Berliinis Bismarcki tänaval on veel üks ooperimaja:
Deutsche Oper Berlin.
Selles majas vaatasin Berliini reisi kolmandal õhtul Verdi
ooperit „Trubaduur“.
Teatripublikust ei ole ma veel kirjutanud. Berliinis vähemalt oli enamus ooperikülastajaid kuldses keskeas või üle selle. „Juliettet“ vaatas rohkem ka nooremat rahvast.Kõigi kolme õhtu kokkuvõttes oli selles majas siin kõige väljapeetum ja pidulikumalt riietatud publik.
Aga riietuse pärast Berliinis muretsema
ei pea. Turistid oma casualis ei
tekita probleemi ja esimesel õhtul Schilleri teatris oli ka lühikestes pükstes
ooperisõpru, linnas oli üle 25 kraadi sooja. Mina ise eelistan siiski
paremad riided ja kontsakingad käsipagasis kaasa võtta, seda enam, et reisi
põhieesmärk ongi ooperikülastus ja ooperis käimine on minu jaoks pidupäev. Koos
klaasikese hea veiniga muidugi ja Saksamaal on väga head omamaist rieslingut.
Ikka ja jälle hämmastab mind sakslaste armastus brezelite vastu, ooperi puhvetist neid ostetakse ja krõbistatakse veini
kõrvale. Ooperimajas olid üles pandud korjandus-karbid pagulaste heaks ja neist ei mindud mööda.
Verdi „Trubaduur“ minu jaoks kolmas kord. Esimest korda
2008.a. Budapesti Riiklikus Ooperiteatris, teist korda New York Metropolitani
ülekanne kinos ja nüüd Berliinis.
Kõik väga erinevad lavastused ja erinevad hääled. Kui
on neli väga head lauljat (sopran, metsosopran, tenor ja bariton) võib „Trubaduuri“ kavasse panna!
Budapestis jäi Leonora täielikult tähelepanuta,
seevastu oli seal unustamatu Azucena. Kahjuks ei ole ma üles märkinud tema nime
ja nüüd ei leia enam. „Trubaduuri“ mängitakse Budapestis ka praegu, kuid see on
hoopis teine lavastus ning Azucena osas tunduvalt nooremad naised kui 2008.a.
MET-s laulis Leonorat Sondra
Radvanovsky, kellega avastasin enda jaoks Leonora imekaunid aariad. MET-ist on ka
krahv Luna aaria parim esitus- Dmitri Hvorostovskilt, seda pole keegi suutnud ületada ja ületamatu Azucena Dolora Zajicku esituses.
Mulle meeldis väga Dana Beth Milleri Azucena, kuigi lauljanna oli selle osa jaoks liiga noor. Lavalt paistis ta Leonora õena.
Tundub, et Budapest ja Berliin on mulle lähemal kui Tartu, ka Vanemuise tearis on „Trubaduuri“ lavastatud, sinna ma ei ole jõudnud.
Vana hea Verdi, ooperisõbral ei saa temast kunagi küllalt. „Trubaduuris“
on armastust ja kirge ja võimuvõitlust ja mustlasromantikat ja nõidade
põletamist ja vendettat. On palju
liine, millele keskenduda ja erinevad lavastajad seavad lavale väga erinevad
etendused.
Berliinis nähtu on Hans Neufelsi 1996 pärit lavastus. Ja
kui seda ühe sõnaga iseloomustada, siis on see …..provokatiivne. Lavakujundus,
kostüümid ja kõik ülejäänu, välja arvatud muidugi Verdi muusika.
Manrico ja krahv Luna ühesugustes härjavõitleja kostüümides.
Sõdurid kes näevad välja kui härja-põlvlased baaris.
Sõdurid kes näevad välja kui härja-põlvlased baaris.
Mõnes kohas tundub, et lavastaja ületab hea maitse piiri: kloostri stseenides hakkab Jeesus kohe kardinaliga tantsu keerutama.
Azucena mitte ainult ei viska poisikest tulle, vaid lausa topib teda tükk aega, nii et peab pea kõrvale keerata nagu krimka vaatamisel.
Selline huvitav ja irooniline, kiiksuga „Trubaduur“ Berliinis.
Giuseppe Verdi
„Il trovatore
Libretto Salvadore Cammarano ja Leone Emanuele Bardare
Esmaettekanne 19. 01. 1853 RoomasDirigent Roberto Rizzi Brignoli
Esmaettekanne 19. 01. 1853 RoomasDirigent Roberto Rizzi Brignoli
Lavastuse autor on Hans Neuenfels, kes lavastas ooperi
Deutsche Oper Berlin 24.03.1996.a.
Lava- ja kostüümikunstnik -Reinhard von der Thannen
KoormeisterWilliam Spaulding
Osades:
Angela Meade- krahvinna Leonora
Rebecca Jo Loebnez- Ines
Dalibor Jenis-krahv Luna-
Marko Mimica- Ferrando
Dana Beth Miller-Azucena
Carlo Ventre-Manrico
Burkhard- Ulrich Ruiz
Krahv Luna aaria Dmitri Hvorostovskilt:
Krahv Luna aaria Dmitri Hvorostovskilt:
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar