Eesti Draamateater
Klaus Mann
Mefisto
Kertu Moppeli dramatiseering samanimelisest romaanist
Esietendus 12. veebruaril 2021
Lavastaja Kertu Moppel
Kunstnik Arthur Arula
Koreograaf Jüri Nael
Valguskujundaja Priidu Adlas
Helikujundaja Lauri Kaldoja
Videokujundaja Epp Kubu
Mängisid:
Hendrik
Höfgen-Juhan Ulfsak
Hans
Miklas- Lauri Kaldoja
Otto
Ulrichs- Hendrik Toompere jr
Barbara-
Teele Pärn
Nicoletta
von Niebuhr ja Lotte Lindenthal- Merle Palmiste
Angelika
Siebert- Inga Salurand,
Julietta-Sandra
Ashilevi
Ministerpresident-
Indrek Sammul
Direktor
Kroege Guido Kangur
Dora
Martin - Britta Soll
Böck-
Karmo Nigula
Aleksander
Eelmaa ja Rahvusooper Estonia poistekoor
Lavastus põhineb Klaus Manni romaanil
„Mefisto”. Mann kirjutas romaani aastal 1936, kui ta oli põgenenud Saksamaalt
natside võimuletuleku tõttu Hollandisse.
Romaani peategelane on Hendrik Höfgen,
suurepärane näitleja, kellele meeldib olla tähelepanu keskpunktis. Ta laulab,
tantsib, teeb nalja, ta on võluv ja lõbus. Tema isikus on ühendatud suur
kunstnik ning väljapaistev showmees. Höfgen on just teinud oma esimese
suurrolli (Mefistofeles Goethe „Faustis”), kui Saksamaal tulevad võimule
natsionaalsotsialistid. Höfgenil on valida, kas jätkata oma tõusujoones kulgeva
karjääriga, isegi kui ta peab selle nimel tegema koostööd poliitilise jõuga,
mille vaateid ta absoluutselt heaks ei kiida; või seista oma väärtushinnangute
eest, mis paraku tähendaks ka tema karjääri lõppu. Klaus Manni jaoks on tegu
väga isikliku looga, sest Höfgeni tegelaskuju põhineb Manni õemehel, tolle
ajastu suurimal Saksa näitlejal Gustaf Gründgensil. Manni romaani põhjal valmis
1981. aastal Ungari režissööri István Szabó film „
Alustasin Klaus Manni romaani“ Mefisto: romaan ühest karjäärist“, tõlkinud Rita Tasa ( Eesti Raamat, 1986) lugemist novembris 2020, siis kui ostsin piletid etendusele. Ja raamat on kusagil 75. lehekülje juures pooleli tänaseni. Ma kuidagi ei suutnud hoomata tervikut, tegevust ja tegelasi oli nii palju. Romaani tõlkija Rita Tasa ütleb romaani järelsõnas: Saksa kirjanik kirjeldab oma romaanis ühe näitleja karjääri, mis saab teoks tänu sellele, et peategelane laskub kompromisside teele ja interpreteerib natsismi millegi mõistuspärasena, kuigi on täiesti teadlik vastupidisest.
Seetõttu olin skeptik ka etenduse suhtes. Asjata. Etendus meeldis mulle väga. Lugu omandas minu jaoks tähenduse selle tegevustiku toimumise aja kontekstis, lisaks oli siin nii palju allhoovusi viitega meie endi lähiajalukku kui ka tänapäeva. Ma muuseas teeksin etenduse vaatamise EKRE valijatele kohustuslikuks.
Etendust on huvitav vaadata, suur osa on huvi püsimisel (minu abikaasa näite põhjal) laulu-
ja tantsunumbritel, Tšehhovi lavastamisel Berliini teatris, samuti ka video ja
lava tagaosa kasutamisel. Suurepärane!
Kui näitemängust rääkida, siis ei saa üle ega ümber
Juhan Ulfsakist. Super osatäitmine. Üle kahe tunni järjestikku laval. Arvasin,
et etendus kahes vaatuses, siis mõtlesin, et koroona tõttu mängitakse ühe hooga
, nüüd kavalehelt loen, et ongi ühes vaatuses.
Harva tahan ma draamatükki kaks korda vaadata, see
eelisõigus ooperil, aga seda tükki vaataksin küll kord veel , süvenemise ja näitlejate mängu nautimisega. Etendus
puudutas mind sügavalt ja pani mõtlema mugavuse ja konjunktuurluse üle igapäevaelus. Kavalehe lugemine seisab veel ees.
Imetlen noore lavastaja ja dramaturgi tööd- kui hästi on ta suutnud tabada romaani
põhiküsimuse ja siduda selle lähiajaloo, nõukogude okupatsiooni ja kaasaja
teemadega.
Giuseppe Verdi
Trubaduur
Il trovature
Salvatore Cammarano libreto Leone Emanuele
Bardare täiendustega Antonio Garcia
Gutierrese näidendi „El trovador“ järgi.
Maailmaesietendus 19. jaanuaril 1853 Rooma teatris Apollo
Esietendus Rahvusooperis Estonia 03. veebruaril 2021
Lavastaja Neeme Kuningas
Dekoratsiooni- ja kostüümikunstnik Anna Kontek (Soome)
Manrico-Dimitris Paksoglou (kreeka)
Leonora- Silja Aalto (UK)
Azusena -Maria Berezovska
Krahv di Luna - Rauno Elp
Ferrando - Priit Volmer
Ines - Juuli Lill
Ruiz- Heldur Harriy Põlda
Sõnumitooja- Yixuan Wang
Vana mustlane -Tambet Kikas
Rahvusooper Estonia koor ja orkester
Esimest korda nägin Verdi „Trubaduuri“ 2008 a Budabestis ooperireisil.
Teist korda 2011 a. N.Y. Metropolitan Opera ülekandes kinos ja kolmas kord 2016 aastal Berliinis. Kirjutasin sellest siin https://www.blogger.com/blog/post/edit/548475918052932577/479092159078668433 .
Väga kaua pidin otsima seda lehekülge, kahju, et ma ei tule oma blogi otsinguga pärast blogiformaadi muutumist enam toime teisiti kui ülevalt alla kerides.
Budabesti ooperikülastuse kohta mul märkmeid pole, seega ei tea, kes seal laulsid.
MET-is laulsid Leonorat Sondra Radvanovsky, krahv di Lunat Dmitri Hvorostovski, ja Azucenat Dolora Zajick. Kahtlemata parim esitus. Surematu Dmitri Hvorostovski „Il balen del suo sorriso" hingestatud esitus on parim, mida olen kuulnud.
Berliinis sain Leonorana kuulda suurepärase häälega Angela Meadet.
Estonias vaimustas mind esiteks teadmine, et jälle ooperis Viimati vaatasin Estonais „Don Pasqualet“. Millal? 100 aastat tagasi vist.
„Trubaduuris“ on mustlasromantikat, armastust, kirge ja võimuvõitlust! Kõik see oli kohal ka Estonia laval. Nautisin ooperit algusest peale. Paaril korral läks silm meeleliigutusest märjakski.
Mulle meeldis väga tagasihoidlik lavakujundus- üksik puu laval ja pöörleva lava oskuslik ärakasutamine. Vähene butafooria lubas keskenduda täielikult lavale ja artistid laulsid publikule. Nagu Margarita Voites kunagi tabavalt ütles kui pärast aariat lavastaja palus tal tõmbuda tagaplaanile ja igatseda, aga talle meeldis igatseda lava eesäärel. Lugesin Margarita Voitese raamatust.
Estonias meeldisid mulle väga Azusena osatäitja Maria Berezovska ja Leonorat laulnud noor ja särav Silja Aalto. Ka Rauno Elpilt oli võimas ettekanne, kuid minu jaoks jäi sügavusest puudu. Sorry, aga võrdlusmaterjal on mul klass kõrgemal, olen seda aariat plaadilt ja internetist sadu kordi kuulanud. Krahv di Luna „Il balen del suo sorriso"on minu jaoks selle ooperi tunnuslaul.
Aga oma ajas ja kohas oli Estonia „Trubaduur“ suurepärane.
Tundsin ooperist nii suurt puudust, et küllap lähen vaatama ka teist koosseisu. Tahaksin kuulda Robert Luci Manrico osas. Üldse tahaksin olla nagu Balzaci kangelannad, kes õhtuti, kui midagi teha polnud, ooperist „läbi sõitsid“. Tallinn on kahjuks pisut kaugel.
Nii see ooperikülastus on , eile käisin ooperis, täna kuulasin youtubes kõiki partiisid erinevate esitustes üle.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar