„Carmen“
Maailmaesietendus
03.03.1875 Pariisi Opera Comique’is
Esietendus
22.04.2015 Vanemuise Suures Majas.
Dirigent Paul Mägi
Lavastaja-koreograaf,
valguskunstnik -Giorgio Madia (Itaalia)
Kunstnik
-Maarja Meeru
Osades:
Carmen-
Aleksandra Kovalevitš (ooperiteater Helikon, Moskva)
Don
Jose- Rafael Alvarez (Mehhiko/Tšehhi)
Escamillo
– Jevgeni Chrebtov (Leedu RO)
Micaëla- Diana Higbee (Prantsusmaa)
Zuniga-
Märt Jakobson
Mercedes- Karmen Puis
Fraquita
–Sigrid Mutso
Morales-Taavi
Tampuu
Dancairo-
Simo Breede
Remendado-Rasmus
Kull
Lillas
Pastia –Jaan Willem Sibul
Flamenkosolist Kalli Pikas (Stuudio Duende)
Escamillo
assistent Aivar Kallaste
Vanemuise
Sümfooniorkester
Ooperikoor
ja balletitrupp
Vanemuise
Tantsu- ja Balletikooli õpilased
Tartu
poistekoor
kirjutasin aasta tagasi.
Meie
võtsime tuisusel jaanuaripäeval ette sõidu Tartusse, et näha teatris Vanemuine
„Carmenit“. Olin Vanemuise „Carmenist“ ainult head kuulnud, üht teist lugenud
ja huvi oli suur.
Ja
oligi Tartus nähtud „Carmen“ hoopis teistmoodi kui kõik seninähtud. Seejuures ei ole midagi väga rabavat tehtud, ajastuid ei ole segi paisatud ning
lugu on täiesti alles. See, mis muljet avaldas ja üllatas,
oli etendus tervikuna: lavakujundus, kostüümid, tantsud, maagiline valgus ja liikumine laval. Kõik
kokku andis lummavalt kauni vaatemängu.
Ooperi algul on laval liivakarva (pildill "Vanemuise" kodulehelt küll punane) amfiteater, mida lavastaja ise ühes intervjuus võrdles
Petra kaljulinnaga Jordaanias. Mulle tuletas lavakujundus meelde Hispaania vanimat
härjavõitlus-areeni Andaluusias Ronda linnas. Ega ma neid mujal polegi näinud.) Etendus on väga dünaamiline,
laval toimus pidev liikumine, mis ometi ei tundunud tühipalja sagimisena. Ka kostüümid on siin tagasihoidlikult kahvatud, Carmenil ühes teistega. Tal pole
lille juustes, punast seelikut ega musta juuksepahmakat. Carmeni tunneb ära siis, kui ta
laulma hakkab. Samast amfiteatrist sai ka suurepärane härjavõitluse areen või
mäed salakaubavedajate asupaigas.
Tundmatuseni muutus lava kõrtsistseenis- sinised azulejod mauripärase mustriga ja sinised kostüümid. Pildil flamenkonumber. Lava särab sinises ka härjavõistluse aegu. Carmen muidugi ka sinine.
Tundmatuseni muutus lava kõrtsistseenis- sinised azulejod mauripärase mustriga ja sinised kostüümid. Pildil flamenkonumber. Lava särab sinises ka härjavõistluse aegu. Carmen muidugi ka sinine.
Suurepärased
tantsunumbrid. Kui flamenkot näeb pea igas "Carmeni" lavastuses, siis siin oli huvitav tants,
mis imiteeris härjavõistlust aegluubis. Hea oli toreadoroi riietamise
stseen.
Tõeline
vaatemäng silmadele, aga ooperis on kõige tähtsam siiski muusika.
Oma võimalusi on teater laiendanud külalissolistidega kõigis neljas peaosas.
Väga
meeldis mulle Don Jose osas mehhiko päritolu võimas tenor Rafael Alvarez. Diana
Higbee Prantsusmaalt, kes laulis Micaëlat, üllatas sooja ja kauni tämbriga. Escamillol
oli tugev bariton, selle, mis võimsusest puudu jäi, tegi ta tasa efektse
välimusega. Carmen ei ole just minu lemmikcarmen, see saatuslik, nõiduslik
vastupandamatu naine, vaid pigem lihtne tütarlaps, kes alles hakkas oma võimu
tunnetama.
Külalissolistid
kõrval tõstaksin esile Vanemuise lauljaid. Väga hea oli kvintett Dancairo ja
Remendado (Simo Breede ja Rasmus Kull) mustlannadega.
Märt
Jakobsoni Zuniga oli nauditav.
Vaevalt
nüüd Vanemuine „Carmeniga“ Tallinnasse tuleb, „Estonial“ on oma „Carmen“, nii
et rattad alla. Vaatemäng on seda väärt.
Ning kas või selleks,et jalutada talvises Tartus ja süüa kooki Werneris. Minu jalutuskäik viib alati ikka Ülikoolist ka mööda:
Ning kas või selleks,et jalutada talvises Tartus ja süüa kooki Werneris. Minu jalutuskäik viib alati ikka Ülikoolist ka mööda:
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar