10. august 2015

Frederico Fellini "Orkestriproov" Birgitta festivalil 09.08.2015

Birgitta festival 2015
Frederico Fellini
„Orkestriproov“
Federico Fellini filmi „Orkestriproov“ järgi valminud muusikaline etendus.

Režisöör-lavastaja Georgi Isaakjan

Dirigent Simone Fermani (Itaalia)












Natalia Satsi nimeline muusikateater, Moskva.
Rahvusooper “Estonia” ooperikoor. Koormeister Elmo Tiisvald

 Olen näinud 2004.a. Sakala keskuses (veel!) Roman Baskini lavastatud „Orkestriproovi“, mis oli läbinisti vaimukas etendus, naersin pisarateni. Näitlejatest meenuvad esimese hooga Andres Noormets, Pirjo Levandi, Raivo E. Tamm ja Roman Baskin dirigendi rollis dirigeerimas Narva Linnaorkestrit.

Ootasin vist midagi sarnast.
Aga nähtu põhjal tuleb esile tõsta lavastuse muusikalist külge, draamapool oli nõrgem. Esiteks toimus vestlus laval retsitatiivis, tekst ei olnud kaasaegne ja ei tõmmanud kaasa. Lood, mida näitlejad-pillimehed oma muusikariistadest rääkisid, oli aegumatult õiged ja kaunid, kuid võõras keeles räägitu, võõras paatos ja rõhud ei haaranud kaasa. Hea leid oli suure ekraani kasutamine, see tõi näitlejate näoilmed ja selle kaudu emotsioonid vaatajani, ilma ekraanita oleks etendus lahja olnud. Tore oli näha ja kuulda ekraanilt, mida kuulus dirigent intervjuul dirigeerimisest rääkis.

Eraldi tahangi esile tõsta dirigenti. Selles etenduses oli laval päris dirigent, maestro Simone Fermani (Itaalia), kes on Giuseppe Verdi tütre lapselapselaps. Iga Itaalia dirigent oleks huvi pakkunud, aga mõelda vaid, Verdi enda lapselapse………

Orkester kandis ette Rossini  avamängud ooperitele „Sevilla habemejaja“ ja  „Wilhelm Tell“ ning  Verdi  „Aida“ ja „Saatuse jõud“ avamängud. Solistid laulsid aariad Donizetti ooperist „Lucia de Lammermoor “, Verdi „Othellost“ ("Canzone del Salice"), ja Donizetti „Armujoogist“ („Una Furtiva Lacrima“). "Othello" sopran oli ikka väga hea.
Kahjuks ostetud kavas ettekantu nimetusi ja solistide nimesid ei olnud.
Kaasatud oli Estonia koor, kes kandis ette „Orjade  koori“ ooperist „Nabucco“, mis markeeris II vaatuse alguses pillimeeste mässu dirigendi vastu. Mäss jäi siiski kontekstist välja ühes lippude lehvitamise ja käratsemisega, sest leebest, hea-tahtlikust ja rõõmsast dirigendist nagu maestro Simone Fermani on, ei olnud vastet kurjale saksa dirigendile Fellini loos.

II vaatuse lõpetasid Leonora aaria ja avamäng Verdi  ooperist „Saatuse jõud“,(„T tutto verdi.  La forza del destino.“) Tahaksin väga seda Verdi kõige dramaatilisemat ooperit näha.
Siin Simone Fermani Natalia Satsi nimelises Moskva Muusikateatris dirigeerimas
avamängu ooperile „Saatuse jõud“:





Lavastuse selline ülesehitus läks hästi peale neile, kes tervet ooperit ära vaadata ei jõua, parimate palade galakontserdi aga meelsasti vastu võtavad.

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar