Draamateatris Jane Bowles „Aiamajas“
Lavastaja
Priit Pedajas.
Kunstnik
Pille Jänes.
Valguse
kujundaja Kalle Karindi (Tallinna Linnateater).
Tõlkinud
Kalle Hein.
Osades
Ülle Kaljuste, Jaan Rekkor, Maria Klenskaja, Laine Mägi, Taavi Teplenkov,
Kersti Heinloo, Hilje Murel, Viire Valdma, Marta Laan, Ester Pajusoo, Mari
Lill.
Seekord
ostsin 6 piletit: endale, emale ja minu tütardele. Nii et minu poolt vaatas
etendust 5 ema ja tütre paari. Sest ühe ema ja tema 4 tütre suhted on kõik
erinevad. Küll mitte ema poolt vaid tütarde poolt vaadatuna. Sellest olen elu
jooksul aru saanud.
Etendus
pakkus 3 ema-tütre paari.
Ülle
Kaljuste (Gertrude Eastman Cuevas) ja Kersti Heinloo (tema tütar Molly):
võimukas domineeriv ema ning allasurutud endassesulgunud tütar.
Laine
Mägi (proua Constable) ja Hilja Murel (Vivian, tema tütar): ema ,kes näeb oma
tütres konkurenti ning kadestab teda ja isa poolt tähelepanuga hellitatud
tütar.
Maria
Klenskaja (proua Lopez) ja Marta Laan (Frederica): Lõuna –Ameerika ülepaisutatud
temperamendiga ema-tütre paar, kes tundusid üpris normaalsed või ei jõudnud ma
selle ema-tütre paari mõistmiseni kultuuriliste erinevuste tõttu.
Näidend
lavastati esmakordselt 1951.aatal, aga selles kajastatud teema on ajatu.
Etendust
tasub vaadata emadel ja tütardel, kas koos või eraldi, eriti nendel kelle
omavahelistes suhetes probleeme. Olen mõnikord lugenud Delfi naistefoorumeid
ning hämmastunud, kui paljud tütred kurdavad oma emade üle. Ma ei oska öelda,
kas etenduse vaatamine aitab neil oma probleeme lahendada, aga mõista üksteist ehk
ometi rohkem. Ise loomulikult arvan, et minu peres selliseid probleeme pole.
Õnneks „äratundmisrõõmu“ etenduses ei tundnud.
Arvangi,
et see on rohkem naistetükk. Seekord võtsin ainult naisi kaasa ja ei teagi, mida
mehed selle etenduse kohta arvavad.
Kava
tasub ka osta. Selles on näitekirjanik Jane Bowlesi dramaatiline elulugu.
Samuti katkend Simone de Beauvoiri raamatust „Teine sugupool“ ja Erich Frommi raamatust
„Armastuse kunst“. Väärt raamatud, mida ehk paljud ei sattu lugema, aga kavas
toodud katkendid aitavad näidendit (ja ennast) paremini mõista.
"Emaarmu sügavaim sisu on
hoolitsus lapse kasvamise eest ning see tähendabki soovida lapse eemaldumist
enesest. Siin peitub põhiline erinevus erootilisest armastusest. Erootilise armastuse
puhul saavad kaks inimest üheks. Emaarmu puhul saab neist, kes olid üks, kaks iseseisvat
inimest. Ema ei pea ainult taluma, ta peab ka soovima lapse iseseisvumist ja
sellele kaasa aitama. Just selles staadiumis saab emaarm raske ülesande: emalt
nõutakse omakasupüüdmatust,
võimet kõike anda ning mitte midagi peale
armastatud lapse õnne soovida."
Erich Fromm „Armastuse kunst“ Tõlkinud
Ann Alari. Pegasus 2006.
Priit
Pedajase lavastaja töö meeldis väga. Valinud välja teatri tugevaimad
nais-näitlejad, andes neile sobivad osad ning juhendades osasse sisseelamisel, on ta loonud suurepärase etenduse.
Täpselt
doseeritud liikumine, minemised ja tulemised, Ladina Ameerika elurütmi nii parasjagu,
et muutu domineerivaks, ei tüüta ja ei jäta varju etenduse põhiteemat. Minimalistlik
lavakujundus: ookeanirand aiamajaga ja ookeanirand restoraniga, jätavad palju
ruumi näitlejatele, laval domineerib näitleja.
Helikujundust
saab jällegi iseloomustada „suurepärane“. Kavalehelt:
Muusikalises
kujunduses on kasutatud peamiselt ladinaameerika muusikat, näiteks Chavela
Vargas, Heitor Villa –Lobos, Astor Piazolla, Ariel Ramirez, lisaks ansambel „Dead
can Dance“, itaalia mandoliinimängijad, bretooni akordeonist. Chavela Vargase „Aquel
Amor“ kitarripartii sisse mänginud Robert Jürjendal.
Ülle Kaljustele on osa "Aiamajas" viimaste aastate tipproll. Milline külm kaalutlev
enesekindel naine , kuningannalik hoiak, täpselt mõõdetud žestid. Naine, kes
teab, kuidas ennast maksma panna, teeb seda ,mida ise tahab ja paneb ka teised
seda tegema. Terve näidendi jooksul mängivad kaasa näitlejanna näoilme ja žestid.
II vaatuses hakkab see kuninganna murenema, tekib kahtlus, uskumatus: „kas
tõesti ei olegi nii“, lõpuks saab kahtlus teadmiseks. Hirmud paljastuvad, tuleb
seista silmitsi iseendaga, kuningannast saab väike ebakindel tütarlaps.
Lõpulause“ kui ma väike tüdruk olin…“ jääb lõpetamata, kordub ja hääbub
vaikusesse. Seejuures Ülle Kaljuste üksi valgetes riietes pimeneval laval
,ainult näitlejanna kuju ülevalgustatud, heledast heledam, siis hääbus
valguski. See mõjub!
Seekord
vaatas Ita Ever etendust saalist. Arvan , et Ülle Kaljustes on piisavalt
materjali, et saada järgmiseks Draamateatri grand old lady’ks.
Kersti
Heinloo, saladuslik tütar, kes aina tuleb ja läheb, leidmata asu kusagil peale
aiamaja, kelles on koos vihkamine ja armastus. Lioneli (Taavi Teplenkovi) abiga
astub ehk välja ema varjust, kuid tal on liiga palju unustada, et õnnelikuks
saada.
Laine
Mägi samuti etenduses oma tuntud headuses. Kuidas muutub tema ema pärast tütre
surma, täiesti teine inimene. Leinaga kõrvuti iseendale tõe tunnistamine ja
vabaks saamine, aga ikkagi õnnetu. Laine Mägi ema mõistab ja toetab Mollyt,
teise ema tütart. Üldse tundub etenduses, et teise ema tütart on kergem mõista
ja toetada: Vivian imetleb ja leiab mõistmist Gertrude Eastman Cuevasi poolt,
Frederica on see, kes lõpupildis Gertrudele lilled toob.
Selles
näidendi õnnelikke naisi ei olnud, kui ehk need Lõuna-Ameerika naised, pigem
arvan, et ei saanud neist aru.
Meeste
rollid täiesti olemas: Jaan Rekkor (nii harjumatu habemeta) lõunaameerikalik elunautleja ja Taavi Teplenkov, noor unistaja. Mitte just need mehed, kellest
naised unistavad.
Mulle etendus väga meeldis. Vaataksin „Aiamajas“ veel kord, Pille –Riin Purje eeskujul. Aiman, et sellest saab Draamateatri menuetendus, kuid loodan pileti siiski saada.
Riputan
siia Chavela Vargase „Aquel Amor“
Ja ühe
loo ansamblilt „Dead can Dance“. Varem ei teadnud ma sellest midagi, aga hakkas
kohe meeldima. Ja sobib etenduse õhustikuga.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar