Võluv raamat, mille kohta Hasso
Krull ütles nii:
„Sellega võib meelt
lahutada, ta ei ole liiga nõudlik lugemine, ei pea filosoofiakursust läbima,
aga küll võib juhtuda, et pärast selle raamatu läbilugemist ja kui siis
tublisti kõndida, võib tekkida tahtmine mingit filosoofiakursust võtta või
midagi lugeda."
Frederic Gros on Pariisi
poliitikauuringute instituudi professor, kelle sulest on ilmunud uurimusi nii
kaasaegse filosoofia kui ka psühhiaatria ajaloo teemal. "Kõndimise
filosoofia", mis ilmus 2009. aastal, on tema seni tuntuim teos.
Ise ei pea filosoof olema,
aga filosoofidest saab lugeda küll.
Saab teada, kuidas
harrastasid kõndimist Kant, Nietzshe, Gandhi, Rousseau, Thoreau, Hölderlin ja Rimbaud.
Saab lugeda palverännakust, jalutuskäikudest pargis ja saab teada ,kes on linnaflanöör.
Olen raamatu vahele
pistnud üle kümne kleepsu- kohad, mida tahtsin üle lugeda ja välja kirjutada. Pean
homme raamatu kogusse tagastama, sestap luban endale kaks väljakirjutust.
Lk. 96 . „Nii palju on
neid, kes kõnnivad kaugele, et siis jutustada sellest, mida nad seal nägid: kohtumistest, mis peavad
tingimata olema uskumatud, sündmustest, mis on kindlasti eepilised, maastikest,
mis on alati jumalikud, ja söögist, mis on mõistagi pööraselt hea. Alati on
vaja vaatemängu- nii jutustuses kui ka seikluses, äärmuseni. Ja ometi on
Thoreau „Walden“ põnevam kui kõik ülejäänud reisikirjad. Tema pöördumises on
tunda teatavat radikaalsust, mis muudab äärmuslike seiklejate suuresõnalised
eeposed maitsetuks. Tasub ikka ja jälle korrata, et kõndimiseks pole vaja minna
kuigi kaugele. Kõndimise tõeline siht ei ole teisesus (teised maailmad, teised näod, teised kultuurid, teised tsivilisatsioonid), vaid mistahes
tsiviliseeritud maailmade äärealad. Kõndida tähendab jätta end millestki
kõrvale: eemale nendest, kes töötavad; eemale kiirteedest; eemale kasumi ja
viletsuse tootjaist, ekspluateerijaist, töörabajaist; ja eemale neist tõsistest
inimestest, kel on alati teha midagi paremat kui lasta talve jahedal päikesel
või värskel kevadtuulele oma palgeid paitada. “
Eelneva lõigu valisin
seetõttu , et Thoreau „Walden“ kuulub mu lemmikute hulka ja kuulub nende
raamatute hulka, mida olen kaks korda läbi lugenud. Filosoof oskas raamatus
kokku võtta selle, mis mulle „Waldenis“ meeldis.
Lk. 154 ….. toob kõndimise kogemuse juures esile kolm
olulist aspekti.
Esimene
neist on monotoonsus. Kõndimine on monotoonne ,tõsiselt monotoonne. Tuntud
tekstid kõndimisest (Toepfferist kuni Vieuchange’ini) hoiavad lugeja tähelepanu
vaid juhuslike äparduste, ootamatute kohtumiste ja kannatuste kirjeldamisega.
Palverännakutest või matkadest kõnelevates eepilistes lugudes on alati
lõpmatult rohkem lehekülgi puhkepauside kui vahemaade endi kohta, Sündmus ei
kuulu kunagi kõndimise juurde, vaid on see, mis kõndimise katkestab. Sest
kõndimine ise on monotoonne. Lapsedki teavad, et see pole „huvitav“. Kõndimine
on põhimõtteliselt alati samasugune- ühe jala asetamine teise ette. Aga selle
monotoonsuse saladus on see, et ta ravib tüdimust. Tüdimus on keha liikumatus silmitsi
mõttelagedusega. Kõndimise korduvus tapab tüdimuse, sest see ei saa enam
toituda keha laiskusest ega ammutada selle inertsusest lõpmatu spiraali ähmast
peapööritust. Tüdimus paneb meid alati tahtma midagi
teha, kuigi iga-sugune
liikumine on ilmselgelt asjatu. Kõndides on alati midagi teha: kõndida. Või ei,
pigem pole enam mitte midagi teha, sest me lihtsalt kõnnime ja kohe, kui oleme
jõudnud teatud kohta või läbinud teatud vahemaa, jääb üle vaid edasi liikuda.
See on ilmselge nagu maakera ümarus. Selline keha monotoonne kohustus vabastab
mõtte. Kõndides me isegi ei pea mõtlema - mõtlema selle või teise üle, mõtlema
nagu see või teine. Pidev ja automaatne füüsiline pingutus annab vaimu keha
käsutusse. Ning just siis saavad mõtted tulla,
ilmuda, tekkida.“
Mis on teine ja kolmas aspekt,
saab teada raamatust.
Rodolphe Töpffer
(1799-1846)-šveitsi koomiksikunstnik ja kirjanik.
Vieuchange(1906-1930)-Prantsuse
seikleja.
Jah, kõndimises on midagi,
miks muidu nii paljud käivad palverännakutel ja veel enam unistavad sellest.
Tegelikult ei ole võimalik
kõndida mõteteta, neid on palju ja nad tekivad ei tea millest. olen proovinud sellest käänakust teiseni mitte midagi mõelda. Ei õnnestu. Ja kui järele mõelda, vist on tõesti parimad mõtted saabundu kõndides, mitte istudes. Istun selleks, et need mõtted üles kirjutada.
Lugenud raamatu läbi ja
nüüd väljakirjutusi tehes saan aru, et osav filosoof võib kirjutada ka jooksmise,
naermise, mis iganes filosoofia, ja on väga
huvitav lugeda .
Armas raamat, mõtlen, et
võiks omal riiulil olemas olla, loen veel kord, sirvin. Aga ei, lähen parem
kõnnin, siis kui õhtud jälle valgemaks lähevad. Lugemisele ja ravuti taga istumisele kuulub minu elus kahjuks
kindlalt rohkem aega kui kõndimisele.
Frederic Gros
„Kõndimise filosoofia"
Prantsuse keelest tõlkinud
Mari Tarandi
Tallinna Ülikooli Kirjastus
2016
Bibliotheca CONTROVERSIARUM
227 lehekülge
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar