Stephane
Hoffmann
"Abielus,
siiski üksi"
Tõlkinud
Margot Endjärv
Eesti
Raamat 2015
175
lehekülge.
+++
Tutvustusest:
Kui Pierre tahab jääda
pensionile ja veeta ülejäänud elupäevad oma naise kõrval nende ilusas majas
Morbihani lahe ääres, ei ole tema naine Hélène sellega nõus. Ta ei taha näha
mehes, keda ta on terve elu armastanud, vana meest. Algab uus elu. Kõike tuleb
otsast alata.
Autor jälgib ühe abielu keerdkäike ühtaegu
erapooletu ja heatahtliku vaatlejana. Kuigi huumoriga vürtsitatud, pitsitab see
romaan lugeja südant.
Loomulikult
pakub selline raamatu tutvustus huvi, seda enam, et endal ka abielulist staaži parasjagu
ning pensionile jäämiseks plaanid tehtud.
Süzee lühidalt. 1949 a. sündinud edukas
ettevõtja Pierre (raamat ilmus 2011, niisiis 62 a), kes on abielus umbes sama vana (?)Hélène ’ga,
otsustab tööelust tagasi tõmmata ja pensionile jääda. Abielupaar ei ole elu
jooksul eriti lähedane olnud, Pierre töötas Pariisis, Hélène nautis elu
villas Prantsuse kõrgklassi elukohas Morbihani lahe ääres. Vaade Morbihani lahele:
Nende kolmest
lapsest üks uppus 16 aastaselt purjetamisel. Kaks nüüdseks täiskasvanud last on
abielupaar Pierre sõnul ära kaotanud. Pierre ei tunne oma tütart,
vaatamata sellele et tütar töötas firmas tema alluvuses. Hélène’le abikaasa töölt
kojujäämine ei meeldi, ta proovib meest sokutada mõnesse komiteesse, komisjoni,
korraldab õhtusööke, aga mees ei võta vedu. Kõrvaltegelastena astuvad üles
vaesustunud krahvi perekond, äriliselt ebaõnnestuv lihunikupere, üks abielust tüdinev naine. Lõpuks selgub, et Hélène,
nähtamatu aga alati kohal, on laste ja lastelastega iga nädal kohtunud, samuti
on ta jälginud firma käekäiku. Nüüd, kui Pierre tunnistab väsimust ja äri juhtimisest
tagasi tõmbub, teatab Hélène, et asub mehe asemel firma etteotsa.
Kui
vähe ütleb selline kiretu faktide üleslugemine raamatu kohta.
Romaan
on vaimukas, aus, mõtlemapanev, prantslaslikult
elegantne, täis espriid, pikitud mõtetega, mida lugedes tekib kihk neid järjepanu välja
kirjutada. Nii ma tegingi.
Näiteks
järgnev seksikas šampanja kirjeldus lk. 13 „Šampanja, eelmängude ja võitude sissejuhatus,
külmade härmatanud põldude, tooreste korjete, vitsutatud tünnide, sügavate
keldrite ja paksude pudelite jook; vein, mis sünnib alles meie klaasides, kuhu
see ei jää kauaks, ent sellest piisab täiesti, et meis selgust luua ja
mõnikord, meid valgustada.
Helene’il on õigus: šampanja on
parem Bordeaux’ klaasides. Šampanjaklaasid on ebaloomulikult jäigad, sageli
halvasti kuivatatud: vein igavleb seal, suutmata neis õide puhkeda. Pokaalidest
see haihtub, see on inglite osa, tänan väga. Samas Bordeaux’ klaasides hakkab
jook tantsima, tõmbub tagasi ja annab end siis täielikult.“
Peab
proovima pokaalivahetust.
Romaan
räägib Prantsusmaast 21. sajandi esimesel kümnendil ja prantsuse kõrgklassi elust, tegelikust elust võõrandumisest.
Lk.
33 ütleb Pierre „Prantsusmaal algab ja
lõppeb kõik söögilauas. Kes ei oska lõunatada, ei jõua kuhugi.“
Mida
nad siis söövad, lk. 14 langustipirukat, seajalga, tuvipoega pardimaksas (mis meenutab suudlust).
Lk. 15 magustoiduks greibiga maitsestatud ananassilõigud
ja apelsinisorbet, kirsikook Montmorenci
kirssidega.
Lk.
44 liharullide retsept: peekonivöö, vasikaliha lõik ja maitseainete segu, hautatatud šalottsibulate peal.
Rummibaaba
lk. 61
Šokolaadikook
„Seega kuninganna“ lk. 74
Hélène
ütlused:
Lk.
19 „Me oleme olnud abielus peaaegu
nelikümmend aastat. Siiani ei ole see olnud väga halb. Mitmel põhjusel ja
ükskõik millistel, tegelikult, see ei ole sinu asi. Kõige olulisem nende seas,
jah: ma armastan sind, sest sa ei olnud kunagi kodus. Ma tahan sind selle eest
tänada. Kui mehed oleksid teadlikud eemaloleku jõust, oleksid nad ära palju sagedamini
ja palju kauem. Mulle meeldis sind oodata. Mulle meeldis sind taga igatseda.“
Lk.19
„Kujuta ette, Pierre, ma vihkan mehi, kes
peavad oma naisi idiootideks ja hakkavad neid meeleheitlikult võrgutama, et
armastada neid „nagu esimesel päeval“. See on solvav. See on lapsik. Nagu oleks
neljakümneselt või kuuekümneselt võimalik armastada nagu kahekümneselt. Sa
oled liiga palju Alexander Jardini lugenud, see on sind juhmistanud. Pierre ma
ei taha, et sa mind üllatad. Ma ei taha, et sa mind pimestad. Ma ei taha, et sa
mulle kingitusi teed. Ma ei taha, et sa viid mind Veneetsiasse või saadad minu
juurde Poulet kvarteti mängima Vinteuil „Sonaati“, mis on muide duo. See kõik
on vulgaarne. Ma olen alati osanud enda eest ise hoolitseda ja ma kavatsen
samamoodi jätkata.“
Ma
armastan Hélène nende sõnade eest ja mulle
ka ei meeldinud Alexandre Jardine.
Raamatus
on väga häid mõisteid – gerontokraat lk. 85
Sotsiaalne snobism lk. 128
Abielu
kohta arvavad
noorem
naine lk. 161 „Abielu oli nagu autodroomi autodega sõit-ebamugav, teid kõksitakse,
teie kõksite teisi, sõidetakse ringiratast, kuhugi ei jõuta, aga vähemalt ei
olda üksinda.“
Vanem
naine, endine krahvinna lk.157 „Inimpaar
peab edasi liikuma nagu härjarakend. Sama ikke all, sama sammuga. Või nagu ühe
rakendi hobused, sama traaviga. Kiirem peab kohandama oma liikumist
aeglasemaga, kergem raskemaga, targem rumalamaga, säravam tuhmimaga. See on
paarisuhe. Natalie: see on aus viis; küündimatu on see, kes tuhmistab
säravamat ega lase särada tuhmimal.
Ma arvan, et abielu on ainus
viis armastust pikendada. Armastus on nagu alkohol: kerge, lendlev ja põgus.
Abielu, see on vesi: see on sügav, raske ja sama aeglane. Ning sel on mälu. Nagu veel. Kui
õnnestub teha hea segu, alkoholist ja
veest, on abielu tõeline pidu ja see kestab terve elu. Kui mitte, kui segu
keeratakse kihva, kui on liiga palju alkoholi, siis kõik plahvatab, või kui vett
on liiga palju, siis hakkab igav ja uputakse ära. Seega, kõik tuleb panna ühte
patta, hea ja halb, kurbus ja rõõm. Kõik see ongi abielu: kõige ühte patta
panemine. Kõige ühiseks muutmine.“
Helene
lk. 175 „Abielus ollakse alati kas üksi,
kolmekesi või mitte kellegagi, aga seal ei olda kunagi kahekesi. Abielus ei ole
kohta kahele.“
Pierre
arvab:
naistest:
Lk.
12: „Et võita ühe naise südant tuleb
arvatavasti osata temaga rääkida, aga et ta teie juurde jääks, tuleb kindlasti
osata teda kuulata.“
Lk.
22 „Ma olin, kartes muutuda
naeruväärseks- minuvanune naine tüütab mind, noorem naine kurnab -, otsustanud
muutuda vooruslikuks nagu lapsepõlves.“
Lastest:
Lk.
88 „Meie lapsed on nagu kingitused, mille
avamiseks kulub kakskümmend aastat, enne kui me mõistame, mida nad endast
kujutavad; aga kui nad meile ei sobi, siis ei ole võimalik neid ka ümber
vahetada. Neid tuleb taluda või neist lahti saada - mida meie olimegi teinud.“
Raamatutest:
Lk.
47 „Mul on alati üks raamat kaasas olnud.
Üksainuke, mida olen lugenud tühjadel hetkede. Päeva surnud ajal- kus oodatakse
kohtumist, vastust, taksot, et kelner tuleks võtaks tellimuse, et kohv
jahtuks või kuni Helene on valmis- elu
lendab käest, no mõistagi, raamatute kaudu oli see surnud aeg mulle elav ja
kaotatud hetked võidetud.“
Pierre
on lugenud elu jooksul 4960 raamatut. Ma arvan, et vähemalt sama palju olen ise
ka lugenud. Mis tähtsust sellel on?
Lk.
48 „Ma olen unustanud enamiku läbi loetud
raamatutest, nagu ka enamiku veinidest,
mida olen mekkinud, aga need on minus ja on mind kui mitte just muutnud, siis
rafineerinud.
…. Ma ei tunne end praegu enam
praegusel ajastul ära ja ma ei ole enam eas, et võidelda. Ma olen muutunud
selliseks, kellel on ükskõik. Sellepärast ma tõmbusingi tagasi ajastust, kus
isegi Marcel
Prousti teosed oleks avaldatud kasutusjuhisega.“
See
kasutusjuhis, üpris andekas, on lk. 49 ka olemas.
Planeeritud
vanadus raamatukogus mere ääres ei kujune Pierre’le rahuldust- pakkuvaks..
Lk.
66 „Sel talvel tunnen, et tulevik ei
kujune selliseks, nagu olin ette kujutanud. Kõik need raamatud, mida olin
mõelnud lugeda, libisevad mul üksteise järel käest. Ei, need ei ole halvad.
Mulle tundub isegi, et kui ma avastaksin need täna, vaimustaksid need mind nagu
vanasti, aga kuna ma olen need juba läbi lugenud, on need raamatud nii- öelda
teada. Võtsin need kõik kätte tundega, et need on juba loetud, nätsutatud nätsu
maitsega, tõmbunud kollakaks nagu vanad fotod, mis tekitavad küll heldimust,
kuid ei taasta olnud aegu. Selles vallas on mis tahes kuuldud jutt vägevam kui
kõige tugevam raamat: Sõja ja rahu“ uus lugemine ei tekita minus enam kunagisi tundeid, samas
kui raadios juhuslikult kuuldud laul toob minuni hetkega mu kahekümnenda
eluaasta armastused, ühel suvelõpul Gruissani rannal. Hülgan seega Tolstoi,
eelistades Harry Belafontete ja lasen end vähehaaval hellitada laiskuse
võludel, andudes päevadele, mis tulevad ja lähevad, nagu tõusud ja mõõnad.“
Pensionile
jäämisest.
Lk.
32 „Helene ja mina olime sageli teinud
nalja inimeste üle ,kes rõõmustasid pensionile mineku üle. Nad korraldasid peo,
lehitsesid reisikatalooge, kleepisid autole sildi: „Meil ei ole kuhugi kiiret,
me olem pensionil“: Tolvanid. Meile tundus, et oleme tunnistajaks nende kiirele
põhjaminekule. Muide, keegi ei käinud neil enam külas. Neid ei olnud enam mitte
kuskil pärast lahkumist töökohast, kus
nad olid töötanud ettevõttes, mis jätkas ilma nendeta.
Hälbinud, maskeerisid nad end
jahiga sõitjateks, golfariteks, jalgratturiteks. Nad jalutasid kuurortides lühikestes
pükstes, lossibaarides trussikutes.
………………………
Mõned jälle teesklesid
lapselikku vaimustust aiapidamise, näputöö, sugupuu uurimise või maalimise vastu, kui nad ei hakanud just-
nagu mina- kirjutama. Kõige igavamad andusid heategevusele ja laenasid
sõpradelt raha. Kõik põgenesid jõhkra tühjuse eest, milleks nad ei olnud ette
valmistatud ja eriti mitte selleks, kui
kõrge arvamus neil iseendast oli.“
See
paneb mõtlema, kas see on ainult kõrgklassi prantslase üleolev küünilisus või tõsi.
Nüüd
kui olen otsustanud töötamise lõpetada, küsib üks või teine, mida hakkan tegema. Ütlevad, ma ei suuda koju jääda, mul hakkab igav.
Ja
mida on mul vastata-lapselapsi hoidma, aeda pidama, lugema. Ise ka mõtlen- kas
20 aastat? Miks üldse töölt lahkuda võib ju jääda, kuni mulle märku antakse-
nüüd on aeg.
Aga
tunnen nagu Pierre lk. 32: „Ühel päeval
sain ma oma kõrvakiilu. Korraga ei tahtnud ma enam töötada, meie ambitsioonid
näisid mulle mõttetud, inimesed varjudena, eesmärgid läbi mõtlemata. Võita mõni
turg näis mulle sama lame kui, ma ei tea, võita Tour de France’i etapp,
Eurovisiooni lauluvõistlus, jalgpallikarikas või mõni neist kohutavatest
seiklusmängudest, kahekümnendal sajandil leiutatud hüvitis: so what? Muutusin
hajameelseks, ärrituvaks, eemalolevaks…..
Teine vanaduse märk oli, et
mulle tundus, nagu ei tahaks maailm enam edasi liikuda. Lääs oli oma paksu
tagumiku maha toetanud ja tal oli raske seda liigutada. Ajastu oli valmistanud
pettumuse, kaotanud oma hoo, oma
aktiivsuse, oma tegutsemislusti……“
Lk.
167 „Ma ei armastanud ühtäkki enam oma
ajastut, ega ka iseennast selles ajastus. Enne ma ei mõelnud midagi, ma olin
selle sees…. Vähehaaval hakkasid inimesed mind üllatama, siis valmistasid pettumuse,
hiljem ajasid juba närvi. Ma ei kannatanud enam kedagi. Kuulus varju piir, ma
arvan.“
Pierre
tahtis teha oma vanadusest meistriteost, lk. 43- „Pealegi, ma leian, et elu on nagu teater, milles tuleb läbi teha kõik vaatused.
Ma tahan areneda oma tegevustes, elada täiuslikult igas eas, mitte klammerduda
rumalalt noorusesse, mis kaugeneb iga päevaga ja mida ma enam endas ei tunne. Ma
ei enneta kutset, ma olen liikumises.“
„Aga mida sa tegema hakkad?
Mitte midagi tegemiseks peab olema väga andekas.“
Jah,
noor ollakse iseenesest, selleks ei ole mingit strateegiat vaja. Vanaks saada on
raske, enamus meist ei ole selleks valmis. Ja minagi, kes olen otsustanud võtta vanadust kui väljakutset, meistriteosest ei julge unistadagi, löön kõhklema, on see
üldse võimalik.
Pierre
lk. 45 „Ma tahan elada oma vanadust nagu
kirglikku seiklust. Mitte lasta sel märkamatult käest libiseda, nagu teeb
enamik inimesi. Nautida aega, mis on jäänud ja mis, nagu lapsepõlves, näib paigal
püsivat, kuigi see aeg möödub nii kiiresti.“
Aga
kuidas?
Väga
hea raamat, paneb järele mõtlema. Kas ainult minuvanustele? Mina jäin kinni tegelaste eludesse, nooremad võivad nautida rohkem stiili ja üldpilti.
Autor:
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar