Tõnu
Puu
„Kunst,
teadus ja majandus.
Ajalooline
uurimisretk.“
Tõlge
eesti keelde Aet Varik
Väljaandja
Swedbank
244
lehekülge.
Autori ja raamatu
kohta kirjutab raamatu tagakaanel väljaandja juhatuse esimees Robert Kitt
:
„Sa hoiad käes esimest professor Tõnu Puu kirjutatud eestikeelset raamatut. Suure tõenäosusega pole Sa professor Puu nime kuulnudki. Ometi on tegu ilmselt ühe tuntuma eesti soost majandusteadlasega, kes juba 1980-ndate lõpus uuris komplekssüsteemide ja kaosetegevuse rakendatavust majanduses. Kui 1936.aastal sündinud Tõnu koos perega 1944. Aastal sõjapagulasena Rootsi jõudis, ei osanud keegi ette näha sellise suurkuju kerkimist.
„Sa hoiad käes esimest professor Tõnu Puu kirjutatud eestikeelset raamatut. Suure tõenäosusega pole Sa professor Puu nime kuulnudki. Ometi on tegu ilmselt ühe tuntuma eesti soost majandusteadlasega, kes juba 1980-ndate lõpus uuris komplekssüsteemide ja kaosetegevuse rakendatavust majanduses. Kui 1936.aastal sündinud Tõnu koos perega 1944. Aastal sõjapagulasena Rootsi jõudis, ei osanud keegi ette näha sellise suurkuju kerkimist.
…….
Nende kaante vahel on
autor meie teejuhiks rännakul läbi kunsti, teaduse ja majanduse ajaloo
puutepunktide. See raamat võiks olla ka kultuuriökonoomika õpikuks, sest
autor uurib kultuuri tootmise ja tarbimise majanduslikke aspekte. Kultuuri all
peab autor silmas kunsti ja teadust ning näitab elegantselt, kuidas viimastele
ei saa läheneda neoklassikalise turumajanduse nurga alt, mis hindab
inimloodu väärtust pelgalt turuhinna alusel. Teiseks silmapaistvaks järelduseks
autori ajarännakus on mitmekesisuse ülimuslikkus üheülbalisuse üle – selle
kinnituseks on ennekõike kogu raamat oma olemuses, mis on omamoodi ood
interdistsiplinaarsusele ja vastulause absoluutselt efektiivse tööjaotuse
taotlemisele“
Põnev ja arendav
lugemine, palju huvitavad illustratsioone. Lugemine ja illustratsioonide
uurimine võtab aega, kuid see aeg läheb täie ette.
Autor kirjutab
paeluvalt, mõtlemapanevalt ja mis põhiline- arusaadavalt. Raskusi mõistmisega
tekkis mul mõnede puht majandusteaduslike terminite ja käsitluste juures. Läbi
puresin, aga eksamile ei läheks.
Sellised huvipakkuvad
peatükid raamatust: Kultuur ja
tsivilisatsioon; Avalik hüvis; Metseenlus; Muutuvad hoiakud; Evolutsioon
teaduses; Täius kunstis jne.
Palju ja mõtlemapanevalt
on kirjutatud kultuuritarbimisest, selle muutumisest ajas, kultuuritarbimise
piirangute kaotamisest ning kultuuritarbimise standardiseerumisest.
Näiteks kirjutab autor,
et teadaolevalt on pärast 1598 aastat (siis tehti Firenzes esimest korda
ooperiga katset), komponeeritud ca 42 000 ooperit. Enim mängitud ooperite
nimekirjas on 75 ooperit, samas kui Euroopa- Ameerika repertuaar koosneb 350
ooperist.
Lk. 114 „Käsikäes
ühtlustumisega kasvab ka tarbijate osavõtmatus, millest meil juba juttu oli.
Ühtede ja samade muusikapalade üha korduva kuulamise mõjul, nagu on osutanud
Nikolaus Harnoncourt, silutakse kõik järsud üleminekud juba etteaimatavalt ära ning
muusikalt võetakse osa tema tunde- ja väljendusjõust. Ainsana jääb alles puhta
ilu mõõde, mis see siis ka poleks. Kunstidest saavad rahustid- „kui elu nead
,siis gramm teeb head“*-, mis pakuvad pigem teatavat tegelikkusest põgenemise
viisi kui võimalust olemasolu tõelisust peegeldada.“
(*Huxley „Hea uus ilm“ )
Nikolaus Harnoncourt on tunnustatud
Austria dirigent, muusikateadlane ja
varase muusika propageerija ja taaselustaja. Loetud raamatus tsiteeriti teda üsna tihti ja
oma üllatuseks avastasin, et ka eesti keeles on ilmunud artiklite kogumik „Kõnelev
muusika“, mida kindlasti tahaks lugeda. Jah,
tahaks lugeda, sest lõpetanud raamatu, tõdesin, et kultuuritarbimises olen üsna
algtasemel.
Selle asemel , et
mitmendat –setmendat korda „Carmenit“ kuulata, võiksin arendada end
muusikaretoorikas ja õppida kuulama varajast muusikat ja ooperimuusikast keerulisemat muusikat.
Reisides käin meelsasti kunstimuuseumis,
vaimustun ühest või teisest teosest, aga paljukest ma neist aru saan. Ma ei
tunne maalikunstis kasutatavaid sümboleid ega piiblilegende.
Pean end
lugemissõltlaseks ja olengi, ent kas ei ole igal vabal hetkel raamatusse „pugemine“
endale asenduselu otsimine.
Autor kirjutab
kultuurisõltuvusest kui ühiskondlikult soovitatavast vajadusest
neile, kel on palju jõudeaega. Jõudeaega mul siiski veel ei ole, kui kodus
pensionipõlve hakkan pidama, siis peaks rohkem olema.
Tänapäeva l on
ainukordne võimalus, mida kunagi varem ei ole olnud- tarbida tänu meedia
arengule kultuuri eri ajastutest.
Mitmed tuttavad mõtted kerkisid
esile. Näiteks see, et parimad kunstiteosed sünnivad võrgustikes, mitme
distsipliini omavahelises kokkupuutes, tuli tuttav ette raamatust „Kust tulevad
head ideed“.
Steven Johnson "Kust tulevad head ideed"
Väga huvitav raamat.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar