traditsiooniline ooperireis sünnipäevaks, sedapuhku juba kaheksa, oli sel aastal Prahasse.
Eelnevate aastate sihtkohad olid Varssavi, Frankfurt, Budapest, Viin 2 korda, Madriid ja Riia.
Prahas pole ma varem käinud ja nüüd olen võlutud sellest linnast. Nii  kaunis, nii palju vaadata ja näha.   Kõike soovitut ja soovitatut vaadata ei jõudnudki.
Peaaegu sama suursugune  kui minu lemmiklinn Viin. Tõenäoliselt viib reis mind veel kord Praha ooperiteatritesse. Seda enam, et elu Prahas ja ooperipiletid tunduvalt odavamad kui Viinis. Korralik lõuna klaasi veiniga kesklinna kohvikus (värske spargel  lõhe ja polentavahuga, lisaks pudel vett ja pokaal head veini) 375 tšehhi krooni, mis teeb  15,6 €. Kui veini asemel juua kuulsat tšehhi õlut, on veelgi soodsam.
Ooperipiletid samas hinnas, mis meilgi. Mõlemad  ooperimajad seevastu sarnanevad Viini Staatsooperi majale. 
Pildil Praha Riiklik Ooperi saal.
Ooperipiletid on mugavalt internetis etteostetavad, saabumise päevaks olid piletid hotelli toimetatud.






Kesklinna hotell vaiksemas kõrvaltänavas hinnalt vastuvõetav. Kohe üle tänava uuemat sorti kaubanduskeskus, mille ees kõrgus selline pöörlev Kafka pea. Autor David Černý. Pea pöörleb mitte tervenisti  vaid kõik  kihid nendest läikivatest „tellistest“ eraldi.


Pildid ei ole minu tehtud, näppasin need internetist.  Minu reisi ajal oli Prahas suur suvi ja kõik käisid poolpaljalt.
Pildistasin selle reisi ajal minimaalselt, nautisin vaateid ja muiduolemist ja sooja, sooja, sooja! Pilte leidub Internetis ja raamatutes.

Esimesel õhtul vaatasin  Praha Riiklikus Ooperis Arrigo  Boito  „Mefistofelest“, mis on selle Itaalia helilooja ainus lõpuni kirjutatud ooper. Arrigo Boito on tuntud kui libretist, kes Verdile kirjutas „Otello“  ja „Falstaff“ libretod.
Ka oma ooperile kirjutas libreto Boito ise.
Ooperi esietendus toimus 05.03.1868.a. Milaano La Scalas. Pärast kahte etendust võeti „Mefistofeles“ repertuaarist maha, Boito kirjutas ooperi ümber, lühendas, muutis Fausti baritonist tenoriks  ja seitsme aasta möödudes 04.10.1875 jõudis ooper uuesti lavale Bologna Teatro Communales. Hiljem tegi helilooja veel väiksemaid parandusi. „Mefistofeles“jäigi Boito ainsaks ooperiks, kuigi alustas ta veel kaht.

Ooperi süžee põhineb nagu Gounod „Faustilgi“ Goethe teosel. Boito ooper keskendub Mefistofelesele. Mefistofeles on laval kui elukogenud härrasmees, Faust on rohkem ohvri rollis, keda deemoni kuri käsi juhib. Pikad ja tõsised aariad, mille tõlketeksti kohati ei jõudnud jälgidagi, nii oleks see hakanud segama muusika nautimist.

Dirigeeris Marco Guidarini
Lavastas Ivan Krejci


Mefistofeles- slovaki bariton Peter Mikulaš,











Faust- Daniel Magdal













Margherita- Alzbeta Polackova


















Marta- Jana Sykorova
Elena- Jitka Svobodova
Wagner-Martin šrejma
Panthalis- Sylvia Cmugrova


Muusikaliselt väga huvitav teos ja võimas etendus. Eriti tahan esile tõsta suurepärast ja tugevat koori. Koor kõlas nii, et ihukarvad tõusid püsti.Vahepeal oli laval täiskasvanute koor, lastekoor ja tantsijad, siis jäi lava suisa kitsaks.

Lavakujundus oli minimalistlik ja kostüümid hall-valge- must värvigammas nagu lisatud piltidelgi näha. Ei meenugi lavakujunduselt midagi erilist, v.a. ehk haigla transpordiraamid. Margareta vanglastseenis ilmus raamidelt valge lina alt nähtavale hulganisti beebinukkusid. Ühes teises stseenis olid linade all peidus "surnud" tantsijannad. Tantsunumbrid samuti väga huvitavad.
Leidsin YouTubest killukese Boito "Mefistofelese "proloogi koorist, kõlab nagu võimas oratoorium:





Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar