Michel
Houellebecq
„Kaart
ja territoorium“
Esietendus
29.12.2015 Eesti Draamateatri suures saalis
Tõlkinud
Indrek Koff
Lavastus
Juhan Ulfsak (Von Krahli Teater)
Dramaturg
Eero Epner (Teater NO99)
Lava
Liisi Eelmaa
Kostüüm
Jaanus Vahtra
Muusika
Hendrik Kaljujärv
Valgus
Triin Suvi
Video
Emer Värk
Foto
Paul Kuimet
Kaamera
Jekaterina Abramova
Osades:
Hendrik Toompere jr – Jed Martin;
Lembit
Ulfsak-Isa;
Pääru Oja-Noor Näitleja;
Jaan
Rekkor-Vana Kunstnik;
Ülle
Kaljuste-Galerist
Piret
Krumm- Noor Kunstnik
Indrek
Sammul-Töömees, Detektiiv;
Elina
Netšajeva (külalisena)- Olga
Lavastus
"Kaart ja territoorium" põhineb Michel Houellebecqi samanimelisel
romaanil, Raamatu kohta tasub lugeda siit: http://www.sirp.ee/s1-artiklid/c7-kirjandus/kaart-on-huvitavam-kui-territoorium/
Kasutatud
on ka lõike Houellebecqi romaanidest „Elementaarosakesed“, „Võitlusvälja
laienemine“ ja „Saare võimalikkus“. Olen kõiki lugenud, välja arvatud uusim – „Saare
võimalikkus“. Arvan, et etendust on parem vaadata neil, kes Houellebecqi lugenud või, kes pole viitsinud küll lugeda,
kuid teavad, millest ta kirjutab ja kuidas. No ikka elust, ilust, surmast,
kunstist, vanadusest ja muust olulisest.
Aga jah, tähtis on see, kuidas ta kirjutab.
Igatahes
juba saali astudes, lava on vaataja ees alasti, eesriiet ees ei ole, on selge
,et see siin on teistmoodi teater, see on Houellebecq!
Mulle
etendus väga meeldis ja tundsin uhkust, et selline lavastus Draamateatris sündis.
Aga ma ei ole valmis sellest rohkem kirjutama, mitte veel, see vajab settimist.
Tahaksin enne läbi lugeda kavalehelt intervjuu Houellebecqiga. Ma tõepoolest loeksin
meelsasti kutseliste retsensioone, nii et jätan oma diletantliku kirjutamata.
Tutvustusest
Lavastuse keskmes on Jed, kes
teeb peadpööritavat karjääri kunstnikuna. Jedi ümber koonduvad inimesed, keda
võiks nimetada osakeseks "kunstimaailmast". On galeristid ja
kunstnikud, teiste seas ka kaunitar Olga. Koos räägitakse kunstist, ilust ning
maailmast, ühiselt lähenetakse keskeale ja vanadusele. Seda rütmi katkestavad
Jedi jaoks vaid ühiselt veedetud vaikuse ja nõutusega täidetud hetked
pensionile läinud isaga. Kõik elavad rahulikku, kuid rõõmutut elu. Ja siis
toimub mõrv.
Tegevus leiab aset
Prantsusmaal, demokraatliku ja humanistliku Euroopa sünniriigis. Keset
šansoone, lõputuid kohvikuvestluseid, maitsekat veini, Tour de France'i ja
nüansirikast erootikat peidab ennast aga mitte meie maailma tulevik, vaid juba
minevik. Kõik on juba ammu tehtud.
Michel Houellebecq on nüüdisaja
valusaim kirjanik, kelle skalpell lõikab lahti valge keskealise eurooplase
maailma ning enesepilti. "Inimene" on see, kellega Houellebecq jaksab
väsimatult tegeleda. Mõned on nimetanud teda nüüdisaja kirjanduse suurimaks
huligaaniks, küünikuks ja pessimistiks. Teised aga ütlevad, et Houellebecq on
võib-olla meie aja suurim humanist, kellel on öelda midagi väga olulist.
Houellebecq ise lõpetab ühe oma romaani sõnadega: "Ajal, mil selle liigi
viimased esindajad on jäädavalt lahkumas, tundub meile õiglane avaldada inimkonnale
viimast au; avaldada au, mis ka ise kord kustub ja mattub jäägitult ajaliiva
alla; ometi on vaja, et see auavaldus saaks vähemalt kordki teoks."
Tutvustuses
nimetatud mõrvale ei tasu eelnevalt mingit tähtsust omistada, see ei ole mingi
krimilugu. Mõrv on pigem selline kunstiline
ja lavakujundusele ainest andev element, pigem kõrvaline liin.
Lavakujundus,
videod, fotod need on ise juba väärt vaatamist, ka siis kui tükist midagi aru
ei saa. Ja Klassikatähtedest tuttav võrratu Elina Netšajeva ning tema
prantsuskeelne laul. Seda tasub kuulata.
Leidsin Elina Netšajeva sellise video:
Ma
siiski käisin teatris seekord pojaga, kartsin, et abikaasale oleks see etendus
liig- ja õigesti tegin.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar