7. mai 2014

Mina Viinis 30.04.-04.05. 2.osa

Kui 0l. mail  Burgteatri juurde jõuan, on selle esine ja terve Volkspark Uue Raekojani rahvast nii paksult täis, et mina enam ligi ei mahu. Maimarss on algamas. Väljak on paksult punaseid lippe täis, õnneks Austria lipud. Sel aastal on maimarsi moto "Für ein soziales und demokratisches Europa. Wien leben. Wien lieben. " Kõne peavad Viini linnapea Michael Häupl , Austria Sotsiaal-demokraatliku Partei ( lühend SPÖ ) esimees ja ühtlasi liidukantsler Werner Faymann ja teised tähtsad isikud, kostab valjuhääldist üle rahvamassi. Hiljem loen lehest, et kohal oli üle 100 000 inimese.
Klõpsan mõne pildi, selja tagant, need vormis mehed on päästetöötajad.

Parema pildi leian hiljem internetist ÖSP ajalehe kodulehelt

Lehest  loen, et ÖSP lubab vähendada lõhet rikaste ja vaeste vahel, selleks soovitakse sisse viia nn. miljonäride maks ja vähendada madalapalgaliste makse.
Ringstrassel, mis Raekoja ees kannab nime Dr. Karl Luger Ring, kogunevad juba kolonnid marsiks, mis kulgeb mööda Ringstrasset.
Viinlastele meeldib marssida, saabunud on kolonnid teistest linnaosadest ja Viini lähiümbrusest. Nagu kunagi meil maiparaadi ajal. Rahvas on rõõmus, muusika mängib, naised kannavad rahvarõivaid drindl


Mina marssi vaatama ei jää, sest Musikvereini saalis algab kell 11.00 Viini Straussi orkestri kontsert, millele olen interneti  eelmüügist pileti ostnud.
Jah, Musikvereini maja on seesama maja, kust iga aasta 01. jaanuaril  kantakse üle Viini Filharmoonikute uusaastakontsert. Ja ka saal on seesama telerist nähtud kuldne saal.

Kontsert on meeleolukas ja  optimistlik. Dirigeerib sarmikas dirigent Johannes Wildner, kes muusikapalade vahele lustakaid anekdoote Straussist räägib.
Kaheosalise kontserdi programmis on esindatud Johan Strauss poeg, tema  vend Josef Strauss, kõlab ka  Franz Lehari valss „ Kuld ja hõbe“, tervituseks dirigendi külalisele kontserdil, kelle lemmiklugu see on.




Kontsert algab  Johann Straussi avamänguga operetile „Waldmeister“, mis oli üks valsikuninga viimastest operettidest ning mille kohta Straussi truu sõber Johannes Brahms ütles, et avamäng on nii hea, meenutab Mozartit. Siia juurde räägib dirigent loo sellest, et kui Straussi tütar palus kord Johannes Brahmsilt autogrammi, kirjutas Brahms mõned read ühest Straussi valsist ning lisas juurde:"Kahjuks mitte Johannnes Brahmsilt"
Orkester kasutab ära kõik tuntud nipid:püstolipaugud Johann Straussi polkas „Im Sturmschritt“, käo kuk-ku ja ööbiku laksutamise Josef Straussi valsis  „Dorfschwalben aus Österreich“.
Riputan siia Johan Strauss poja "Künstler-Quadrille", väga huvitav lugu, nii mitu kunstnikku ühes loos kohtunud:

Kontserdi lõpetab loomulikult valss „Ilusal sinisel Doonaul“. Lisapaladeks on Johann Strauss vanema Radetzki marss ja Josef Straussi polka  „Ohne Sorgen“, mõlemad lood alati ka uusaasta kontserdi programmis.

Suurepärane elamus, kaasakiskuv ja tujutõstev kontsert!
Viini Straussi orkestri kontsert toimub ka 04.-06.12. 2014 Tallinnas Nokia Kontserdimajas, Pärnu Kontserdimajas ja Vanemuise kontserdisaalis. Ma ei ostnud piletit ja õigesti tegin, sest Straussi peab võimaluse korral kuulama Viinis nende kuldsete kujude keskel rõõmsa rahva hulgas . Kontserdil on täiesti ettekujutatav see ülemeelik õhkkond, mis valitses Viinis Straussi ajal , millest kirjutas Otto Schneidereit. Johann Strauss ja linn ilusal sinisel Doonaul.

Pärast kontserti ja väikest lõunat sõidan Schönbrunni, soovin jalutada  aedades. Päikseline ilm on meelitanud Schönbrunni rahvast murdu.

Seekord piirdun aia tasuta osaga, sest mul on kiire. Nii nagu eilegi ,algab tänane ooper  Viini Riigiooperis kell18.00.

Giuseppe Verdi
Nabucco
Esietendus toimus 9. märtsil 1842 Milanos

"Nabucco" on Giuseppe Verdi kolmas ooper, mis tõi talle kuulsuse.
Olen näinud Tallinnas ooperi „Nabucco“ kontsertettekannet 2012 .a , esitasid  Läti Rahvusooperi solistid – Samsons Izjumovs, Julianna Bavarska, Kristīne Zadovska, Viesturs Jansons, Rihards Mačanovskis jt – ning koor ja Rahvusooper Estonia orkester dirigent Aigars Meri juhatusel.
Mulle meeldis väga  Abigaille- Juliana Bavarska. Riputan pildi siia ,et tunneksin ta ära kui juunis Riia Ooperifestivalile sõidan, see on mu järgmine reis.







Viinis  on 01.mail  „Nabucco“ koosseis selline:

Jesús López-Cobos | dirigent
Günter Krämer | lavastaja
Petra Buchholz | lavakujundus
Manfred Voss | lavakujundus
Falk Bauer | kostüümid
Manfred Voss | valgustus

Plácido Domingo /bariton/ Nabucco











Zoryana Kushpler /sopran/ Fenena











Anna Smirnova/metsosopran/ Abigaille.











Dmitry Belosselskiy/bass/ Zaccaria










Marian Talaba /tenor/ Ismaele











Ooperi sisuks on  587 e.m.a. Babüloonia sõda Jeruusalemma vastu. Peategelased on Babüloonia kuningas Nabucco,  tema tütred Fenena ja Abigaille, ja heebrealased:  ülempreester Zaccharia ning prints Ismaele. Üks lugu ooperis on  ajalooline draama- juudi rahva väljaajamisest oma maalt, teine lugu peredraama isa Nabucco suhetest hea tütre Fenena ning „paha“ ebaseadusliku tütre Abigaillega. Võib välja tuua ka kolmanda -armastuseloo: nii Abigaille kui Fenena  armastavad prints Izmaele. Millisele loole lavastus keskendub, sõltub lavastajast.
Lavastaja Günter Krämer on  soovinud näidata juudi rahva kannatusi , väljunud libreto aja- ja piibliloolisest kontekstist ja sidunud lavastusse ka holokausti teema. 
Tegevus on paigutatud peaaegu tühjale lavale.  Tagaseinas on õhkõrn kardin nagu loor, millele projitseeritakse heebrea tähti. Klaakast oli üks väheseid esemeid laval, otstarvet ma täpselt  ei mõistnud.











Koor tuleb lavale  kohvrid käes, ilmselgelt arglikud ja hirmunud - vihje pagulastele.
Vangide koor kannab käes pilte – tõenäoliselt holokausti ohvrite pildid. Laulu lõpuks asetab koor kõik pildid lava servale.
"Nabucco koorid on suurepärased, tõenäoliselt kõige tuntum koor " Va, pensionero, sull'ali dorate". Tühjal kõrgel laval justkui vaakumis kõlab see eriti hingekippuvalt. Seda koori tunnevad ka need, kes klassikalist muusikat iga päev ei kuula. Siia riputan aga hoopis teistmoodi video "pensionerost", esimeses pooles laulavad koos Luciano Pavarotti ja Itaalia popartist Zucchero, sama video lõpus aga Tiibeti poistekoor. 




Fenena ja Abigaille vastuseis näidatakse vaatajale kätte juba „Nabucco“ suurepärase avamängu ajal: eesriie avaneb  ja laval minimaalsete vahenditega loodud lastetoas (poiss kiigutab käes kiikhobust)  tantsivad kaks lapseohtu baleriini, üks mustas ja teine valges kostüümis , nagu must ja valge luik, püüdes võita mängiva poisi tähelepanu. Lõpuks lükkab must luik valge luige pikali ja tantsib üle poisi. 

 "Nabucco"  avamäng on suurejooneline, kuulan seda kodus sageli kui tahan midagi ilusat ja jõulist. Alloleval dirigeerib MET Opera legendaarne dirigent James Levine 2001.aastal



Valisin selle etenduse välja  Suure Placido Domingo tõttu. Ma ei pidanud pettuma. Kuigi Placido Domingo ei ole enam üks särav tenor kolme tenori hulgas, on 73 aastane heas vormis ja minu jaoks viimase noodini nauditav .
Võrratu oli Abigaille osas ka Anna Smirnova, jõuline sügav vene metsosopran, vääriline partner Domingole.

Päeva lõpuks jalutasin läbi Stephansplatsilt. Kirik oli avatud ürituse "Valgus Viinis öösel" raames, orel mängis, süütasin küünla. Mind alati hämmastab , miks inimesed kirikus nii palju pildistavad. Kas nad vaatavad ka neid pilte kodus?


Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar