Martin Mc Donagh
„Viimane võllamees“
Lavastaja Üllar Saaremäe
Kunstnik Teet
Suur
Kostüümikunstnik Piret Mildeberg
Helilooja Siim
Randla
Valguskujundaja
Arne Maasi
Tõlkija Külli
Seppa
Osades Raivo E. Tamm (külalisena), Indrek Apinis,
Margus Grosnõi, Jaune Kimmel või Lisete Laisaar (külalisena), Madis Mäeorg,
Tiina Mälberg, Eduard Salmistu, Toomas Suuman, Tarvo Sõmer, Tarmo Tagamets,
Velvo Väli, Imre Õunapuu
Suvelavastus, mida julgen kõigile soovitada. Teatri kodulehel on näha,
et tänaseks ja augusti lõpuks on pileteid saada.
Mängukoht Tapa-Loobu ristis Loodi kuivatis on parimaid suvelavastuse kohti:
on ruumi ja õhku, pole vaja valida, kust paremini näeb. Igalt poolt näeb. Kergelt
leitav Tallinn- Narva maanteelt. Meenus, kuidas paar aastat tagasi otsisime
Tooma talu - "Üks pealuu Connemaras"
mängupaika.
Olen näinud Martin Mc Donaghi Leenane triloogia kõiki näidendeid
ja sellega, nagu teisedki, autori poolt „ära tehtud“.
„Viimane võllamees „(inglise keeles Hangman) esietendus
Londoni Royal Court Teatris, septembris 2015 ja pälvis 2016.aastal pälvis
Laurence Olivier preemia. Sama preemiaga on austatud 2006.a. autori „Padjamees“, mille lavastust NO
teatris ei ole kahjuks näinud.
Mis on see, mis eestlasi võlub Martin Mc Donaghi
näidendites? Mitmeplaanilisus, ühtaegu filosoofilisus ja ehe elulisus, humoorikus,
vaimukus, äkilised pöörded ja põnevus. Kuigi tegevus toimub Iirimaal, ei ole autori
näidendid ainult iirlastele. Ehk on midagi peidus selles, mida Jaan Tammsalu kirjutas
raamatu „Keldi palved“ "Keldi
palved", koostanud Jaan Tammsalu. Eessõnas: „Kas
sarnasus tuleneb sellest, et nii muistsete Eesti alade elanike kui ka keltide
olud on olnud karmid“
Võib-olla pole see võrdlus siin kohane, aga
lihtsalt turgatas pähe. „Viimane võllamees“ on usulisest mõtlemisest prii, ka
ei mäleta, et keegi näidendis jumala poole oleks pöördunud.
Martin Mc Donaghi „Viimasel võllamehel“ on reaalne
tegelane, kes esineb näidendis oma nime all - Albert Pierrepoint, inglise
pikaaegne võllamees, kes hukkas vähemalt 400 inimest, neist umbes 200 sõjakuritegude
eest surmamõistetut Nürnbergis. Väidetavalt sai just Albert Pierrepoint’ist
surmanuhtluse vastane, kui ta jõudis selgusele, et surm kurjategijaid tagasi ei
hoia. Surmanuhtlus kaotati Inglismaal 1965.aastal. Kavalehes on ülevaade Albert
Pierrepoint’ist ja ma tahan ühte lõiku tsiteerida, et püsiks meeles
kriminaal-romaane lugedes:
„On
öeldud, et see on hirmutav. Ma ei saa nõustuda. Mõrvareid on olnud aegade algusest
peale, seega peaksime me ajaloost otsima ka seda ,mis kurjategijaid heidutaks.
Kui surm oleks piisavalt hirmutav, siis usun, et teaksin seda. Mina olen see, kes
on neile, noortele meestele ja naistele, töölistele ja vanaemadele viimase
inimesena otsa vaadanud. Mind on üllatanud julgus, millega na astuvad
teadmatusse. Hirm ei ole neid eemale peletanud ei elutee lõpus ega ka siis, kui
nad panid toime kuritöö. Kõik need mehed ja naised, keda olen näinud nende elu
viimastel hetkedel, on mind veennud, et sellega, mida ma olen teinud, ei ole ma
vältinud mitte ühtegi mõrva.“
Näidendi peategelane on Harry Wade, kelle
prototüübiks on kavalehe põhjal Harry Bernard Allen (1911-1992) üks Inglismaa
viimaseid ametlikke hukkajaid- „musta
kikilipsuga hukkaja“.
Harry Wade osas särab Raivo E. Tamm. Olen näitlejat
näinud kord operetis, etenduses „Ma olin Ivo Linna“ ja vilksamisi, kuid
tüütuseni telesarjas „ENSV“. "Viimane võllamees“ veenis mind, et Raivo E.Tamm
on suur näitleja ja tema suured rollid on veel ees.
Tegelikult tuleb kõiki näitlejaid kiita. Madis
Mäeorg Peter Mooney’na on ebameeldivalt ohtlik ja ärritav võõras; Margus
Grosnõi tarmukas ja hoogne ajakirjanik. Tarmo Tagamets, Eduard Salmistu ja Imre
Õunapuu võrratud pubi stammkunded, kes publikut naerutavad. Velvo Väli Syd Armfieldi osas demonstreerib oma vastupandamatut koomikutalenti.
Indrek Alpinis on väga veenev poomisstseenis.
Schirley Wade osas, nüüd ma ei teagi, oli see Jaune Kimmel või Lisete Laisaar, armsalt
teismeline ja roosa. Kohati tundus dialoog Peter Mooney'ga igav, aga kui tüdruk kaduma läks, omandas kõik eelnev tähenduse. Tiina Mälberg oli vastupandamatult ehtne naine 60-ndatest Harry Wade abikaasa
osas.
Tegevus laval toimub kahel tasapinnal. All on baar
"Poojad käed“, mida peavad Harry ja Alice Wade, kus jagub tegevust kaheks vaatuseks. Ülal on
hukkamispaik ja baari teine korrus, kuhu mehed lähevad salajuttu ajama. „Aita
vaest kannatajat“- sellenimelist pubi pidas päris Pierrepoint ja sellenimelises
kohvikus pakutakse teatrikülastajatele vaheajal kosutust.
Laval on ehtne 60 aastate õhustik. On nagu vaataks „Südameasja": muusika tegelaskujud, interjöör- kõik on paigas. Tiina Mälberg on pisut vananenud
baari-daam Gina. Raivo E.Tamme Harry Wades on Oskar Blaketoni väärikust, küll on Harry ropuma suuga. Oma eelnenud ametist, Harry Wade –võllamees ja Oskar Blaketon
-politseiülem, peavad mõlemad lugu. Tarvo Sõmera politseiinspektor tuletab
meelde „Südameasja“ Alfredit- emotsioonideta tagasihoidlikku kõrvalehoidvat
tegelast. Velvo Väli tuletas meelde Davidit.
Ainult The Hollies „Heartbeat“ puudus. Siin see on:
Kohviku „Aita vaest kannatajat“- mängupaiga vahel on
väike näituseruum, kus on avatud näitus "Süüta süüdlased?", kus on
võimalik lugeda Albert Pierrepoint’i ja Harry Alleni ja süütult hukatute kohta.
Võib penni eest panna küünla süütult hukatute eest ja hääletada: surmanuhtluse
poolt või vastu.
Mind üllatas, et see rahvas, kelle inimesed on appi tõtanud
väärkoheldud kassidele, koertele, ja maharaiumise ohus pajule hääletas rohkem surmanuhtluse
poolt.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar