16. jaanuar 2014

Pal Abrahami opereti „Savoy ball“ esietendusel Estonias 15.01.2014


Osades: markiis Madeleine- Janne Ševtšenko,  markii Aristide- René Soom, Daisy- Maris Liloson, Mustafa- Märt Avandi,  Tangolita -Juuli Lill, teener Archibald-Tõnu Kilgas. 

Etenduse kava on suur, värvikirev ja inforikas. Sobi kodus lugemiseks: Pal Abrahami elulugu, opereti „Savoy ball“ sünnilugu ja suurepärane ülevaade ajastust:  kinotähed ja muusikauudised, mood ja moodsad kodud ning palju  muud. Etenduse vaatamiseks oluline väike valge leheke, mahub ridiküli,  osatäitjate, dirigendi ja tüki kestusega, saadaval õnneks ka tasuta.

Püüdsin seda etendust vaadata puhtalt lehelt ja ei võrrelnud eelmise Estonia lavastusega, mida mul õnnestus näha eelmise sajandi üheksakümnendatel, ega ka filmiga mitte.

Ovatsioonidega ma ei ühine. Võib-olla ootasin liiga palju või oligi viga selles, et olen seda näinud ja palju kuulanud.
Kõike seda, mida lubati etenduses ju oligi:  armastust, pikantset võrgutamiskunsti ja kaunist muusikat.

Vana aasta õhtu Estonia ballil mängiti ka „Savoy balli „ ja ajaleht kirjutas,  et uus "Savoy balli" lavastus on võrreldav, miks mitte, meie sõnalavastus-teatrite parimate komöödiatega. Libreto kirjutas lavastaja Mart Sander ise. Ta tegi vanast, pisut tolmulõhnalisest salongilookesest tõeliselt pikantse, vaimuka ja ootamatuid üllatusi tulvil suhtekomöödia.

Vana teksti ma ei mäleta. Vaimukusi ju oligi, aga kui lugu tead, siis üllatusi eriti olla ei saa ja ega süžee aja jooksul teravmeelsemaks ei muutu.   
Nalja sai ja publik muheles kaasa, aga mitte nii, et pidevalt katkestab näitlejate mängu rõkkav naer ja aplaus. Publiku kaasaelamine oli tajutavam  3. vaatuses, eks selleks ajaks olid kõik süžee pinged üles ka kruvitud.

Espriid oli. Näiteks, et diplomaatia on see, kui sa ei tee seda, mida ise tahad vaid lased teistel teha, mida sa tahad.
Või naised unustavad ja andestavad, aga nad ei lase sinul unustada, et nad on unustanud ja sulle andestanud.

Märt Avandi säras Mustafa Bei osas. Nüüd luban endale väikse võrdluse:  Avandi ja Jüri Krjukov on nii erinevad ,et neid pole vaja võrrelda, mõlemad on suurepärased Mustafa Beid.

Daisy lavaleilmumisega furoori ei kaasnenud. Võib jääda arusaamatuks, miks Mustafa  Bei, isegi arvestades, et ta on Euroopa tuntuim sariabielluja,  Daisyt esmakordselt nähes ühe minuti jooksul  talle abieluettepaneku teeb. 

Mart Sander ütles teleris, et kunagine "Savoy ball" töötas puhtalt staaride peal. Võib-olla jäigi staari glamuur puudu. Maris Liloson on kaunis noor naine ja laulab hästi, aga vaataksin meelsasti etendust Hanna Liina Võsaga, kes on minu jaoks rohkem staar. Aga tõenäoliselt ei ole tahtmist veel kord kolm vaatust „läbi teha“.

Mulle meeldis markii teenri Archibaldina  Tõnu Kilgas.  Nägin telerist pisut Väino Puurat samas osas poolseniilse teenrina,  minu arvates pingutas üle. Tõnu Kilgas oli väljapeetud  ja sellisena suurepärane. Kolme härrasmehe „Es ist so schön, am Abend bummeln Zu geh’n..“, kõlas väga operetlikult ja lustakalt.

Juuli Lill Tangolitana meeldis mulle väga kui laulis, kui rääkima hakkas, enam mitte väga.

Või nagu minu kaaslane ütles, et need kes hästi laulsid ei osanud rääkida ja need kes rääkisid, ei osanud laulda.
Mina nii kriitiline ei oleks. Mulle oleks klassikaline operett rohkem sobinud, et rohkem laulu ja vähem juttu. Balletinumbrid olid väga head ,  võinuksid pikemad olla. 
Meie sõnalavastus-teatrite parimate komöödiatega etendus  võrreldav ei ole , Estonia läbi aegade parim operett ka mitte, aga parim operett hooajal, miks mitte.
Ma saan aru, et meie teatri võimalused on väiksed. Panen siia Berliini Koomilise Ooperi „Savoy balli“ treileri ja hoiatan ette sellist sära, glamuuri ja hedonistlikku bakhanaali te „Estonias „ ei näe:



Aga tasub Estoniaski ära vaadata. Eelmisest Estonia lavastusest on  aega möödunud. Paljud on etenduse unustanud ja terve põlvkond  üles kasvanud, kes seda tükki näinudki ei ole. Pealegi on Estonia operetipool üsna hõre.

Esietenduse glamuur oli täielik. Õhtulehe galeriis on pildid üleval. Mina pildile ei jäänud, kuigi istusin juhtumisi Tallinna linnapea kõrval.


Sel nädalal on mu ürituste kalender üsna tihe. Esmaspäeval Endla teater, kolmapäeval Estonia operett ja täna õhtul Saku suurhallis Dmitri Hvorostovski.   




Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar