"Aida"
Giuseppe
Verdi ooper
Antonio
Ghislanzoni libreto Auguste Mariette’i stsenaariumi järgi
Maailmaesietendus
24. detsembril 1871 Kairo Ooperiteatris
Esietendus
Rahvusooperis Estonia 22. jaanuaril 2016
Dirigent:
Vello Pähn
Lavastaja
Tobias Kratzer (Saksamaa)
Kunstnik:
Rainer Sellmaier (Saksamaa)
Valguskunstnik:
Priidu Adlas
Osades:
Heli
Veskus-Aida, Etioopia printsess
George
Oniani(Gruusia) –Radames, Egiptuse väejuht
Monika-Evelin
Liiv- Amneris, Egiptuse kuninga tütar
Jassi_Zahharov-
Amonasro, Etioopia kuningas Aida isa
Denis
Sedov(Venemaa/Iisrael) - Ramfis, Egiptuse ülempreester
Mart_Laur
– Egiptuse kuningas
Olga-Zaitseva-Egiptuse
kuninganna
Käisin
eile „Estonias“ esietendusel. Mulle meeldib esietenduse elevus, lilled
artistidele ja ootust tulvil heatahtlik publik. Esietendus on muidugi suuresti ka
seltskonnaetendus, saalis on rohkesti neid, kes tihti ooperis ei käi, tundub
et seda rõõmsamalt ja vahetumalt reageerib publik etendusele.
Kõigepealt
suur kummardus Verdile!
Nagu
minu abikaasa etenduse lõppedes ütles, et Verdi muusika on nii geniaalne, et
ükski lavastaja ei suuda seda ära rikkuda.
Tobias
Kratzeri lavastus, mis kaasajastas ooperi tegevuse ja paigutas selle kuhugi x aega
ja riiki, tuli paljudele üllatusena, nagu vaheaja vestlustest kuulsin. Üllatusena
juba enne etendust, nädal enne ooperit räägiti teleris ja raadiost üsna
palju esietendusest ja noorest saksa
paljutõotavast lavastajast. Kui kuulsin Heli
Veskust teleris rääkimas, hakkasin guugeldama, et mis see „saksa reziiteater“
siis õieti on. Kui hästi lühidalt kokku võtta, siis on see tegevuse
interpreteerimine kaasaega ja täpse ajaloolise tegevuse asendamine üldise ja sümboolse
tähendusega.
Olen
„Aida’t“ näinud ühel korral Pärnu ooperipäevadel 2010. aastal Leedu Rahvusliku ooperi-ja balletiteatri esituses ja muidugi ka MET Opera ülekandes, kus Radamesi
laulis minu lemmiktenor Roberto Alagna.
Ei salga,
et mulle meeldivad väga ooperid kui ajastutruud kostüümidraamad, kuid ma ei
pettunud „Estonia“ lavastuses. Esiteks ikka see Verdi geniaalne muusika, võid ooperi
kinnisilmi läbi kuulata ja muusikat nautida. Tõsi ta on, naudin MET Opera
ülekandeid, kuid tunnen vaibumatut soovi kuulata lauljaid suurelt lavalt ja
orkestrit orkestriaugust.
Loomulikult
ei saa Estonia lavastus vastu MET Opera suurejoonelisusele, aga ega ma ei
tunnegi puudust võidumarsi ajal üle lava marssivatest tohututest sõdalaste vooridest.
Kusagilt on meeles, et teatrid võistlesid, mitu sõdalast jõuab lava taga riideid
vahetades võidumarsi ajal üle lava jalutada.
Kratzeri lavastuses oli võidu-marss
lahendatud nutikalt ja kaasaegselt. Ülikud kogunevad võidu puhul pidutsema ja
juubeldama. Paraadi vaadatakse telerist, siis siseneb sõjast räsitud Radames, mitte võidurõõmust pulbitsev vaid stressis.
Tõsi,
ooperi esmakordse vaatamise järel jäi mulle mõnes kohas segaseks liiva
loopimine ja liivas siblimine. Oma arust sain ma aru liivast metafoori tähenduses
selles lavastuses, kuid ootasin enamat kui väeti liiva läbi pihu niristamine.
Mõned
stseenid tundusid kohmakad, näiteks Radamesi ja Aida mürgivõtmise stseen ja
Etioopia kuninga või Radamesi liivakuhilate taha varjumine. Aga selge see, et püramiidi
jagu liiva lavale ei vea ja tavaelus ei ole ka mürgi võtmine dramaatiliselt
ülev tegevus.
Aga
pean Estonia lavastuse kasuks tunnistama, et kummaski seninähtud lavastuses ei
ole ma kogenud ja tunnetanud nii sügavat tegelaskujude traagikat kui "Estonias". „Estonias"on vähem sõjanduslikku suursugusust, kuid seda paremini tõusevad esile emotsionaalsed seisundid - armastus, reetmine,
sõjastress ja alandatus.
Kiitus
ka kunstniku aadressil, sellesama liiva eest, video kasutamise eest ja
läbimõeldud kostüümide eest. Alguses mulle tundus, et Etioopia printsess võiks pisut
parem välja näha kui koristajatädi. Hiljem mõistsin, et see oli osa Aida alandusest. Egiptust ei olnud ka päris kõrvale jäetud, märkidena oli ta laval kogu
aeg olemas.
Ooperis
on põhiline muusika. Kõik tegid oma osa hästi. Heli Veskuse Aida tundus mulle ehk
pisut põhjamaine ja karge, aga ta oli alandatud ja õnnetu ehk oli printsess temas murtud.
Hea
oli Radamesi osas gruusia tenor, seda mitte just kuulsas Radamesi aarias. See aaria lauldakse ära nii ooperi algul, nii mõnigi kord tundub, et laulja ei ole veel hoogu sisse saanud. Teises vaatuses oli Radames võimsam.
Suurepärane
oli külalisbass Denis Sedov ülempreestri osas.
Jassi Zaharrov jäi alguses teistele justkui alla, kuid kogus end kiiresti.
Head
olid meie omad Olga-Zaitseva ja Mart Laur kuningapaari osas.
Aga
eilse etenduse täht minu jaoks oli Amnerise osas Monika –Evelin Liiv. Võrratu särava
kõlaga metsosopran. Olen teda kuulnud Saaremaa ooperipäevade galakontserdil. Nüüd
tahan minna uuesti Estoniasse „Rinaldot“ vaatama kui peaosa laulab
Monika_Evelin Liiv.
Mulle
etendus väga meeldis, soovitan kõigile ooperisõpradele. Kui kuuldused
lavastusest liiga heidutavad tunduvad, siis mõelge nii nagu minu abikaasa
postituse alguses.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar