"Päev
pole öö ei ole"
Eesti
Keele Sihtasutus 2014
Lauri
Isotamm
Toimetaja
Kaur Kender
Selle
raamatu näppasin lugemiseks kellegi jõulupakist. Ja ei saanudki enne tagasi
anda, kui läbi loetud.
Üllatavalt
hea raamat. Üllatavalt, sest polnud autorist ega raamatust varem midagi
kuulnud. Kavatsesin just järgmisel aastal läbi lugeda kõik kirjastuse „Jumalikud ilmutused“ raamatud, lootuses leida ja avastada noor autor, kes lummaks.
„ Päev
pole öö ei ole“ lummas mind tõeliselt ja juba esimestelt lehtedelt.
Stiilinäide
lk. 9 „Kuidas lõhnab Tartu? Kuidas ta põhimõtteliselt
lõhnab?
Kas nagu kirsitubakas, mida
suitsetab Jürgen oma kohtunikust isa eeskujul, lõhnab peenelt ja kättesaamatult
nagu välismaa? Või nagu läppunud õlle ja odavate Leegi suitsude ja rasva ja
keldrimüüridest õhkuva hallitanud rõskuse kokteil Humala õllekas? Või nagu
vaniljekuusk taksojuhi Ziguli null-ühkesas? Või nagu Hanna, Soome šampooni ja deodorandi,
mentooliga Salemi ja magusa unustuse moodi? Või nagu möirgavate kollaste
Ikaruste ja logisevate Ford Sierrade pärakutest väljuv hingemattev sinine sudu
lörtsisel Riia mäel? Või hoopis nagu
esimene härmatis pruunidel vahtralehtedel Toomel, peahoone taga, nagu surm ja
lagunemine ja õhtuse peo ootus? Või lõhnab Tartu nagu vettinud kingad, higised
tossud, öise Illegaardi kõrtsi suitsust paksud kampsunid ja värskelt õlivärvitud
seintega auditoorium 305 peahoones?“
On
aasta 1992 Tartu Ülikool. Peategelane Juhan
ütleb, et on kaheksateist, see on ta esimene päev ülikoolis ja ta olen uhkusest
lõhki minemas.
Raamat
on väga aus ja siiras ning tekitas esimestel lehtedel emotsiooni, mis meenutas Mati Undi raamatut „Hüvasti
kollane kass“. Aga ainult emotsionaalne sarnasus, sündmustikku lahutab 30 aastat ja Mati Unt oli oma raamatut kirjutades Lauri Isotammest 20 aastat noorem.
Adusin
ka tuttavat tunnet, mis valdas mind 22
aastat enne raamatu sündmus-tikku Tartu Riiklikku Ülikooli astudes. Sama uhkus, sama
tunne, et oled teist-sugune: teised on rikkamad, paremad, lootustandvamad. Sama soov neist ette minna.
Ma
ei tea, kas sellist raamatut kirjutatakse ühe hingetõmbega või viimistletakse rida
rea kõrvale. Valiksin vastuseks esimese variandi, rohkem nagu raamat, mille
kaudu autor kasutades läbielatut ja tuttavat keskkonda, kirjutab end tühjaks ja
jääbki n.ö. ühe väga hea raamatu
kirjanikuks.
Autor
valitseb hästi aega, tegevus toimub natuke enne, natuke pärast ja siis järsku
midagi sellist nagu lk. 175
„TÜDRUK“.
Kus sa teda nägid? Sa ei ole selles lõpuni kindel, sest see võis juhtuda
mitmes paigas. Ja mida sa mõtled, kui ütled „nägin“? Ei, sa ei mõtle lihtsalt
visuaalset konflikti, kiretut tõdemust, nagu siis , nagu siis kui sa näed
,bussi sõitmas või puud kasvamas või kajakat lendamas. Sa mõtled erilist viisi,
kuidas sa näed SEDA tüdrukut, sa saad sellest kohe aru. Ei , see pole tavaline
nägemine, see ulatub tunduvalt kaugemale.
…………Sa tunned, kuidas su kõrvus
kohiseb ja sa ei vaata viimaseid pilte, vaid raputad end unelmast välja ja
märkad, et sa ikka jõllitad TEDA. Just nii see juhtus. Sa võid unustada koha ja
aja, aga sa tead, et see oli. Sa nägid tulevikku.“
175.
lehekülge lugesin kolm korda üle, ümber kirjutada tervet lehekülge ei jõua.
Äratuntavalt
Tartu. Äratuntavad õppejõud, poliitika- ja äritegelased, isegi mulle, kes juba
kaua Tartust eemal . Ma ei teagi, kas lugeda seda raamatu plussiks või
miinuseks. Igal juhul äratuntav ja autentselt tabatud õhk- ja keskkond neile, kes Tartus õppisid.
Teistele?
Ehk pakub teistele lugemismõnu tutvustus tagakaanel:
Värsked
juuratudengid väljapääsmatus, unenäotus 1990-te alguse Tartus, kus omavahel põimuvad uue Eesti kriminaalne,
akadeemiline ja poliitiline skene. Tartus, kus ainsaks valguseks on kohe
plahvatav paanika pääsemaks Tallinna. Kõik senine on lagunenud. Uut reaalsust
värvitakse jämedalt ja punasega. Untsus girlfriendid, viltused ärid, arutud
välismaalased, põrunud kaasmaalased. Noored rabedas teadmatuses, mis saab
elust, mis saab kevadest.
Isotamme hüpnootiline thriller on
tulevikumälestus. See raamat näitab, kuidas rääkida asjadest, mille jaoks pole
sõnu. Puuduv puzzletükk minevikust, mis teeb oleviku hullemaks ja tuleviku
vääramatuks…
Kahtlustan,
et see tutvustus on Kaur Kenderi kirjutatud.
Kirjutasin
oma 2014 raamatute kokkuvõtte juba ära. Aga tõstan „Päev pole öö ei ole“ kolme parima
eesti autori raamatute hulka.
Ja
ei tule mulle praegu meelde ühtegi eestikeelset raamatut, mille lõpus
soundtrack listing. Kuulasin kõik läbi.
Valin sealt ühe pala: Julie London „Vaya con dios“ enne kui lõpetan Ernst Enno luuletusega, mis
raamatule pealkirja laenanud.
"Nii
vaikseks kõik on jäänud
„Su ümber ja Su sees,
mis oli, see on läinud,
mis tuleb, alles ees.
Päev pole, öö ei ole,
silm nagu seletaks,
kui kuskil mäenõlval
Sa üksi seisataks.
Ja ümber nagu tuuled
Su üle juttu aaks,
ei mõista, siiski kõigest
Sa nagu aru saaks.
Ei mõista, vaatad üles
ja vaatad tagasi.
Ja ohkad endamisi
ja ohkad jällegi...“
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar