Johann
Strauss ja linn ilusal sinisel Doonaul Otto Schneidereit
Kujundaja: Helje Saar
Kirjastus: Olion
2003
Kirjastus: Olion
2003
Lehekülgi:
239
Saksa keelest tõlkinud Viktor Sepp ja Ruth Kivastik
Saksa keelest tõlkinud Viktor Sepp ja Ruth Kivastik
Toimetanud
Helle Tiisväli
Sisu tutvustusest: Otto Schneidereit laseb Viini linnal meie
silme all kasvada. Üksteise järel ilmuvad kuulsad viini klassikud, toimuvad
revolutsioonid, ehitatakse ja põletatakse teatreid, õilmitseb ja hääbub
monarhia. Ikka enam on aga kuulda elurõõmsaid, veetlevaid valsiviise – trooni
hõivab Strausside dünastia!
Valsikuningas Johann Strauss on küll raamatu tähtsaim tegelane, kuid ei saa kirjutada Straussidest, rääkimata sealjuures kirjanikest ja näitlejatest, mainimata kaasaegseid riigitegelasi, tsiteerimata ajakirjandust. Ja muidugi ei saa kõike seda teha, kirjeldamata veel üht peategelast - ilusa sinise Doonau ääres asuvat Viini.
Valsikuningas Johann Strauss on küll raamatu tähtsaim tegelane, kuid ei saa kirjutada Straussidest, rääkimata sealjuures kirjanikest ja näitlejatest, mainimata kaasaegseid riigitegelasi, tsiteerimata ajakirjandust. Ja muidugi ei saa kõike seda teha, kirjeldamata veel üht peategelast - ilusa sinise Doonau ääres asuvat Viini.
Just täpselt selline see raamat ongi.
Lugedes võtsin kõrvale Viini kaardi, meenutamaks eelmist Viini reisi ja
kavandamaks maikuist reisi ( loodan et Lufthansa ei streigi). Esimesel reisil keskendusin rohkem vanemale
muusikale- on ju Viin ka Haydini, Mozarti ja Beethoweni linn. Külastasin nendega seotud kohti ja kontserte.
Aga Viini ei saa mõista Straussita. Terve
sajandi oli üks perekond –Straussi perekond, viiulit mängides, dirigeerides ja komponeerides
oma linna ajaloo saatjaks. Ma ei tea ühtki teist muusikute dünastiat , kes oleks
oma linnaga nii kokku kasvanud ja sellele mõju avaldanud. Straussi muusika lõi linnale selle tänaseni säilinud elurõõmsa
ja nautleva linna maine. Muuseas Straussist ei
saanud kunagi Viini aukodanikku, selleni ta ei jõudnud.1884.aastal nimetati Johann Strauss seoses neljakümne aasta täitumisega tema tegutsemisest kunstnikuna Viini linna maksuvabaks kodanikuks- vabastati kõigist linnaga seotud maksudest. Muuhulgas loobus ta loobus Austria
kodakondsusest kuna soovis kolmandat korda abielluda ja Austria klerikaalne õigus seda ei võimaldanud.
Viin müüb oma muusikajalugu edukalt ka
tänapäeval. Igal õhtul on võimalik külastada kontserte ajaloolistes hoonetes, kuulata
Mozartit või Straussi ajastutruult
kostümeeritud orkestri esituses. Mitmes kohas on kontserdid koos dineega –piduliku
õhtusöögiga. Võidakse öelda, et tegemist on turistilõksuga,
millest tõeline muusikasõber kõrvale hoiab. Aga suurlinnale kohaselt on ka turistidele
mõeldud kontsertidel hea muusika heas esituses. Lased end muusikal kaasa haarata
ja oled vaimustuses koos teiste turistidega, kes samuti, nagu sa isegi, on tulnud
Viinist otsima vanade aegade jälgi ja muusikalisi elamusi. Sain ühtmoodi
elamuse nii Viini linnapargi kuursaalis, küll ilma dineeta, kui ka Viini
Riigiooperis.
Viini muusikajaloolane Alexander Witeschnik nimetas Viini
muusikaajalugu „maailma võlumise ajalooks“ ja see ei unune Viinis hetkekski. Eelmisel aastal pärast Viini reisi mõistsin, et olen leidnud „oma
linna“ ja võin seda külastada igal aastal, põdemata, et teised linnad nägematajäävad.
Viini linnapargis on kullatud
pronksist mälestusmärk Johann Strauss pojale, Johann Strauss (II,) nagu nüüd
kirjutatakse. Autor on Edmund Hellmer ja see püstitati 1921.aastal. Väidetavalt on see Viini kõige
enam fotografeeritav kultuuriobjekt. Oma panuse statistikasse andsin minagi.
Eelmisel nädalal Barbara Sternthali
raamatust kirjutades viitasin Eduard
Straussi valsile „Aus dem Rechtsleben“
ja kahtlesin, kas arstidele ka oma balli-muusika kirjutatud on. Ongi. Johann Strauss (II) paistis silma just selle poolest, et kirjutas valsse, polkasid ja marsse kõikvõimalike ürituste puhuks: keisri välisreisi ja välisreisilt naasmise
auks, juristide balli ja inseneride balli puhuks ja ka
arstidele. Arstidele näiteks sellised: Äskulap
polka (Eskulaap-polka), valsid“ Erhöhte pulse „ (Kiirenenud pulsid) ja „Paroxysmen“ (Paroksüsmid) ja „Lebens-wecker“ (Elluärataja). Nimetused, mis tekitasid furoori ja mille üle palju naerdi. Eskulaap muuseas tähendab arsti või
meedikut ning paroksüsm on äkiline
äge (haigus)sööst, purse.
Aga ma ei kuula siin ühtegi neist tantsupaladest vaid Johann Straussi tuntuma opereti „Nahkhiir" II vaatuse finaali. Kuulake ja vaadake ometi, kes siin kõik laulavad! Ja kui noored nad kõik on! Väga kohane enne Endel Pärna 100 tähistamist.
Raamatut soovitaksin kõigile, kel
Viini reis ees ja ka neile, kes soovivad Viinist ja Straussidest rohkem teada
saada, sinna reisimata.
Raamatule võib
ette heita vaid eluloolise kronoloogia ja nimede registri puudumist, kuid need
puudused ei vähenda raamatu väärtust infoallikana.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar