12. juuni 2016

Neli etendust neljal järjestikulisel õhtul. Kolmas õhtu.


Komische Oper Berlin asub üpris kesklinnas, Friedrichstrasse kõrvaltänaval. Väljast on maja ilmetu, aga seest puhas kitš. 







Sees olles unustad, milline maja väljast välja näeb ja tunned end peaaegu nagu mõnes vanas ajaloolises teatrisaalis. See on sama ooperimaja, kus kuni eelmise hooaja lõpuni oli peadirigendiks maailma hõivatuim naisdirigent Kristina Poska.


Selles majas vaatasin ma oma teisel Berliini päeval balletti, mille pealkiri originaalis „Vielfältigkeit. Formen von Stille und Leere“.  Minu vabas tõlkes „Mitmekesisus . Vaikuse ja tühjuse vormid.“
Hispaania koreograafi Nacho Duato tõlgendus Bachi muusikale. Koreograafilise etenduse lõi Nacho Duoto 1999.a. toonase Euroopa kultuuripealinna Weimari jaoks. Hiljem on seda tantsitud mitmes Saksa suurlinnas, Berliinis esietendus 14.märtsil 2015.
Nacho Duoto on Berliini Staatsballeti intendant ehk siis üldjuht. 











Tantsijate nimistust leidsin vähemalt ühe eesti noormehe nime, Artur Lill on õppinud Tallinna balletikoolis.  Staatsballetil on Berliinis 4 mängukohta, teiste hulgas ka Staatsoper im Schillertheater, kus eelmisel päeval ooperit vaatasin ning Deutsche Oper Berlin, kuhu järgmisel päeval lähen.

Lugesin enne piletiostu esietendusele 2015 märtsis järgnenud retsensioone ning neis nimetati Bachi muusikale loodud balletietendust mitmel korral ka banaalseks. Eriti seetõttu, et lavale oli toodud Bach ja tema armastatud abikaasa.
Mulle meeldis etendus väga ja tundus ka, et publikule. Eks ta ongi selline kultuuri-linna laiale publikule loodud etendus, mis igal juhul rahvale peale läheb. Bachi muusika vastu ei saa ka kõrv, mis klassikalisele muusikale üldse aldis ei ole. Sinna juurde moodne kaasaegne koreograafia. Nurgelised liigutused, jäsemete ja pea  tõmblemised, kumer selg ja painutatud küünarnukid, skulpturaalsed ansamblid jne., ületades igasuguse kujutlusvõime piirid. Lisaks huvitavad kostüümid, mõned neist meenutasid flamenkotantsijate seelikuid, kas siin lööb välja Nacho Duato Hispaania päritolu. Tantsijad kohati suisa androgüünsed, kuid on ka väga sensuaalseid stseene.

Tantsu valatud muusika.
Etendus koosneb  kahest osas, esimene osa „Mitmekesisus“ põhineb Bachi kuulsatel Goldbergi variatsioonidel, lisaks katkendid  Brandenburgi kontsertidest, sonaatidest ja orelikontsertidest.
Laval on Johann Sebastian Bach ise, kes ajaloolises barokkkostüümis  dirigeerib orkestrit, orkestri  instrumentideks on tantsijad, kes kuuletuvad dirigendi käele.

I osast on pärit kõige sensuaalsem number: Bachi prelüüdi 1. süidist violontšellole saatel tantsitud (?) number.















Siin tantsib Bach oma muusaga pas de deux , ainus  klassikaline tants etenduses.








Teine osa „ Tühjuse ja vaikuse vormid põhineb Bachi „Fuugakunstil“ ja siin ilmub lavale surm.

See oli müstiline ja ergast vaimsust täis etendus, kus võrdselt nautisin muusikat ja tantsu. Muusika tantsus, tants muusikas.

Vielfältigkeit. Formen von stille und leere
Muusika: Johann Sebastian Bach
Koreograaf ja lavastaja- Nacho Duato
Lavakujundus- Jaffar Chalabi (Nacho Duato idee järgi)
Kostüümid- Nacho Duato koos Ismael Aznar’ga  
Valgustuskunstnik- Brad Fields


Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar