William
Boyd
„Igatsus“.
Inglise
keelest tõlkinud Anu Lamp
Anton
Tsehhovi jutustuste „Minu elu“ ja „Tuttavate juures“ ainetel.
Esietendus
Linnateatris 31.mail 2014.
Lavastaja
Elmo Nüganen
Kunstnik
Vladimir Anšon
Kostüümikunstnik
Reet Aus
Valguskunstnik
Gleb Filštinski (Petreburi)
Helilooja
Jaak Jürisson
Muusikaline
kujundus Riina Roose
Osades:
Sergei
Sergejevitš Lossev, mõisnik-Peeter Tammearu (Kuressaare Linnateatrist)
Tatjana
Aleksejevna Losseva, tema naine – Epp Eespäev
Nataša, Tatjana õde-Maiken Schmidt
Varvara
Pavlovna, Tatjana sõbranna, arst- Anne Reemann
Nikolai
Vladimirovitš Podgorin, Lossevite sõber, advokaat- Rain Simmul
Missail
Aleksejevitš Poloznev- Kristjan Üksküla
Viktor
Ivanovitš Dolzikov, raudteeinsener- Kalju Orro
Kleopatra
Viktorovna, tema tütar, Missaili pruut-Elisabet Reinsalu
Andrei
Ivanov (Rõigas), maalrite ülem, töövõtja –Andrus Vaarik
Olga,
elatanud teenija Lossevite majas – Helene Vannari
Anna
Antonovna Luganovitš, Podgorini sekretär- Kristiina Jalasto.
Tegevuse
keskmes on lagunev mõis, mille keskealine mõisaomanik on investeerimisafääridega
laostanud. Majaproua ja tema sõbranna kutsuvad külla vana lapsepõlvesõbra, kuulsa
Moskva advokaadi, lootuses, et see suudab mõisa päästa. Sõbranna Varvaral on ka
romantilised ootused, kuna tema ja Podgorini vahel oli minevikus midagi. Lisaks armub majaproua
nooruke õde advokaati, kes jääb aga mõlemale naisele kättesaamatuks. Tema
kreedo on, et kõik möödub ja seetõttu pole mõtetki…
Nimetatud
tegelased kujundavad etenduse realistliku poole. Aga laval on veel arhitekti
poeg Missail, kes on tüdinud aristokraadi jõudeelust ja igatseb füüsilist tööd; tulevane mõisnik- raudteeinsener; Missaili pruut- uusrikka raudteeinseneri hellitatud nümfomaanist tütar; nõukogudeaegset
töödejuhatajat meenutav maalrite ülem Rõigas.
Viimatinimetatud
lisavad vene realismile paraja annuse absurdi.
Ma olen
suur William Boydi austaja, tema raamatud on tõeline maiuspala. On hea meel,
et järgmisel nädalal algab ETV-s lühiseriaal „Üks inimsüda“ W. Boydi raamatu
ainetel.
Kuid
ma ei ole eriti suur Tšehhovi austaja. Etendus
muutus mulle mõistetavamaks kui lugesin kavast läbi katkendid Wiliam Boydi
artiklist „ Anton Tšehhov: armulood läbi elu“.
Laval
on magusnostalgiline hääbuva mõisaelu pilt. Nostalgia loomisele aitavad
kaasa nii lavakujundus, mõlemad kaks vaatust toimuvad lagunenud suvemajas kui
ka etenduse saateks valitud muusika.
Minu
lemmiknäitleja selles lavastuses oli Anne
Reemann. Varvara Pavlovna roll on otsekui tema jaoks loodud. Anne Reemannile
sekundeeris majaproua rollis Epp Eespäev, nemad olid etenduse kandev tandem.
Etenduse
algus oli võimas: külaliste ootamine ja
planeeritud üllatusvastuvõtu (keskealised daamid kartulikorvid peas huilgamas),
kahekordne läbimängimine. Siit õhkus
sellist ehtsat usutavat vene külaelu hõngu,
mis II vaatuse kihluspeo stseenis enam ei kordunud.
Rain
Simmul Podgorinina, evides väidetavalt Tšehhovi autobiograafilisi jooni, ei üllatanud selles
osas. Või nagu minu teatrikaaslane ütles,
et Rain Simmul on kõigis osades ühesugune alates „Meeletust“.
Elisabeth
Reinsalu roll oli minu arvates üle pingutatud. Osatäitmine oleks võinud olla naljakas või koomiline, aga ei olnud kumbagi.
Tublid
olid noored näitlejad. Paraku mina eristan näitlejaid hääle järgi ja noorel
Ükskülal veel seda häält, mis meelde jääks, ei ole ja sellepärast jäi tema osatäitmine kahvatuks.
Andrus
Vaarik veiderdas, aga mitte üleliia, maalrite pealiku Rõigase osas. Võib-olla peaks
siin kivi tõlkija kapsaaeda heitma. Ehk tekkis
ainult minul küsimus, miks „Rõigas“, kas eestlane. Abikaasa seletas mulle ära.
Venekeelne sõna „Хрен“ , tähendab tõlkes
rõigast, aga tähistab vene keeles ka halvustava
tähendusega sõimusõna. Tšehhov seda teadis, kas ka Boyd? Aga Rõika sõnad „Lehetäi sööb rohtu, rooste sööb rauda, vale
sööb hinge seest“, jäid meelde.
Purjus
inimeste kujutamine teatrilaval mulle ei ole kunagi meeldinud. Peeter Tammearul
majaperemehe osas tuli see hästi välja,
kohati lausa tülgastavalt. Kuna mõisahärra oli kogu aeg auru all, oli tal raskusi
diktsiooniga ja alati ei saanud ma aru, mida ta räägib. See-eest miimika oli
tal suurepärane.
Lavastuses on väga häid stseene, mis jäävad meelde, nende võlu avaldub pärast etendust, mulle just praegu, kui kirjutan.
Teine
järjestikuline laupäev Linnateatris ei
läinud tühja, erilist elamust ei
sündinud, aga rahulik ja mõtlik meeleolu valdas meid koju sõites.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar