17. oktoober 2015

Sigrid Suu-Peica "Minu Horvaatia"

Sigrid Suu-Peica
„Minu Horvaatia.
Varjupaik kotkasaarel“
Petrone Print 2010
256 lehekülge












Just selline raamat, nagu minu arvates üks Minu-sarja oma olema peab. Piisavalt autori isiklikke elamusi ja kogemusi võõral maal ning samas ka informatiivne.
Kirjutatud ladusalt ning kergesti loetav.
Stiilinäide lk. 220 „Õhtuti kajab linna vanadelt kivimajadelt ja kitsastelt tänavatelt vastu vaikus ja tühjus. Linnasüdames kai ääres kõikuvates laevamastides vilistab tuul justkui viiulikeeltel musitseerides dramaatilisi ja ängistavaid viise. Neis häältes kuulen uppunud laevade õõvastavaid helisid ja mere ähvardavat hüüdu. Jalutan tänavail ja mere ääres ning mul on sageli tunne, et olen siin linnas ainus inimene. Võin seista keset peaväljakut ihuüksi ja näha vaid pea kohal tugevas tuules keerlevaid kaeluskotkaid. Huvitav, et kohalikul kunstnikul Mate Solisel on mitu maali, kus valitseb selline ajatu meeleolu- tugevat varjudega inimtühi linn. Ju on ka teda selle see linna tühjus inspireerinud, lisaks kalalaevadele ja paatidele, mida ta ekspressiivselt kontrastsete värvilahendustega maalida armastab.“


Mate Solise pilt. Päikseline ja värvikirev pilt meenutab suve. Inimesi pildil ei leia, tuules lipendavad valged särgid annavad tunnistust, et kusagil nad siiski on.










Nagu tsiteeritud lõigus, nii läbib kogu raamatut nukker alatoon, tajutav kodu-igatsus.  Mõtlesin sellele täna tööle sõites, Klassikaraadios laulis briti tenor Bryn Terfel kodust ja see laul haakus lihtsalt suurepäraselt minu mõtetega raamatust ja sellest, et olen reisinud palju, kuid kodus on ikka kõige parem.

Ise ma muidugi kuulan läbi kõik raamatust välja kirjutatud Horvaatia bändid ja lauljad.
Tahtsin seda raamatut lugeda septembris, enne Horvaatia reisi, aga järjekord raamatukogus jõudis minuni alles pärast reisi. Nüüd on mul oma „minu Horvaatia“. Raamatut oli põnev lugeda, kerget äratundmisrõõmu: mina olin ka seal, mulle tundus ka nii .... Enne reisi oleks lugemisest ka praktiline kasu tõusnud tänu Horvaatia ajaloo ja eluolu kirjeldusele.
Mina olin Istria poolsaarel Poreci linnas, aga läbisõidetud sai ümbruskond: Pula, Rovjin, Motovun, Livade. Armusin Horvaatisse juba selle ühe nädala jooksul. Kaunis loodus, lahked ja sõbralikud inimesed ning mitte vähetähtis minu jaoks: männilõhnane soolane  mereõhk, mis teeb astmaatikule hingamise kergeks.

Suveniiriks ostsin endale plaadi, millel laulavad 3 meest, üks neist Dražen Zečić. Ausalt öeldes oli see ka ainus plaat, mida ma ajalehe kioskis nägin, plaadipoodi vaatamata otsingutele ei leidnudki.




Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar