14. august 2015

Tan Twan Eng "Õhtuste udude aed"

Tan Twan Eng
"Õhtuste udude aed"
Tõlkinud Triin Tael
Kirjastus Varrak 2015
Sari „Moodne aeg“
373 lehekülge










Raamatu moto
„On olemas mälu jumalanna Mnemosyne, aga unustamise jumalannat ei ole. Ometi peaks olema, kuna nad on kaksikõed, kaksikväed, ja kõnnivad üks ühel, teine teisel pool meid, vaieldes kogu tee surmani, kummal on ülemvõim meie ning selle üle, kes me oleme.“
Richard Holmes „Looklemine läbi mälu ja unustamise“.

Väga hästi kirjutatud  kauni keelega raamat  ja sama hästi tõlgitud.
Mõned juhsulikult valitud või meeldejäänud väljendid:

Õhk on puhas nagu poleks ükski elusolend seda iialgi sisse hinganud.
Maailm läks erksamaks, pleegitades kuu ja tähed.
Sadama hakkav vihm lõhnas õhus kargelt ja metalselt, just nagu oleks see pilvedesse maetud välgult kõrvetada saanud.
Retkeks kuuvalgust laenama.

Igalt lehelt võib leida selliseid pärleid. Tänud tõlkijale, kes on osanud seda poeesiat edasi anda.

Raamatus on ühte põimitud mitu teemat: aia teema, mälu ja unustamise teema, sõjakoleduste teema, andestamise teema.

Enim paelus mind aiateema. Raamatu üks peategelane Arimoto on endine Jaapani keisri aednik, kes elab Malaisia mägedes.
Jaapani aedu ei ole ma kahjuks näinud, küll aga vaimustusin Hiina reisil hiina aedadest. Mind köitis just vaadete rohkus ja mitmekesisus. Igast lähtekohast avanes uus ja kaunis vaade. Seejuures ei olnud aias peaaegu üldse värvilisi lilli. Kivid, vesi, roheline- ja kõik. Kodus oma aeda kujundades, kujundamine on küll liiga kõrgelennuline sõna aia jaoks, mida töö ja kõige muu kõrvalt pean, olen silmas pidanud just seda, kuidas aed ühest või teisest aknast paistab.
Enne Birgitta festivali avaetendust käisime sõbrannaga Kadriorus jalutamas, avastasin enda jaoks Kadrioru jaapani aia. Mõelda vaid, ma ei olnud sellest kuulnud ega lugenud. Häbi mulle, neli korda aastas käin välismaal, aga lähimaid vaatamisväärsusi ei tunne! Kaunid vaated Kadriorust:


Kaugenesin liialt raamatust. Arimoto, endine Jaapani keisri aednik, selgitab raamatus, et kasutab aias laenatud loodusvaadet.
Lk. 160: „Selle  tegemiseks on neli moodust, seletas Arimoto: enshaku -kauge laenamine- hõlmas mägesid ja künkaid; rinshaku kasutas ära naaberkrundi tunnusjooni: funshaku võttis materjali maastikust ja gypshaku tõi mängu pilved, tuule ja vihma“
LK. 33 „Isegi läbi puhmaste voogav tuul on vale kõlaga, sest alusmetsal on lubatud liiga tihedaks ja liiga kõrgeks kasvada.“

Kaunis! Just seda ma kogesin hiina aedades, saan nüüd tagantjärgi aru.

Loomulikult ei ole aia teema raamatus põhiteema.
Malaisia ajaloost ei teadnud ma mitte midagi, nüüd pisut tean.
Teise maailmasõja ajal okupeeris Jaapan Malaisia. Pärast teist maailmasõda kurnas tollase nimega Malaiat kommunistide partisanisõda. Auto kirjutab oma märkustes, et Malaia oli üks väheseid riike maailmas, kes sissikommunistide vastuhaku seljatas.
Aia kõrval keskendub raamat ajaloosündmustele. Peategelane Yun Ling viibis noore neiuna Jaapani okupatsiooni ajal sunnitöölaagris, kus tema õde suri. Sõja lõpus tuleb Yun Ling Malaia mägismaale, sooviga leida Jaapani keisri aednik Arimoto, et tellida temalt õe mälestuseks jaapani aed. Selline aia nagu nad õega Kyotos nägid ja millest nad sunnitöövanglas päevast päeva rääkisid. Arimoto ei ole nõus aeda rajama, kuid võtab Yun Lingi oma õpipoisiks, et naine rajaks ise aia.
Hiljem sissisõja aegu, on Yun Ling tagasi mägismaal ,  aias, mille Arimoto talle pärandas. Yun Ling on lõpetanud töö kohtunikuna, arstid on kinnitanud, et ta on ravimatult haige  ning tema mälu hakkab teda maha jätma. Sellest ka moto raamatu alguses.

Lisaks saab raamatust palju teada Aasia kultuuri kohta: toidud, teeistandused, jaapani  kuulsad puulõiked, tätoveeringud. Umbes poole pealt tuleb sisse spiooni teema ja on põnev lugeda. 
Väärt lugemine kõigile neile, kes loevad meelsasti  Aasia kirjandust.

Ühe tegelase lemmikmuusika oli Chopini I klaverikontserdist „Larghetto“ erinevates esitustes. Siin mängib pala  Yundi Li, keda Emily ei saanud kuulata, sest pianist on alles 26 aastane. Mina käisin Yundi Li kontserdil Estonia kontserdisaalis 2014 aastal.



Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar