Johann Strauss kontsert-galaetendus
Nordea kontserdimajas 03.03.2015
K&K
Filharmoonikud
Muusikaline
üldjuht ja dirigent Georg Kendlinger
Austria
K&K Ballett
Matthias Georg Kendlinger asutas
koos Viini Riigiooperi ja Viini uusaastakontserdi koreograaf Gerlinde Dilliga
1998.aastal Austria K&K Balletti.
2002.aastal
asutas Kendlinger oma sümfooniaorkestri K&K
Fiharmoonikud (K&K Philharmoniker) ning
2003. aastal Kendlinger K&K ooperikoori.
Seejuures on ta tuntud ka heliloojana, tema loomingut võib kuulata YouTube’s. 2006.aastal tegi oma debüüdi dirigendina.
Seejuures on ta tuntud ka heliloojana, tema loomingut võib kuulata YouTube’s. 2006.aastal tegi oma debüüdi dirigendina.
Orkester
K&K Filharmoonikud annab aastas
umbes 100 kontserti, orkestrisse kuulub 70
professionaalset muusikut. Orkestri tihedast ajagraafikust annab aimu, et päev enne Tallinna kontserti esinesid nad
Helsingis ja veel päev varem Turus. Solarise kõrval tänaval seisid reas nende
bussid. Meenus raamatust ,kuidas Johann Strauss oma orkestriga
mööda Euroopat tuuritas. Ajalugu jätkub.
Kontserdi
kava oli mitmekesine. Algas Josef Straussi „ Piduliku marsiga“. Kontserdi
esimeses osas kõlas Josef Straussilt
veel „Esimene ja viimane“ (Die ersten und letzten), mis oli küll insenerist helilooja esimene töö, kandis numbrit op.1, kuid ei jäänud viimaseks. Viimane tema nimekirjas on
op.283.
Ülejäänud
kava koosnes Johann Strauss poja töödest. Ettekantud sai tema op.1 „Mõttesalmid“ (Sinngedischte ), milles võis juba aimata tulevast „Ilusal sinisel Doonaul“. Kavas oli sümfooniline pilt „Unenägu“ (Traumbild),
mis meenutas ooperimuusikat, näiteks Puccinit.
Publik
hakkas üles sulama kontserdi esimese
poole eelviimase (8.) loo ajal. „Csárdás, sedapuhku küll ooperist „Rüütel Pázmán“, mitte operetist „Nahkhiir“. Viini Filharmoonikutelt 1989. aasta uusaastakontserdil kõlas nii::
Teine
kontserdipool oli elavam ja hoogsam. Elevust lisas timpanite taga istuv noormees,
kes žongleeris timpaninuiadega ja polka „Tulevärk“ (Feuerfest) ajal tassis
lavale alasi koos sepahaamritega. Straussi kontsertidel ikka tehakse vigurit, nagu ka uusaasta kontserdilgi. Siin K&K Filharmoonikud:
Orkester
oli pehmekõlaline ja mängis tehniliselt täiuslikult, ütlen ma mitte-muusikuna. Küll tahaksin lisada, et rutiinselt. Aga võib-olla
saabki ainult nii Straussi mängida. Ei oodanud
ju keegi kontserdilt uut tõlgendust vaid ehtsat aegumatut Straussi, mida
tõestas lisaloo „Ilusal sinisel Doonaul“ avahelide ajal vallandunud publiku
aplaus.
Sellisel
kontserdil on oluline emotsioon. Mina kuulsin Straussi kontserti Viini
Muusikaühingu kuldses saalis ja seda elamust on raske korrata. Vaheajal mõtlesin, et kallis pilet ei tasunud
end ära, Straussi võib kuulata ainult Viinis. Teisel kontserdipoolel leebusin ja
sain oma emotsiooni kätte.
Peale vaheaega märgiksin ära lustaka „Kunstniku kadrilli“ (Künstler-Quadrille).
Ka siin K&K Filharmoonikud:
19. sajandil ei tõmmatud järske piire nn. tõsise ja meelelahutusliku muusika vahel. Mozart
lisas oma ooperitesse tantsumuusikat ja Strauss tantsumuusikasse tänaseid
klassikuid. Selle juba Straussi poolt teise "Kunstniku kadrilli" (op.201) kirjutas ta 1858.aastal veebruaris toimunud kunstnike balli (Künstler ball) jaoks kasutades tantsu helikeeles teiste heliloojate hooajal mängitavaid teoseid.
Minagi tundsin ära Mendelssohni, Beethoveni, Mozarti, Chopeni ja
Weberi, küllap oli rohkemgi. Künstler-ball - Viini suures ballivaimustuses
olid ballid juristidele, arhitektidele inseneridele, arstidele, kelle iganes
jaoks.
Austria
K&K Balletti koosseisus tantsib 5 paari koreograaf Viktor Litvinov (Kiievi
Rahvusooper) juhendamisel. Nostalgilised ja humoristlikult lavastatud tantsud.
Tantsupaarid
lisasid kontserdile visuaalset efekti ja tegid sellest tõelise muusikalise etenduse.
Tantsunumbrid lisasid kontserdile visuaalset efekti ja tegid sellest tõelise muusikalise etenduse.
Hommikul
autosse võtsin Viini filharmoonikute Straussi plaadi. Väga hea ja reibas ärataja
ning päeva sissejuhataja. Tuleval aastal Viini!
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar