Gaetano
Donizetti
Koomiline
ooper
Armujook
L’elisir
d’amore
Dirigent
Lauri Sirp
Lavastaja
Georg Malvius (Rootsi)
Kunstnik
Ellen Cairns (Šotimaa)
Valguskunstnik
Palle Palme (Roostis)
Koreograaf
Adrienne Abjörn (Rootsi)
Maailma
esietendus 12.mail 1832.a.Milaano teatris Cannobiana.
Osades: Osades:
Nemorino: Cataldo Caputo (Itaalia), Oliver Kuusik, Andres Köster
Adina:
Kadri Kipper, Kristel Pärtna
Belcore:
Rauno Elp, Aare Saal, René Soom
Dulcamara:
Pavlo Balakin, Rauno Elp
Giannetta:
Janne Ševtšenko, Olga Zaitseva
Ooperi muusika on imekaunis, lõunamaiselt
särav ja kerge. Gaetano Donizetti
(1797-1848) kirjutas elu jooksul ligi 70
ooperit, „Armujook“ kuulub nende 10 hulka, mida maailma lavadel 166 aastat
pärast tema surma sagedamini mängitakse.
Ooperi
süžee on lihtne, lõbus ja arusaadav. Ooperis on mitu kaunist aariat ja
duetti, puudub retsitatiiv, olen
täheldanud, et just see „lauldes rääkimine“ peletab inimesi ooperist eemale. Tuntuim on Nemorino aaria „Una furtiva lagrima“ (Üks varjatud pisar).
Kavalehest
lugesin, et 1900.aastal toimus Arturo Toscanini juhatamisel La Scalas „Armujoogi“
taasesietendus, milles Nemorinot laulis samal aastal tähelendu alustanud Enrico
Caruso. Pärast „Una furtiva lagrimat“ katkestas aplausitorm etenduse ega vaibunud
enne kui laulja oli etteastet korranud. Ooperi
libretist soovitas aaria ooperist välja jätta kartes, et lüüriline
aaria pidurdab koomilise ooperi hoogsat sündmustikku. Donizetti jäi aaria
suhtes kindlameelseks ja nüüd kuulub aaria kindlalt tenorite raudvarasse. Järgneval videol laulab Cataldo Caputo, kes
muuseas laulis Nemorino osa Estonias ka sel etendusel , millele mina juba aasta
tagasi pileti olin ostnud.
Kindlasti
sobib ooper „ Armujook“ ka neile, kes satuvad ooperisse harva või pole
veel sattunudki. Tunnen inimesi, kes oma esimese ooperikogemuse said 2011.aastal
ja selleks juhtus olema Noblessneri valukojas „Parsifal“. Mingi hinna eest neid
rohkem ooperisse ei vea. Wagneriga ei
soovitaks kellelgi alustada, kuigi „Tannhäuser“ja
„Lohengrin“ võiksid sobida. Itaallased:
Verdi, Donizetti ja Puccini on esmakordseks tutvuseks head ja Mozart muidugi
ka. Alati võib alustada Bizet „Carmeniga“, vähemalt üks lugu on
telefonihelinast tuttav.
Lavastus: Georg Malviuse lavastus on minu arvates õnnestunud.
Lavastaja on tõstnud ooperi tegevuskoha 20.sajandi esimesse poolde,
asendanud sõdurid ja rügemendikapteni
maffiapealiku ja tema kambaga. Ülejäänud osas on lavastus ikka traditsiooniline
Sitsiilia kauni külatüdruku ja temasse armunud häda-varesest noormehe lugu. Koomilisuse lisab etendusele armunud noormehele võistleja ilmumine, seesama maffiapealik, ning šarlatanist rändkaupmees armu-joogi
pakkumisega.
Ooperis
eelistan
tavaliselt võimalikult ajastutruud ning traditsioonilist lavastust. Ma ei soovi, et lavastaja teeks ooperist „oma
alternatiivsete ideede katsepolügooni“, millisest võimalusest kirjutas Sirbis
Kerri Kotta: „Kõrgprofessionaalne , kuid mõnevõrra üllatusevaene „Armujook““ http://www.sirp.ee/index.php?option=com_content&view=article&id=21903:2014-05-22-10-15-37&catid=5:muusika&Itemid=12.
Kuigi
ka traditsioonilist lähenemist eiravates lavastustes on olnud suurepäraseid
ooperikogemusi, viimane neist Günter Krämeri lavastatud „Nabucco“ Viini
Riigi-ooperis.
Lugesin
enne etendust kahte arvustust, lisaks eelmisele Postimehes Alvar Loogi „Peaproovi näoga
esietendus“ http://www.postimees.ee/2802658/peaproovi-naoga-esietendus
Peale teise arvustuse lugemist ehmusin, kas tõesti Estonia „Armujook“ on nii
mannetu. Õnneks meenus, et Alvar Loog on üks „kurjadest“ kriitikutest. Sirbis ilmunud arvustus andis lootust.
Tõenäoliselt esindan ma tavalise keskmise ooperikülastaja maitset, selle, kes saalis enamuse moodustab ja etendusele ja õnnestunud aariatele aplodeerib. Sellepärast mind hämmastab mõnevõrra halvustav suhtumine keskmisesse teatrikülastajasse. Teatrikülastaja maitset võib ja peabki arendama ja friigietendusi võib teha ja tehaksegi. Aga sedasama ooperit on mängitud 180 aasta ning mitte tänu sellele, et iga lavastaja on ooperile lähenenud uutmoodi ja seda kohendanud vaid pigem vaatamata sellele.
Ooper elab edasi, sest ka täiskasvanud vajavad muinasjutte. Sõnateatreid on palju ja igale maitsele. Kellele Draamateater liiga igav, valib näiteks No99 teatri. Aga ooperiteater on ainult üks ja on hea, et see teater on valinud klassikalise tee.
Nägin
2012 aastal MET Opera ülekannet „Armujoogist“, lavastanud Bartlett Sheri. See oli traditsiooniline lavastus, ei pakkunud režiis ega lavapildis
üllatusi, Malviuse maffiosod olid isegi huvitavamad. Eriliseks ja koomiliseks tegid
MET Opera etenduse suurepärased lauljad-näitlejad Anna Netrebko, Matthew
Polenzani , Ambrogio Maestri ja koor.
Ka Estonias meeldis mulle lavastuses kaasamängiv koor. Igal kooriliikmel oli oma roll
ja koor tuli hästi toime , elavdades etendust. Seega meeldis mulle just see osa, mille kohta
kriitik kirjutas, et koor sebis liigselt laval ja segas kuulamist. Keskmise
ooperikülastajana võtan oma mallid MET Opera ülekannetest. MET ooperis on mind
alati võlunud see, et koor mängib kaasa. See teeb lavastuse filmilikuks ja on huvitav jälgida. MET opera kooris on üks hästi pikk poiss, ja ennäe Estonia kooris
ka sama pikk poiss, kes sobiks ka korvpalliväljakule, laval askeldamas. Kui on soov etendust liigse mürata vaadata, sobib kontsertetendus.
Mina muuseas kuulaksin ooperist esimest korda kontsertettekandena ja pärast vaataksin päris etendust. Firenzes õnnestus mul orkestri streigi tõttu näha
ja kuulda Donizetti ooperit „Anna Bolena“ klaveri saatel. Unustamatult
värskendav kogemus, ka orkester ei seganud.
Seega
mulle lavaline sagin sobis. Vaid kord, kui Nemorino pärast seda kui Adina talle
armastust avaldas, sihitult käsi ringutades laval ringi jooksis, tundus stseen
tühi ja poolik.
Lavakujundus
oli itaaliapärane, meenusid kohe Sitsiilia
väikelinnade kitsad tänavad ja imepisikesed väljakud, päikese eest varjatud ja
poolhämarad.
Koreograafia
üle võiks nuriseda. Kui Adina külainimesi tantsima kutsus, siis koor tantsis laval „Me lähme rukist
lõikama“, aga tarantella poleks niikuinii välja tulnud. Maffiameeste kohmakas
liikumine lisas aga parasjagu
koomilisust.
Etendus
oli koomiline ja saal muheles õige tihti.
Koomilisus oleneb sellest ,kuidas
näitlejad selle välja mängivad, ning sellepoolest oli nähtud etenduse täht
doktor Dulcamara osas Pavlo Balakin. Suurepärane bass-bariton, minu mäletamist mööda pole tal Estonias
veel nii suurt rolli olnud. Hea näitlejameisterlikkus,
huvitav rollilahendus: dändilik heasüdamlik šarlatan ja milline müügimees.
Nauditav esitus!
Maffiapealik Belcore osas säras Rauno Elp. Mõnikord traagilises osas tundub mulle, et Rauno Elp mängib üle, siin
aga kõik, mis ta tegi, kümnesse. Ja suurepärane grimm!
Riputan
siia Belcore aaria „Come Paride vezzoso..“ Mariusz Kwiecien esituses. Nagu videol näha on ooperi tegevus
Amsetrdami ooperiteatris kantud üle tänapäeva.
Kristel
Pärtnat olin kord kuulnud Rigolettos nõudlikus Gilda rollis ja ta meeldis
mulle. Hästi tuli ta toime ka Adina osaga. Kuigi alguses laulis nõrgemalt, just
nii nagu kriitikud kirjutasid, siis mida edasi seda jõulisemaks, kandvamaks
ning täpsemaks muutus ja ei väsinud ära
ka lõpuks. Kõrged noodid kõlavad , kuid pianos hääl vist saali kaugemasse nurka
ei ulatanud. Kristel Pärtna
Adina on kergejalgne , väga hea liikuvusega, põikpäine ja koketeeriv
kaunitar. Sügavamaid tundeid Adinalt oodata oleks palju, selline lüüriline
helge sopran sobis ja mina Adina muutumist kannatavaks armunud naiseks ei
oodanud.
Valmistusin
Nemorino osas Oliver Kuusiku nägemiseks. Aga mis kena üllatus, Nemorinot laulis
Cataldo Caputo. Küllap ma vaatan veel korra, muusika on imeline ,ja kuulan ära
ka Oliver Kuusiku.
Cataldo
Caputo on Eestis ka varem laulnud : 2013 aastal galakontserdil „Vana Tallinn „
ja Verdi „Reekviemi“ ettekandel Kaarli kirikus.
Itaalia
tenori Nemorino on
lüüriline ja tundeküllane , mitte küll eriti tugev, kuid selle võrra
hingestatum ning kõrgetes nootides
vägagi nauditav.
Kuna
Cataldo Caputo laulis juba ülal, siis siia riputan „Una furtiva lagrima“ suurmeister Enrico
Caruso esituses.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar