21. aprill 2014

Henning Mankell. Käsi. Wallanderi maailm.

Henning Mankell
Käsi.

Wallanderi maailm.
Varrak 2014
246 lehekülge.
Rootsi keelest tõlkinud Kadri Papp
Toimetanud Kadi-Riin Haasma



Tore raamat Wallanderi sarja lõpetuseks, kuigi tegevuse ajalises järjestuses ei paigutu „Käsi“ lõppu vaid asub enne „Murelikku meest“. Autor kirjutas selle 80 leheküljelise raamatu n.ö. boonusromaaniks. Kergelt loetav ja huvitav. Raamatus jõuab Wallander selleni, et läheb vaatama maja ,millest ta juba ammu unistanud on. Maja jääb ostmata, aga 60 aasta tagune mõrv saab lahendatud.

Raamatus on ka II osa, mille autor on pealkirjastanud „Wallanderi maailm“. Siit leiab autori jutustused “Kuidas kõik algas ja lõppes ja mis vahepeal juhtus“, „Wallander, tema lähedased ja kõik teised“, „Wallanderi geograafia“, „Paigad“, „Wallanderi lemmikud„, „Kultuur“.
Tegemist on tõelise Wallanderi entsüklopeediaga. Väga huvitav lugeda ja sirvida. Arvan, et on huvitav teistelegi, kes Wallanderi sarja läbi lugenud. Autor ei ole saladust teinud, mis Wallanderist edasi saab, tasapisi hääbub Alzheimerisse. Ja sellest on kahju.

Lisan siia katked jutustusest „Kuidas kõik algas ja lõppes ja mis vahepeal juhtus“:
Miks muutus Wallander nii erinevates riikides ja kultuurides nii populaarseks? Mispärast sai temast nii paljude inimeste sõber? Loomulikult olen ma selle üle mõelnud ja ühest vastust küsimusele muidugi ei ole. Aga osaliselt on seda võimalik seletada.
Minu arvates on peamine põhjus järgmine.
Alates esimesest hetkest, kui ma mööda kevadisi põlde jalutasin, oli mulle selge, et loon tegelaskuju, kes on samasugune nagu mina ise ja veel tundmatu lugeja. Inimene, kes kogu aeg muutub, niihästi vaimses kui füüsilises mõttes. Nii, nagu ma ise olen pidevas muutumises, hakkab muutuma ka minu kangelane.
……………..
Sageli küsitakse minult , milliseid raamatuid Wallander loeb.
Hea küsimus, sest sellele on raske vastata. Mõnikord mõtlen, et ta loeb minu kirjutatud raamatuid. Aga ega ma selles ka päris kindel pole.
Kahjuks ma ei usu, et Wallander on eriti lugemislembeline inimene, ja vaevalt ta luuletusi loeb. Aga ma kujutan ette, et talle meeldivad ajalugu, teabekirjandus ja ajaloolised romaanid. Ja ma usun, et ta armastab Sherlock Holmesi lugusid.
….
Minu lugu Kurt Wallanderist on nüüd igatahes läbi. Wallander läheb peagi pensionile. Ta rändab oma hämarikuriigis, saatjaks must koer nimega Jussi.
Kui kaua talle siin maa peal veel aega on antud, ma ei tea. Seda otsustagu ta ise.“

Wallanderi on teles ja kinos kehastanud 4 näitlejat:
Rolf Lassgård






Lennart Jähkel







Krister Henriksson








Kenneth Branagh



Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar