„Wabadusrist“
Indrek Hargla
2013
Kahes
vaatuses
Lavastaja
Hendrik Toompere JR
Kunstnik
Ervin Õunapuu
Muusikaline
kujundaja Lauri Kaldoja
Valgus
Hendrik Toompere JR
Videokunstnik
Tauno Makke
Liikumisjuht
Üüve-Lydia Toompere
Etenduse
juht Karin Undrits
Osades
Ivo Uukkivi, Ain Lutsepp, Tõnu Oja, Jüri Tiidus, Harriet Toompere, Guido
Kangur, Indrek Sammul, Uku Uusberg, Roland Laos, Raimo Pass, Marta Laan, Liisa
Pulk (külalisena), Liis Haab, Tiit Sukk, Lauri Kaldoja.
Viimase
kahe kuu jooksul nägin 3 etendust-filmi,
mis õiges kronoloogilises järjestuses võiksid moodustada triloogia.
Nägin
neid sellises järjekorras:
Mart
Kivastiku „Vares“ Pärnu teatris „Endla“ Kalju Komissarovi lavastatud;
Martti
Helde film „Risttuules“;
Indrek
Hargla „Wabadusrist“ Draamateatris Hendrik Toompere JR lavastatud.
Kahest
esimesest olen juba kirjutanud, nüüd asun kolmanda juurde.
Sisust
ma ei kirjuta, seda tegi Maalehes põhjalikult Margus Mikomägi „Wabadusrist
vildak kui Pisa torn“ 10.04.2014, täies mahus loetav „Teatritaskust“ "http://www.teatritasku.ee/index.php/1-kylg/35-1-sektsioon/550-wabadusrist-vildak-kui-pisa-torn"
ja paberlehest.
Arvustuse
kirjutas Eesti Päevalehes Veikko Märka –„Vabadusrist ja –viletsus“ "http://www.draamateater.ee/vabadusrist-ja-viletsus-epl"
Informatiivsed
ja põhjalikud mõlemad.
Oskan lisada vaid enda, tavalise teatrikülastaja, märkmed.
Autorist:
Indrek
Hargla suutis 16 aastat Eesti Vabariigi ajalugu mahutada kolme ja poole tunni sisse
nii, et igav ei hakanud. Lisaks poliitiliste sündmuste ajaloo kajastamisele
oli vaimukat teksti , päevakajalist põnevust:
esimene televiisor, dirižaabel Tallinna kohal, seltskondlikku elu.
Eks
muidugi võib vaielda autori ajalookäsituse üle. Minu ajalookäsituses toimus pärast etenduse vaatamist murrang. NB ,olen tavaline vaataja. Ma pole Magnus Ilmjärve „Hääletut alistumist“ lugenud. Päts oli minu jaoks vaikiv kangelane.
Teatritükk keeras kõik pea peale: Päts tegeles
rohkem oma võimu kindlustamisega ja pjedestaalile tõsteti vapside võitlus. Kodus tõstsin raamaturiiulis William
Tomingas’e „Vaikiv ajastu Eestis lugemisjärjekorras ettepoole. siiski on tunne, et kerge on hukka mõista ja raske mõista ,miks tollastes oludes toimiti just nii.
Kui
rääkida suure eesti romaani otsingutest, siis minu arvates on Indrek Harglal
kõik eeldused olemas sellise romaani kirjutamiseks. Suurepärane ajaloo
tunnetus , mastaapsus ja ilmekad
karakterid.
Lavastajast :
Väga
hea minu arvates. Tõsine tükk, kuid
mitte iga , laval ei tekkinud tühja kohta, kõike parasjagu. Tantsunumbrid ja
seltskonnaelu , et ajaloo jälgimine liiga pingutav ei oleks ja ega olnudki
pingutav. Kui ühe sõnaga lavastust iseloomustada, siis minu jaoks oli see
kirglik ja kohati oli laval toimuvat valus vaadata, ikkagi meie endi ajalugu. Väga hästi toimisid lavastatud ja autentsed videoklipid. Algas etendus laidoneri (Ivo Uukkivi) patriootilise esinemisega, etenduse lõpu poole välisminister Karl Selteri autentne kõne baaside lepingust NSV Liiduga.
Siinkohal tahan kiita huvitavaid tantsuseaded, mis olid kergelt väärastunud ning sellega just sulandusid etendusse.
Ja Ants Eskola laulis Tiit Suka isikus. Aga siin ehtne Ants Eskola:
Ja Ants Eskola laulis Tiit Suka isikus. Aga siin ehtne Ants Eskola:
Meeldis ka muusikaline kujundus, kasutatud oli teiste lugude kõrval näiteks Cesar Francki „Panis Angelicus“, üks minu meelislugusid:
Kuigi
kostüümid, näitlejate kõne ja lavakujundus olid väga ajastutruud, siis tahes-tahtmata
kiskus paralleele tõmbama tänapäeva
Eesti Vabariigiga.
Näitlejatest:
Ma vaatasin „Utoopia“ 2. osa „Laevahukk“ ja kiitsin näitlejaid. Aga nüüd peale „Wabadusristi“ tahaks öelda, et eesti mees tuleb eesti näitlejatel ikka kõige paremini välja.
Ma vaatasin „Utoopia“ 2. osa „Laevahukk“ ja kiitsin näitlejaid. Aga nüüd peale „Wabadusristi“ tahaks öelda, et eesti mees tuleb eesti näitlejatel ikka kõige paremini välja.
Hea
kooslus ka ilma Märt Avandi ja Mait Malmsteinita, mu laps küsis kohe, kas
kumbki neist mängis. Suurepärane ansamblimäng. Ivo Uukkivi Johannes Laidonerina tegi nalja ja
vastutas selle eest, et saalis naerda saaks. Ain Lutsepa kaval ja intrigeeriv Päts. Minu teatrikaaslasele meeldis Tõnu Oja
Karl Robert Pusta osas. Tiit Sukk vabadussõjalase Artur Sirk’i osas, temas oli paatost parasjagu, ei häirinud.
Mulle endale meeldis väga Indrek Sammul Karl Einbundi (Kaarel Eenpalu) osas.
Mitte just peaosa, aga laval alati märgatav, ka siis kui tagaplaanil ja tema ägestumine stseenis Reiga (näitleja Lauri
Kaldoja) oli ikka väga ehtne.
Kellele soovitan, kõigile. Etendus annab paraja
doosi patriotismi ja süvendab ohutunnet tänases maailmas.
Gümnasistidele
teeksin suisa kohustuslikuks . Margus Mikomägi ütleb oma arvustuses, et
lavastus annab vaatajale järeleaitamise tunni meie rahva ajaloost. Mulle oli
seda küll vaja.
Parem
on etendust vaadata, kui pisutki aimu on Eesti Vabariigi ajaloolistest
isikutest, kes on kes. Minul väga täpset
ülevaadet ei ole, see –eest tunneb ajalugu väga hästi minu kaaslane teatris,
kuigi õppis koolis ajalugu samade Nõukogude Eesti õpikute
järgi. Nii rääkisime Pätsist ja Laidonerist ja
teistest vaheajal ja veel tund aega pärast autoga koju sõites. Tunnistan , et seda
ei juhtu tihti teatrist koju sõites.
Aga
vaadata võib ka siis kui ise ajalugu ei tunne. Kavaleht aitab järele. Seetõttu
ei saa ma nõustuda Veiko Märkaga, kes ütleb, et kõik oluline, mis laval toimub,
on ajaloos pädevale vaatajale ette teada ja mittepädev ei saa nagunii midagi
aru.
Publik
oli seekord üllatavalt noor, tavaliselt
on ülekaalus minuvanused. See teeb rõõmu. Ja etenduse lõpus tõusid vaatajad
püsti, ooperis toimub seda tihti, sõnalavastustes harva. Kavatsen oma lastele
osta piletid sügisel. Aga kes soovib, jõuab
veel kevadel vaadata, maikuuks on mõned piletid saada.
Autor on selle kommentaari eemaldanud.
VastaKustuta