Eelmisel
aastal külastasin Viini aprillis 3 päeva. Olin esimesest hetkest sellest
linnast võlutud. Tundsin kohe, et see on minu linn ja tegin
otsuse, et siia tulen tagasi. Olen reisinud ja mitmeid linnu näinud, aga „oma
linna“ lihtsalt tunneb kohe ära. Viinis võluvad mind sõbralik ja avatud õhkkond, linna
suursugune ja hoolitsetud välimus, mitmekülgne kultuurielu, ammendamatu
ajaloo- ja kultuuripärand ning kõik ülejäänu ka. Mihkel Raud ütles ühes
telesaates, et tema linn on New York ning ta proovib vähemalt korda
aastas seal käia.
Teiselt Viini reisilt tagasi tulnuna loodan, et jõuan sinna veel kord.
30. aprillil võttis keiserlik linn mind vastu sooja päikesesära ja õitemerega:
õitsesid kastanid, punased hobukastanid ja mandlipuud.
Esimese
päeva õhtuks oli minu kultuurikavas ooper „Roosikavaler“ Viini Riigiooperis. Viini
Riigiooperi pileteid saab broneerida aasta ette, oma piletid neljale ooperile tellisin internetis mais 2013. Kuni märtsini 2013
sain piletid kaheks õhtuks, kolmandaks ostsin
pileti komisjonimüügist ja ühe õhtu pileti asendasin kontserdipiletiga
Musikvereini saalis.
25.
mail 1869 Mozarti „Don Giovanni“ etendusega avatud Viini ooperimaja on tõeline vaatamisväärsus nii seest kui väljast.
350
etendust hooajal
600 000
külastajat hooajal
10
esietendust (2013/2014)
50 balletti
ja ooperit repertuaaris
488
lauljat, neist 60 koorilauljat
104
balletitantsijat
200
lavatöölist
1709
istekohta
567
seisukohta
Alates maist saab etendusi vaadata maja küljel asuval suurel ekraanil tasuta, selleks on paigaldatud pingid. Internetist saab osta otseülekande oma arvutisse.
Kuna
eelmisel aastal ooperikülastuse ajal klõpsutasin hoolega fotoaparaati, siis sel aastal võisin
turistidest eristuda ja puhvetis rahulikult veini nautida. Ikka Austria oma Grüner
Veltlinerit. Kodus juues tundub see vein alati nii hapu. Viinis sobib hästi ja
on odavam kui itaalia veinid. Viinlased
joovad ise ooperis meelsasti vahuveini. Veel armastavad nad ooperis tublisti süüa,
letid on täis tillukesi imearmsaid kanapeesid ja mini tassikooke ("mini cupcake"). Kohvi viinlased ooperis ei joo. Otsisin kohvi kaua, lõpuks leidsin vaid ühes puhvetis neljast. Et kuidas ma viinlased ooperis ära tunnen? Mitte
ainult keele järgi, nad on tavaliselt heas vormis vanemad inimesed, väga hästi
riides, sõbralikud, seltskondlikud ja rõõmsad.
See trepp on kuulsa Viini ooperiballi tuntud kohtumispaik ja siin armastavad end pildistada lasta turistid.
Ooperisaal enne algust, valgustatud on nn. keiserlik looz. Teen pilti oma parterloozist nr.1, mis on kohe orkestri kohal, kui oleksin teravama silmaga võiksin lugeda partituuri. See-eest on ka lauljad ja nende miimika hästi näha.
Aga nüüd ooperist:
Richard Strauss (1864–1949)
Roosikavaler
(Der Rosenkavalier()
Ooperi "Roosikavaler" esietendus toimus 26. jaanuaril 1911 Dresdeni Semperoperis.
Dirigent:
Franz Welser-Möst
Režii
:Otto Schenk
Lavakujundus:
Rudolf Heinrich
Kostüümid :Erni Kniepert
Osades:
Anne
Schwanewilms /sopran/ Feldmarschallin
Wolfgang
Bankl /bass/ Baron Ochs auf Lerchenau
Stephanie
Houtzeel /metsosopran/ Octavian
Chen
Reiss /sopran/ Sophie
Alfred
Šramek /bass/ Polizeikommissar, temast teen juttu veel ühe etenduse juures.
"Roosikavaler"on nimetatud koomiliseks ooperiks ja seda ta tõesti Viini ooperilaval oli.
Tundus,
et lavastus väga arhailine ja vanaaegne, natuleke googeldamist andis tulemuse ,et Otto Schenkil valmis "Roosikavaleri" lavastuse rezii 1972.a.
Lavakujundus ning kostüümid olid ajastutruud -18. sajand. Aristokraatlikke kostüüme ja parukaid kantakse Viini ooperilaval loomuliku elegantsiga, "keiserlik päritolu" lööb välja. Kui tänaval ringi vaadata, siis on päris palju noori mehi, naisi ei näinud, kes lähevad hommikul tööle Mozarti aegses ülikonnas - müüvad kontserdipileteid.
Sisust:
tegevus toimub 18.sajandi I poolel Viini aristokraatia hulgas. Peategelased on
küpses eas marssaliproua ja tema noor armuke aadlik Octavian. Octavian armub kaunisse Sophiesse, keda omakorda tahab
kosida vana jõhkravõitu parun Ochs. See
ei õnnestu, sest marssaliproua aitab noortel vanameest ninapidi vedada. Selline on ooperi koomiline külg, koos kõigi koomika elementidega: ümberriietumised, maskeeringud, pettused jne. Ooperi nimetus tuleneb
traditsioonist, et hõbedase kihlusroosi edastab väljavalitule noor mees e. siis roosikavaler.
Kuid
selle ooperi kangelane ei ole parun Ochsi roosikavaler Octavian, vaid võluv ja elutark
marssaliproua. Ooperiteatmikes märgitakse, et marssaliproua küpset iga. Otsisin internetist aga marssaliproua
vanust ei leidnud. Octavian on 17
aastane.
Kusagil
vilksatas marssaliproua vanuseks 32, 18. sajandil võis see tõesti olla küps iga.
Marssaliproua ohverdab oma armastuse kauni ja noore Octaviani vastu, et anda teed Sophie ja Octaviani armastusele. Mõtiskledes nukralt aja möödumise ja nooruse kaduvuse üle laulab ta esimese vaatuse lõpus aaria „Da geht er hin...". See on üks ilusamaid ja kandvamaid aariaid ooperis. Marssaliproua aariad on valdavalt melanhoolsed. Kuigi Octavian vannub kirglikult armastust, jätkub marssaliproual mõtteid üksnes möödunud noorusajast. Ta lausub Octavianile, et kord jätab too ka tema noorema naise pärast maha, sellest sünnib järgmine ilus aaria „“Die Zeit, die ist ein sonderbar Ding”.
Austria kirjaniku Hugo von Hofmannsthali libretos kannab marssaliproua nime Maria Theresa vürstinna Werdenberg. Kavas on kirjas, et viitega Maria Theresiale, kelle valitsusajale ooper tegevuspaik paigutub, vihjas helilooja ooperi kirjutamise ajal Austria keisririigi vananemisele ja peatsele lõpule, mille kartus 20. sajandi algul Austrias levis.
2013 aastal
sügisel laulis Viinis marssaliprouat Renee
Fleming, kes esindab minu arvates just neid omadusi, mida marssaliproua evis:
kaunis eatu daam.
Järgmisel aastal laulab marssaliprouat Viinis soome vananev ooperitäht Soile Isokoski.
Minu
lemmikuks selles etenduses ongi Anne Schwanewilmsi poolt lauldud marssaliproua
roll, vaba koomilisusest, täis elutarkust ja võluvat küpsust.
Valisin
„Roosikavaler “ etenduse välja kuna veel aasta tagasi näitas mängukava, et
Octaviani laulab Elina Garanča. Kuna Garanča ja tema dirigendist abikaasa Karel
Mark Chichon’i perre sündis 10. jaanuaril 2014 teine tütar Cristina Sophie, siis Garanča kaasa ei teinud. Lugesin intervjuud, kus
Elina Garanča ütles, et ta on juba 36 ning“ hosenrollen „ e. siis pükstes rolle (poisterolle) enam ei
tee. 40 aastaselt sooviks ta laulda rohkem Verdit ja eriline unistus on laulda Amnerist
„Aidas“,
Wolfgang
Bankl kehastatud mehise bassiga parun Ochs (der Ochse ‘härg’ sks k) tegelaskuju
oli libretole vastavalt koomiline, kohati
isegi groteskne ja väga brutaalne.
Osatäitjad kummardamas. Keegi ei pildistanud etenduse ajal, kuid lõpus oli saal sähvatusi täis.
„Roosikavaleri”
üheks oluliseks tegelaseks viini valss, mille Richard Strauss laenas oma kuulsalt
nimekaimult Johannilt. Sealt on pärit ka alljärgnev valss, mille esitavad Leonhard Bernsteini juhatusel New Yorgi filharmoonikud. Mõnikord aetakse seda segi Johann Straussi valsiga, aga muusika on väikse kiiksuga, kuulake. Ooperi tegevusajal 18.sajandil ei olnud Johann Strauss veel ühtegi viini valssi kirjutanud.
Ooperimajast
mööda Kärtnerstrasset hotelli jalutades oli mul kombeks Stephansplatzile
põigata ja Püha Stephani kirikule pilk heita.
Stephansdom 30. aprilli õhtul.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar