Mats Traat
"Kolm Solveigi"
Lühiromaane ja novelle.
Ilmamaa 2015
Lugemist alustades tõdesin, et mõned lood, mis raamatu kaante
vahele koondatud, on mul ajakirjast „Looming“juba loetud. Lugesin siis läbi
nimijutustuse ja need, mis lugemata.
„Kolm Solveigi“ on
kultuurilooline jutustus kolmest naisnäitlejast: Liina Reimanist, Erna
Villmerist ja Helmi Viitolist. Peategelasi seob koht- Pikakose Lahemaal
Valgejõe ääres.
Hanno
Kompuse projekti järgi ehitatud maja Valgejõe orus. Siin on elanud ja olnud
Aleksander Mohrfeldt, Helmi ja Karl Viitol, Liina Reiman, Erna Vilmer Raimund
Kull, Ants Lauter ja veel paljud nende sõbrad ning mõttekaaslased.
Autor
alustab haaravalt:
„Liina Reiman, Erna Villmer, Helmi Viitol —
ajaloolised isikud, kes on kunagi Pikakosel elanud ja olnud; peale nende veel
mitmed teised.
Nad on lahkunud, aga nad
elavad.
Valgejõe hääl on endine, metski
alles, ehk küll puud ei ole ega saagi olla needsamad, mis tollal.
Eneseleidmine, eneseteostus,
ümberkehastumine. Kunstniku arengutee on käänuline, sisehoovused ja
hingekurrutus raskesti jälgitavad.
Kus on näitleja hingeõnnistus,
meelerahu koos edevuse jääkidega?
Kolm Solveigi on siinmail
viibinud.
Kõik kolm elavad, ehkki nad
surnud on.
Suur Kõver on parajasti
silmapiiri taga.
Kuidas nägi välja suur
tragédienne, millest ta mõtles?
Oma silm on kuningas — vaadakem
siis!
Tõstame vaheteki üles.“
Lühiromaan
on kultuurihuvilisele lugejale väärtuslik lugemisvara. Autor on suutnud oma
tegelased ellu äratada, see kõlab klišeena, aga nii see on.
Kas
kõik oli nii nagu Mats Traat kirjutab? Autor ei pretendeerigi absoluutsele
tõele:
Lk.
253: „Vaatad minevikku, vaatled
indiviidide elukäiku, üritad mõista nende hingeelu; mõned inimesed ilmuvad
selgelt, loed peaaegu, et nende kehakeelt, kuuled kõnet, mis enamjaolt sordiini
all. Seejärel hajuneb kujutis häguseks, vahel valitseb pikka aega pimedus, ei
ole mingisugust pilti. Siis äkki ilmub teine, samade inimestega seotud tõelustomp,
vaade tiheneb natukeseks ajaks, et kohemaid jälle uduseks tõmbuda“
Lk.
300 „Sündmused kiiguvad aja pinnal
otsekui toomehelbed virdavas vees. Kas üks või teine sündmus toimus ennem,
samaaegselt millegagi või tunduvalt hiljem, on raske tuvastada.“
Mats
Traat on üks parimaid jutuvestjaid eesti kirjanduses. Hea dialoog, ladus veste
ja kaunis eesti keel. Autor on ajastusse sisse läinud ka sõnakasutusega.
Tegelaste suhu on pandud sellised toredas sõnad: „aitas vanaisal kõbida
laudakatust“, „mille tuul hatakile kiskunud“ ja „Ilmasõja ajal, kui mina
hakkasin meelt märkama“.
Mats
Traadilt oleks noortel algajatel kirjanikel õppida head keelevaistu, ilusat
keelt, ladusat jutustamisoskust ning tüsedat dialoogi. Ma ei tea, kas
tänapäeval rõhutatakse kirjanikuks saamise juures suurt lugemust ja
vanameistritelt õppimist.
Erna
Villmer tsiteeris raamatus Juhan Sütiste luuletust:
„Me nagu näitelaval käime ringi
kord printsirüüs, kord valgust
kardab kuub,
kloun väike naerab, õhkab
traagik suur
ja taevas keegi meist ei muutu
ingliks.“
Otsisin
seda luuletust, aga koduselt raamaturiiulilt jäi leidmata. Mul ei ole ühtegi
Sütiste luulekogu ja ka „Eesti luule antoloogia“ II, kus see võiks sees olla,
olen ära kinkinud.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar