„Linnukaupleja“
Carl Zelleri operett
Moritz Westi ja Ludwig Heldi libreto
Maailmaesietendus 10. jaanuaril 1891 Theater an der Wienis
Esietendus Rahvusooperis Estonia 26. mail 2017
Moritz Westi ja Ludwig Heldi libreto
Maailmaesietendus 10. jaanuaril 1891 Theater an der Wienis
Esietendus Rahvusooperis Estonia 26. mail 2017
Eestikeelsed laulutekstid
ja dialoogid ning laul „Adami sünnipäevajoodeldus“: Marko Matvere
Lavastaja: Marko Matvere
Dirigent Kaspar Mänd
Kunstnik: Kristi Leppik
Valguskunstnik: Margus
Vaigur (Endla Teater)
Animatsioon: Marili Sokk,
Urmas Jõemees (Faasan Film)
Koreograaf: Marina Kesler
Minu etendusel laulsid ja
mängisid:
Urmas Põldma -Adam,
linnukaupleja Tiroolist
Kadri Kipper-
Kirja-Kristel, kirjakandja
Jassi Zahharov -parun
Weps, jahiülem
Andres Köster- Stanislaus,
tema vennapoeg, ohvitser
Janne Ševtšenko-kuurvürstinna
Marie
Mart Madiste-külavanem:
Argo Aadli (Tallinna
Linnateater) ja Väino Puura – Professorid
Terje Pennie (Ugala
Teater)-paruness Adelaide
Lydia Roos Jette-proua
Nebel, kõrtsipidajanna
Airike Kolk- ettekandja
„Linnukauplejat“
mängiti „Estonias“ esmakordselt 1911. aastal, viimati oli operett teatri
mängukavas hooajal 1955/56. Käesolev on opereti 6. lavastus Estonia
teatris. Vaadanud pilte eelnevatest
lavastustest võin kindlalt öelda, et nii noori ja kauneid osatäitjaid ei ole
küll üheski varasemas lavastuses olnud.
Opereti sisu on lihtne ja
vähenõudlik.
Teatri kodulehelt:
Carl
Zelleri tuntuim operett „Linnukaupleja“ on komöödia, mille tegevus toimub 18.
sajandi Baieris. Teoses kujutatakse heasüdamlik-humoristlikus kõverpeeglis
tolleaegset õukonda, selle pisikesi intriige ja pisut ka külaromantikat.
Linnukauplejast
Tirooli noormees Adam on armunud küla kirjakandja-neidu Kristelisse. Eri
põhjustel satuvad nad romantilisse intriigi valitseva vürsti õukonnas.
Intriigile lisavad vürtsi noor ja kaunis vürstinna, kes talutüdrukuks
riietatuna järgneb kuurvürstile tema jahiretkel, soliidses eas, kuid armastust
ihkav parunipeili Adelaide, üliosav altkäemakse kasseeriv jäägermeister Weps ja
tema õepojast kergemeelne võlgadetegija krahv Stanislaus.
I vaatuse tegevus toimub
lihtrahva hulgas mägikülas, laval avaneb pilt lillekastidega kaunistatud Tirooli majakestest,
taustaks Alpid. Värviküllane vanaaegne (ilmselgelt papist
majad) lavapilt, särav ja meloodiarikas muusika ning särtsakalt esinev koor
loovad õige meeleolu opereti jälgimiseks. Meile abikaasaga meenus kohe meie esimesel
Viini reisil Volksoperis nähtud opereti
peaproov. Mitte sisu ega lavakujunduse poolest, lihtsalt laval oli tunda sama
energiat.
Kohe alguses lasime end
muusikal võluda ja jandil kaasa tõmmata. Opereti sisust enne etendust ei olnud
me lugenud ja ka selles osas lasime end üllatada, kuigi midagi üllatuslikku
sisus muidugi pole.
II vaatuse tegevus toimub
lossis, lavapilt on väljapeetum ja vähem kirju, kostüümid suursugusemates
toonides, Adama ja Kirja- Kristeli punased kostüümid eristuvad kulla ja hõbeda
taustal kohaselt. Sama jant, mis toimus all külas, läheb edasi ka lossis.
Teisest vaatusest on pärit need kuulsamad laulunumbrid- professorite duett ja
Adama laul „Kui mu vanaisa“.
Operetlikult väsimatu kiirusega
ja lustakalt kulgeb tegevus laval lõpuni. „Linnukaupleja“ on üsna pikk: koos ühe vaheajaga 3 tundi 10 minutit. Tore oli,
et kuigi lauldi eesti keeles, olid laval kohal ka eestikeelsed subtiitrid. Tänu
sellele võis aru saada kõikidest laulusõnadest. See tasub end ära, sest Marko
Matvere kirjutatud laulutekstid ja dialoogid on vaimukad ja ilusad. Kiidusõnu
jagub Marko Matverele ka lavastajana opereti rõhutatult algupärase e. siis
vanaaegse lavastuse eest ning kunstnikule, kelle töö lavastaja kavatsusi
100% toetas.
Minu täht sellel etendusel
oli Terje Pennie paruness Adelaide osas.
Minu arvates tuli Ugala teatri draamanäitlejanna osaga operetis suurepäraselt toime.
Meenus kohe ka Terje Pennie osatäitmine eelmise aasta suvelavastuses „Karenin“.
Suure ampluaaga näitleja.
Urmas Põldma Adama hääl jäi minu arvates nõrgaks.
Kodus kuulasin Fritz
Wunderlichi esituses „Kui mu vanaisa“ (" Wie mein Ahnl Zwanzig Jahr")
Ilusate eestikeelsete sõnadega kaunis laul, minul igatahes tuli pisar silma ja siiamaani meloodia kummitab. Tagantjärgi mõeldes ei olnud Urmas Põldma esitus küll nii
jõuline, kuid selles oli siirust, nooruslikkust ja suurepärast pianot.
Põrunud professorite laul
Vello Viisimaa ja Endel Pärna esituses on lati kõrgele seadnud ja ühtlasi laulu ka tüütuseni ära
kulutanud. Argo Aadli ja Väino Puura tulid
väga hästi toime ja vedasid selle üleliia pika stseeni kenasti lõpuni. Pildil küll Tõnu Kilgas ja Väino Puura.
Meile etendus meeldis.
Pärast eelmist õhtut Loodi kuivatis Rakvere teatris suveetendusel leidsime, et mõlemad
nädalavahetuse õhtud läksid korda ja pikad sõidud asja ette. Operetietenduse publik aplodeeris
osatäitjatele püsti seistes.
Ise tahtsin veel uurida
Carl Zelleri elukäiku, seni pole jõudnud.
Carl Adam Johann Nepomuk
Zeller 1842 -1898) oli ametilt jurist. Ta õppis korraga Viini ülikoolis õigusteadust
ja kompositsiooni Viini muusikapedagoogi ja dirigendi Simon Sechteri juures.
Lapsena laulis Zeller kuulsas keiserlikus poistekooris Wiener Sängerknabe, mis tegutseb siiamaani.
Carl Zeller töötas
erinevate kohtutes ja oli vahepeal isegi haridusminister. Muusikat kirjutas ta kõrvalharrastusena
juristiameti kõrvalt! Vaatamata sellele seisavad tema operetid samas reas
Viini kuldajastu teiste opereti suurmeistrite Carl Millöcker’i, Franz von
Suppé’i ja Johann Straussi operettidega. Operette „Linnukaupleja“ ja
„Mäekaevur“ mängitakse seniajani, küll põhiliselt saksa keelses
kultuuriruumis. Teised Zelleri operetid,
kokku vist 5 ja tema ainus ooper on unustuse hõlma vajunud.
Elu lõpus sattus Zeller skandaali
kui kaasati mingi pärimisvaidluse tõttu kriminaalprotsessi. Süüdimõistmisest
päästis teda varane surm kopsupõletiku tagajärjel. Mulle meeldib muusikute
elulugusid lugeda, uurin ehk on saksa keeles Zelleri elulugu ilmunud.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar