WOYZECK
Autor: Georg Büchner
Lavastaja: Hendrik Toompere
(külalisena Eesti Draamateatrist)
Kunstnik: Ervin Õunapuu
(külalisena)
Valguskunstnik: Margus
Vaigur
Muusikaline kujundaja:
Lauri Kaldoja (külalisena)
Videolahendused: Argo
Valdmaa
Osades:
Woyzeck- Priit Loog
Marie- Kaili Viidas
Kapten-Jaan Rekkor
Doktor- Ago Andreson
Kapellmeister-Indrek Taalmaa
Allohvitser-Sander Rebane
Andres-Tambet Seling
Kunstnik-Ahti Puudersell
Käthe-Carmen Mikiver
Näidendi autor Georg Büchner suri 1837.aastal 23 aastasena,
jättes endast maha 300 lehekülge loomingut, sealhulgas näidendi „Woyzeck“.
Lavale jõudis „Woyzeck“ esmakordselt alles 1913.aastal Müncheni Residenze Teatris.
1925.aastal esietendus Austria helilooja Alban Bergi
(1885-1935) ooper „Wozzeck“.
Ooper on New York Metropolitan Opera mängukavas ning 2014.a.
märtsis kanti ette ka Viini riigiooperis. Mina pole kahjuks näinud, aga võib-olla
mõnel järgmisel Viini reisil.
1979.a. valmis Saksa režissööri Werner Herzog’i
filmiversioon „Woyzeck“, peaosas Klaus Kinski.
2000.a. lõi grupp autoreid oma kaasaegse muusikalise tõlgenduse „Woyzeckist“,
esietendus toimus Kopenhaageni Betti Nanseni teatris ja lavaversioon jõudis
paljude maailma teatrite repertuaari.
Selline lugu siis! Seda ja palju muud huvitavat võib lugeda kavalehest.
Ütlen kohe, et minu abikaasale etendus ei meeldinud. Mulle
meeldis, aga mina otsin alati rohkem etendust, millega kaasa ja edasi mõelda
ning huvitavat lavastust.
Ühes olime
mõlemad ühel meelel, et lavastus andis võimaluse näitlejatel mängida. Just mängida,
nii nagu neid Panso koolis õpetati. Ja kuigi mulle absoluutselt ei meeldi kui laval
purjus inimesi mängitakse ja labasust ette kantakse, siis seekord vaatasin huviga. Nimelt lugesin
parasjagu Joel Haahtela „Täheselge, lumivalge“. Ja raamatus oli üks koht, kus
peategelane tunnistas, et meie jahvatame kogu aeg valimistulemustest, rahvusvahelistest
suhetest ja teistest maskeraadidest, aga (nüüd tsiteerin): Nende teemade all tormas nimelt tõeliste himude ja instinktide vool, lausa
manala jõgi, kus inimese varjupersoon hullas ja oma olemasolu pühitses. See ahmis
endasse kogu kõntsa ega ütelnud ära mitte millestki, sest inimene tahtis kõike
kogeda, ahnitseda ja omistada, kõik süütu hävitada nagu labürindis neitsist
varitsev Minotaurus.“
Mängu poolest
olid huvitavad ja võimalusi pakkuvad osad nii kaptenil, doktoril kui ka kapellmeistril ning Jaan Rekkor, Ago Anderson
ja Indrek Taalma ei jätnud neid
võimalusi kasutamata. Kui Indrek Taalma kapellmeister tantsusamme tehes
esmakordselt lavale ilmus, meenus kohe John Travolta tants „Pulp Fiktion’s“, aga tants vajus
poole pealt ära ning Travoltat ei sündinud.
Priit Loog Woyzecki rollis tuli kenasti toime, kõik toimus
sügavuses tema sees, seevastu toredad olid need hetked kui midagi ka
pealispinnale ujus ja näoilmes avaldus: meenub stseen, kus ta vaatas Marie ehtimist
ja riietumist.
Woyzeck ütles, et inimesed on nagu kuristikud, kui nendesse vaadata, hakkab pea ringi käima. Ja vaatamata sellele, et Woyzeck militaristliku järjekindlusega üritab säilitada kainet meelt ja normaalset elu, on temas see heitumus algusest peale olemas, millele ta lõpuks alla jääb.
Priit Loog ja Kaili Viidas kandsid etenduses just seda
rolli, et tegevus tuua tänapäeva ja see tuli neil hästi välja. Kahtlustan, et kui tegevus oleks jäetud Büchneri
aega, oleks näidend vaatajatele vähem
mõistetavam olnud.
Minu lemmik etenduses oli Kaili Viidas Marie osas. Tema
stseen kõrvarõngaste proovimisel tuletas meelde ooperist „Faust“ Margaretat
kaelakeed proovimas ja Kaili Viidas oli parem kui Margareta nähtud ooperietendustel.
Lavastuses kasutati huvitavalt videoinstallatsioone
ning varjuteatri võtteid.
Ikka küsitakse, kas nalja ka sai. Nagu lavastaja
kavalehes kirjutas: „Pole oluline , milline on ilmakord. Iga inimlik häda on
alati naljakas. „ Nii et kes tahab, see naerab.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar