Erik
Axl Sund
Püütia
õpetused. (3.osa)
Varrak
2014
394
lehekülge
Rootsi keelest tõlkinud Heidi Saar
Toimetanud
Hille Lagerspetz
«Püütia õpetused» on Victoria Bergmani triloogia viimane osa.
Eelnevalt on ilmunud 2013 aastal „Varesetüdruk“
ja „Südamelõõm“ .
Esimese raamatu lugesin läbi huviga, teine raamat läks liiga keeruliseks
(kahestunud isiksused ja ootamatud pöörded), kolmanda lugesin läbi suure pingutusega.
Tahtsin mittemeeldimist ajada jälle kriminullidest küllastumise või
väljakasvamise (lõpuks ometi!) kaela, aga järele mõeldes mõistsin, et mulle
lihtsalt ei meeldi kõik kriminullid. Krimkade lugemine on hea lõõgastus ja
mõttesport pärast tööpäeva, aga ei pea tahtma kõiki uusi ilmuvaid läbi lugeda.
„Püütia õpetused“ lugesin läbi pingutusega, aga oleksin võinud seda aega
kasutada paremini. Vahest annan endale hõlpu jätta raamat pooleli, aga miks
ometi selle lõpuni lugesin.
Mulle ei meeldi raamatud pedofiilidest, selleks et probleemi teadvustada
ei pea protsessi nii paljudes raamatutes kirjeldama. Sündmustik ja tegelased nii segaseks aetud kui vähegi võimalik.Selline tunne, et kirjutati valmis ja siis segati veel kord korralikult.
Victoria Bergmanni autori Erik Axl Sund taga peitub taas üks tandem: Jerker
Eriksson ja Håkan Axlander Sundquist. Eriksson on õppinud raamatukogundust, Axlander Sundquistil on
kunstiharidus.
Autorite sõnul sündis Erik Axl Sund pärast nende ansambli I Love You Baby!
lahkuminekut.
Oma intervjuus ütlesid autorid, et nende koostöö põhineb peamiselt
kirjutamiseelsetel aruteludel. „Håkan on sageli see, kes paneb paika suuremad
liinid, ja Jerker väiksemad,” täpsustavad nad. „Romaani looma hakates joome me
tavaliselt õlut ja laseme mõtetel lihtsalt vabalt, takistusteta rännata.
Seejärel anname loole struktuuri ja hakkame seda detailidega täitma. Kumbki
kirjutab kordamööda ühe peatüki ja siis vahetame neid omavahel. Tõmbame maha ja
kirjutame juurde. Jerker kirjutab sinise ja Håkan punase kirjaga.” Sellisel
loomeprotsessil on nende sõnul palju plusse ja ainsaks miinuseks see, et
honorari peab omavahel jagama.
Victoria Bergmani sari oli planeeritud veriseks ning pidi ammutama
inspiratsiooni valust ja olema samal ajal ka meelelahutuslik. „Krimikirjandus
on hea žanr, eeldused on paika pandud. Leitakse kellegi surnukeha ja keegi
hakkab otsima kurjategijat. Selle kõrval on vabalt võimalik kirjutada asjadest,
mida oluliseks pead.” Kuna triloogias on oluline laste kuritarvitamise teema,
on autorid vestelnud ka ühe selliste juhtumitega tegeleva politseinikuga.
No hea, et vähemalt ühe politseinikuga vestlesid, mitte ei lasknud ainult
mõttelennul õlleklaasi taga vabalt veereda.
Krimikirjandusest on saanud edukas tööstusharu ning parafraseerides teose
algusse lisatud märkust „Tänada pole siin küll kedagi”, ütleksin „Süüdistada
pole siin kedagi“. Tegelikult on küll, lugejaid.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar