02.
mai hommikul tõttan mööda tühja Grabenit Viini Kunstiajaloo muuseumi poole. Pildistan
Pestsäule (Katkusammas), monument, mis tähistab linna pääsemist katkust 1679.a. Peaks kujutama alandlikkust Jumala ees ning taudi enda õudset külgetõmmet.
Muuseum
avatakse kell 10.00, ukse taha koguneb järjekord. Mina jõuan enne avamist jalutada
veel Volkspargis, teha tiiru Raekoja ees ning imetleda uhket parlamendi hoonet.
Eelmisel päeval maimarsi tõttu neile hoonetele ligi ei pääsenud.
Söön
hommikust Kunstiajaloo muuseumi uhke interjööriga kohvikus.
Hotelli
broneerisin ilma hommikusöögita, sest ma lihtsalt ei soovinud süüa nii palju
kui hotellis pakutakse, aga kui pakutakse, siis ikkagi sööd ju. Hommikusööki
pakuvad kõik Viini kohvikud. Võid võtta tassi kohvi, tükikese õuna-struudlit ning värske
apelsinimahla, nagu mina tegin. Viinis on
kohvi valik väga suur ja huvitav.
Sellest on kirjutanud Hanna Miller raamatus „Viini fassaadide taga“.
Sellest on kirjutanud Hanna Miller raamatus „Viini fassaadide taga“.
Ei
tasu näiteks uskuda, et Brauner on must kohv. Kõige kindlam viis saada suur, enam vähem kange must kohv, on tellida doppelter Espresso või Doppelmokka, alati
küsitakse, kas soovid kohvile Schlag' (vahukoort).
Kohvikutes
pakutakse ka nn. komplekshommikusööke kuni 11.30. Kõige lihtsam näiteks Kipferl Frühstück e. siis hommikusöök
croissandiga. Kohv, tee või kuum šokolaad, 1 croissant, pakike võid ja
marmelaadi või mett, väike värskelt pressitud apelsinimahl. Kokku 13 €.
Mozart
kohvikus pakutakse Dritter Mann Frühstück e. siis kolmanda mehe hommikusööki, viitega
Graham Greene stsenaariumi järgi tehtud filmile „Kolmas mees“. Viinis tehakse
ka jalgsiekskursioone filmi "The Third
Man" radadel. Dritter Mann Frühstück on toekam, sisaldab lisaks mainitud croissant hommikusöögile värsket
puuvilja, jogurtit, müslit, sinki ja juustu. Hind 15,50 €.
Kuulsa kohviku Central menüüs on Sisi Frühstück e. siis keisrinna Elisabethi hommikusöök. Sellega tahtsin küll end hellitada,
aga kohvik Zentral on 01.ja 02.mail suletud. Sissi hommikusöök sisalda lisaks eelmainitutele suitsulõhet, muna,
röstsaia ja klaasi vahuveini. Hind 16,90 €.
Viinis otsisin üles kõik kuulsad kohvikud ja piilusin üle ukse sisse: Havelka, Mozart, Central, Museum, Landtmann. Sisse istusin ainult Mozart kohvikusse. Hinna pärast ja sellepärast ka, et vähemalt mais olid need kohvikud turiste täis.
Ma
ei saa öelda, et mu reis oli planeeritud säästureis, aga gurmeereis ka mitte, kuigi selle vastu poleks mul midagi
olnud. Minu reis oli ooperireis ja piletid on Viinis kordades kallimad kui Eestis, kui vähegi parema nähtavusega kohal istuda. Jonas Kaufmanni päevase kontserdi
jätsin ära, kuna allesjäänud piletid hinnaga 300 € ületasid minu hinnataluvuse
piiri.
Hommikusöök
muuseumikohvikus oli igatahes mõnus, jõin head kohvi, sõin kooki ja minu ees
avanes selline vaade:
Kogunud
kohviga energiat, jäin muuseumisse
järgnevaks 4-ks tunniks. Seejuures skulptuuri ja tarbeesemete kogu ei
jõudnudki vaadata.
Muuseumi
maaligalerii on suurepärane, Habsburgid on kokku kogunud palju aardeid.
Kirjutan neist, mis mulle enim muljet avaldasid ja meelde jäid.
Leidsin
üles Velazguezi infanta Margarita Teresa maalid. Lapsepõlves
oli mul nendest maalidest postkaardikogu, mida meeldis vaadata.
Sellel maalil on sinises kleidis printsess Margarita Teresa 8 aastane.1561.a. Hispaania kuningaperes sündinud printsess abiellus 15 aastaselt oma onu, Saksa-Rooma keisri Leopold I-ga.
Sellel maalil on sinises kleidis printsess Margarita Teresa 8 aastane.1561.a. Hispaania kuningaperes sündinud printsess abiellus 15 aastaselt oma onu, Saksa-Rooma keisri Leopold I-ga.
Viini
Kunstiajaloo muuseumis meeldib mulle, et iga maali kohta on valgustatud
infotabloo, millel autor, pildi
nimetus, aastaarvud ja lisaks, mis on selle maali või kunstniku puhul oluline, millele tähelepanu pöörata. Tiziani
maalil on peidus kannike, selle järgi sai maal ka nime, aga mina kannikest esiti ei märganud.
Guido Cagnacci on 1601.a. Riminis sündinud Itaalia maalikunstnik Nooruses maalis ta oma aja kohta väga erootilisi maale võrgutavates poosides poolalasti naistest. Aastal 1658 reisis ta Viini, keiser Leopold I juures sai alguse tema kuulsus ja rikkus. Poolpaljaid naisi maalis ta edasi, nende hulgas isegi Maarja Magdaleenat .
Julius Caesari ja hiljem keiser Antoniuse abikaasa Kleopatra surma maalis ta
kaks korda.
Üks maal, millel Kleopatra on üksi, asub Milaanos Brera galeriis.
Üks maal, millel Kleopatra on üksi, asub Milaanos Brera galeriis.
Teine maal, millel Kleopatra koos kuue teenijaga, asub Viini Kunstiajaloo muuseumis.
Kleopatra nägu on rahulik ja kaunis. Kleopatra
paremal käe all on mõlemal maalil väike madu, kelle abil üldlevinud teooria kohaselt Kleopatra teostas enesetapu. Kleopatra surma kohta on käibel erinevaid variante. Kõige populaarsem on maohammustuse variant, väidetavalt leiti tema käelt mao-hammustuse
jälgi. Saksa ajaloolane Christoph Schäfer, uuris Cleopatra surma, märkis, et surma ei saanud põhjustada madu.
Surm maohammustuse läbi oleks pikk ja piinarikas, Kleopatra on pildil rahulik, justkui uinunud. Schäfer uuris vanu Aleksandria käsikirju ja pakkus välja pärast konsultatsioone toksikoloogidega, et tõenäoliselt saabus valutu surm mürgi (oopium, käoking ja surmaputk) tagajärjel ning et Kleopatra, kes tundis hästi mürke, segas selle ise. On ka versioon ,et Octavianus (Augustus) lasi naise mõrvata.
Surm maohammustuse läbi oleks pikk ja piinarikas, Kleopatra on pildil rahulik, justkui uinunud. Schäfer uuris vanu Aleksandria käsikirju ja pakkus välja pärast konsultatsioone toksikoloogidega, et tõenäoliselt saabus valutu surm mürgi (oopium, käoking ja surmaputk) tagajärjel ning et Kleopatra, kes tundis hästi mürke, segas selle ise. On ka versioon ,et Octavianus (Augustus) lasi naise mõrvata.
See maal äratas nii mu tähelepanu, et
võtsin nõuks Shakespeare „Antonius ja Kleopatra„ läbi lugeda. Tuleb välja,
et Ameerika helilooja Samuel Barber on kirjutanud ooperi „Antonius ja Kleopatra".
Maal ei olnud Vermeeril tellimustöö, vaid üks
vähestest, mis jäi perekonda. Pole teada, kes on maalil kujutatud kunstnik.
Arvatakse, et tegemist on maalikunsti allegooriaga e.
“ kunstnikuga üldse“. Aga arvatakse ka, et kunstnik kujutas siiski ennast.
“ kunstnikuga üldse“. Aga arvatakse ka, et kunstnik kujutas siiski ennast.
Huvitav on itaalia maalikunstnik on Giuseppe Arcimboldo, manerismi (renessansi ja baroki vaheline siirdestiil) esindaja. Töötas Viinis keiser Ferdinand I õue-kunstnikuna. Arcimboldo tegid tuntuks tema allegoorilis-fantastilised maalid, millel naturalistlikult kujutatud lilledest, loomadest, puuviljadest, taimedest ja tarbeesemetest moodustuvad inimolendid ja portreed. Minu arvates väga põnevad:
Vaatan
maali otse ja siirdun saali keskele, ikka vaatab vanamees mulle järele. Päris maali ees istuda
ei saa nagu „Vanades meistrites“ Reger istus, sest maal on saali nr.2 äärmine, ukse
juures.
Istun
siiski hetke ja mõtisklen Regeri üle, kisub muigele. Th. Bernardi „Vanad meistrid“ oli ikka väga hea lugemine,
usun et üks mu selle aasta lemmikuid.
Siin kuulus "Talupoja pulm".
Viini kunstiajaloomuuseumis on minu külastuse ajal avatud Faberge näitus.
Viini kunstiajaloomuuseumis on minu külastuse ajal avatud Faberge näitus.
Peter
Carl Fabergé oli Venemaa
kullassepp, kes sai tuntuks eelkõige oma rikkalikult juveelidega kaunistatud
väärismetallist lihavõttemunadega.
Üllatuslikult
leian googeldades ka seosed Eestiga.
Peter
Carl Fabergé isa oli Pärnus sündinud kullassepp Gustav Fabergé ja ema taani
kunstniku tütar Charlotte Jungstedt. Isa suguvõsa oli algselt pärit
Prantsusmaalt, kuid 17. sajandil olid tema hugenottidest esivanemad sunnitud
tagakiusamise eest Saksamaale pagema. Peter Carl Fabergé vanaisa Peter Fabergé
kolis 1800. aastal Liivimaale. Paar aastat enne Peter Carli sündi oli pere
kolinud Peterburi.
Fabergé teosed jäid silma keiser Aleksander III-le ja keisrinna Marija Fjodorovnal. 1885. aastal nimetati Fabergé õukonna kullassepaks. Sellest alates tellis keiser igal aastal keisrinnale kinkimiseks ühe lihavõttemuna. Traditsiooni jätkas Nikolai II, kes tellis lisaks teise muna oma ema jaoks. Viimase pühademuna valmistas Fabergé 1917. aastal, kuid see jäi keisrile üle andmata. Kokku valmistati keisrikojale 50 keiserlikku pühademuna. Keiserlikul Venemaal oli hästi välja arenenud ars donandi e. kinkimise kunst
Fabergé teosed jäid silma keiser Aleksander III-le ja keisrinna Marija Fjodorovnal. 1885. aastal nimetati Fabergé õukonna kullassepaks. Sellest alates tellis keiser igal aastal keisrinnale kinkimiseks ühe lihavõttemuna. Traditsiooni jätkas Nikolai II, kes tellis lisaks teise muna oma ema jaoks. Viimase pühademuna valmistas Fabergé 1917. aastal, kuid see jäi keisrile üle andmata. Kokku valmistati keisrikojale 50 keiserlikku pühademuna. Keiserlikul Venemaal oli hästi välja arenenud ars donandi e. kinkimise kunst
Muuseumi ülevaate sellega lõpetan, oli üks ütlemata tore, kuigi väsitav käik.
Aga sellega päev ei lõppe.
Õhtul on kavas Viini Filharmoonikute kontsert
Musikvereini majas. Ette kantakse Brahmsi „Saksa Reekviem“.
Dirigeerib kuulus rootsi –ameerika dirigent Herbert Blomstedt , solistid saksa noor
lüüriline sopran Christiane Karg, ja rootsi bariton Peter Mattei.
Tegin enne
Viini reisi eeltööd, valisin välja ooperid, kontserdid muuseumid, mis mulle
kindlasti meeldivad ja mida väga näha, kuulda tahtsin.
Brahmsi „Saksa Reekviem „ Herbert Blomstedi juhatusel
on Youtubes täiesti olemas, selle olin ma kodus läbi kuulanud ja see meeldis mulle.
Solist Christina Karg, ääretult õrn, olin
valmis ostma tema plaadi Heimliche Aufforderung Richard Straussi lauludega
Petter Mattei võimas aga nüansirikas ja täpne bariton.
Nägin teda MET Opera „Sevilla habemeajaja „ ülekandes peaosas, lisaks suurepärane
näitleja.
Pärast kontserti Musikvereinist välja astudes on Viinis suur vihm ja äike. Vihmavarju mul kaasas ei ole, hakkan läbi vihma astuma, üle Kärtnerringi ja mööda Kärtnerstrasset hotelli Kaiserin Elisabeth poole.
Ooperimaja juures, kus siis kui kontserdile tõttasin, vaatas suurelt ekraanilt ooperit "Faust" sadu inimesi, "jookseb" tühjal ekraanil ooperi lõpp, aga rahvast enam ei ole.
Kärtrnerstrasse on tühi, ei ühtegi tänavalaulikut. Mida siin kõike õhtuti
ei kuule: hip-hoppi, rokki, rahvalaule, noori viiuldajaid. Kõige üllatavam oli eelmisel
õhtul kahvatu näoga blond noor naine, kes laulis a capella aariat ooperist Näkineid“ Laulis nii ilusalt, puhtalt ja
kandvalt, professionaalselt, meenutas Renee Flemingit. Poetasin minagi oma
euro tema karpi ja piilusin. Aga juhtmeid naisel tõesti küljes polnud.
Kui hotelli jõuan olen läbimärg. Kas homseks
ooperiõhtuks kuivab kleit ära?
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar