Mõni päev enne seda kui minu blogipidamisel saab täis 3
aastat, olen valiku ees, kas lõpetada või pingutada ja lohistada rasked ajad
üle. Pidin tegema ja tegin valikuid. Valisin töö veel aastaks ja kuna olen 24
aastat tagasi valitud töökohal karjääri tipus, siis vähemalt praegu jääb tõesti
aega ainult kas lugemiseks ja teatris /kinos käimiseks või ……. sellest
kirjutamiseks. Valisin esimese variandi.
Sestap teen oktoobri kohta kokkuvõtte.
Loetud raamatud:
Linda Järve
„Nooruse lugu“
Minu ajakirja lugemine jäi aastatesse 1969-1974 ja sel
ajal olin ajakirjast vaimustatud. See oli ka aeg, kui endas (loomulik) nooruslik
loomepalang tekkis. Minu esimestele luulesaadetistele vastas Rudolf Rimmel, et aeg töötab teie vastu, nii kirjutavad praegu
paljud noored. Küllap nii oligi, aga mina pidasin end valmis luuletajaks,
olin solvunud. Ühte luuletust Rta kiitis, et selles justkui on midagi ja
kirjutas, et võiksin veel saata mõned. Seda ma suures solvumistundest ei
teinud. Luuletusi ka ülikoolis enam ei kirjutanud.
Pärast sündisid riburada lapsed ja Linda - Järve aegset „Noorust“
lugesin lünklikult ja harvem. Aga meenub, et Rjurikovi tõlkeid lugesin laenatud
ajakirjast.
Raamatut oli huvitav lugeda, pisut raske ka- palju
nimesid, mis mulle võõrad. Väärt raamat omaaegset kultusajakirja meenutamas.
Selline mõte tuli lugedes ka: hea, et ma ei läinud pärast keskkooli
ajakirjandust õppima kuigi soovitused olid ja soovitati. Kes teab, mis ma oleksin nõukogude ajal kokku
kirjutanud ja pidanuksin nüüd end õigustama. Tulihingelise pioneerina kirjutasin
ma igatahes auhinnakirjandi „Tundmatule sõdurile“ Raamatu autor end kirjutatu
pärast õigustama ei pidanud, aga väike õigustamise märk oli küll olemas, miks
oli nii või teisiti. Aga see on paratamatu.
Michelle Frances
„Poja pruut“
Väga hea psühholoogiline romaan ämma ja minia suhetest.
Võtsin luged , et nelja tütre ja ühe poja emana vältida karisid miniaga
suhtlemisel. Sain targemaks küll ja tasus lugemist. Pealegi võivad sellised
naistevahelised suhted ette tulla ka tööl ja igal pool mujal, kus kaks tugevat
naist kokku põrkuvad, eriti kui mõlemad või üks neist on osav manipulaator. Ja
eks me kõik oleme natuke manipulaatorid.
Maailmakirjanduses on teema enne ka ette tulnud: vaene neiu pürib
edukasse abiellu ja väljavalitu ema on takistuseks. Kuigi minu arvates oli siin
raamatus tegemist ikka kahe armastava naise kokkupõrkega vahendeid valimata.
Malin Persson Giolito
„Vesiliiv“
Mitte nii hea kui „me peame rääkima Kevinist“, aga
lugesin läbi. Olen teinud ühe väljakirjutuse
lk. 350 „ Sama selgelt nagu oleks värviline gaas
pinkide kohal edasi kandunud, tajusin, kuidas klassikaaslased üksteise järel
aru said. Alates esimesest pingireast, mille ühes servas istusin mina ja teises
Samir, kuni tagumise reani, kus istus Mela, rõngas nina küljes ja küüned mustaks lakitud. Kõik taipasid, et me oleme
paar, ja Sebastiani ümbritsev õhkkond, imetluse ja uudishimu segu ( ja
teeseldud, mul-on-temast-savi) laotus laiali, aga esimest korda ümbritses see
mind, vähemalt osaliselt.
Kunagi lugesin lugu ühest
näitlejast, kes oli kogu oma lapsepõlve siia-sinna kolinud. Ta ütles, et iga
kord, kui ta uude klassi läks, oli seal täpselt sama tüüpide komplekt:
populaarne (üsna ülbe), populaarse parim
sõber (veel ülbem), tuupur, kehkatunni luuser ja sõpradeta tüüp. Igas klassis
oli justkui etteantud arv rolle ja tema pidi uude kooli minnes arus saama, milline roll on vaba, ja järgmise
aasta seda mängima.
Mina olin alati mänginud
ühte ja sama rolli: mitte kõige popim, aga peaaegu, mitet kiusatu, mitte
kiusaja, kõige änksimate kambas, aga mitte kõige näksima tüdruk. Mulle polnud
kunagi pähe tulnud, et nüüd võiksin saada uue rolli, aga nüüd olin saanud. Ja
sellega võrreldes tundus isegi Sofia totaalne biggest-loser-makeover kahvatu.
Raamatus
oli juttu veel juttu Bechdeli testist inglise keele tunnis, millega peaks saama
kontrollida, kas filmid on feministlikud või mitte. Esitatakse kolm küsimust:
kas filmis on vähemalt kaks nimega naistegelast? Kas neil lastakse omavahel
rääkida (ilma et mõni mees juures ei oleks) ja kas nad räägivad millestki muust
peale meeste.
Andekas.
Teatris vaatasin Pärnu Eendla teatri etendust:
Et sa kaotaksid kõik
tume põnevik
lavastaja Jaanika Juhanson
autorid Jaanika Juhanson, Jan Kaus ja trupp
lavastusdramaturg Anne-Ly Sova
lavastus- ja videokunstnik Sander Põldsaar
kostüümikunstnikud Merlis Orion ja Sander Põldsaar
valguskunstnik Margus Vaigur
muusika autor Lauri Mäesepp
muusika seadjad Feliks Kütt ja Erko Niit
ansambli juht Erko Niit
liikumisjuht Kardo Ojassalu
mängivad Liis Karpov, Kati Ong, Ireen Kennik, Priit Loog, Lauri Mäesepp,
Sten Karpov, Jaanus Mehikas (külalisena) ja Artur Linnus (külalisena)
Sügis inimtühjal Eesti saarel. Mahajäetud ja räämas mõisahoonesse saabub
seltskond noori, kes siia uut elu plaanivad. Vana maja peidab endas aga
saladusi, hämaruses vilksatab minevikuvarje ning öösel hakkab mõisa kinni
jäänud lugu end tasapisi ilmutama. Miski pole nii, nagu esmapilgul näib ...
“Et sa kaotaksid kõik” on üleloomulike sugemetega tume põnevik, mille
tõukepunktiks on lavastaja soov katsetada teatrilaval põnevus- ja õuduslugudest
pärit motiive.
Väga hea oli, köitis tähelepanu ka peale rasket tööpäeva.
„Estonias“ vaatasin Rasmus Puuri ooperit:
„Pilvede värvid „
Rasmus Puuri ooper Jaan Kruusvalli samanimelise näidendi
ainetel
Laur Lomperi libreto, dramaturgid Kristiina Jalasto ja
Mehis Pihla
Maailmaesietendus Rahvusooperis Estonia 22. septembril
2017
Ooperi idee põhineb Jaan Kruusvalli näidendil „Pilvede värvid“ (1983), mis
käsitleb eestlaste
põgenemist kodumaalt Teise
maailmasõja sündmuste keerises. Aeg ei ole Eestist lahkumise puhul aga määrav –
mindi sõjaajal, põgeneti Nõukogude okupatsiooni eest ning välismaale
siirdutakse massiliselt ka nüüd, vabaduse päevil. Ühe pere lugu peegeldab
paljude Eesti perede lugusid aastatel 1985–1991. Ooper püstitab küsimusi, kelle
jaoks vaba Eesti taastati, kui kõik ka nüüd välismaale ihkavad? Miks kaob
hoolivus ja ühtehoidmine nii ruttu ja algab igaüks-enda-eest tegutsemine?
Väga hea ooper oli, mõtlen kuidas ma oma suure pere
noorpere saaksin ooperisse saata. Miks peaks ainult ooperilaval kaugeid vanu
kuningalugusid vaatama. Selles ooperis on Eesti Vabariigi ajaloo lühilugu
laval. Juhtidee- kellele vabadus, kui noored lahkuvad.
Kinos vaatasin New York Metropolita ooperi ülekannet
Bellini „Norma“
Üks kaunima muusikaga oopereid, mida tean.
Aitäh, hea Kultuuritarbija, "Nooruse loo" märkamise, lugemise ja arvamuse avaldamise eest!
VastaKustutaJa blogi tasub ikka aeg-ajalt edasi pidada, kasvõi tasapisi ja vähehaaval, sest see on huvitav blogi. Sisukas ja mitmekülgne.