Täna
on mul kavas mumok- Museum moderner kunst. 3 korrust maa all ja 5 maa
peal. Ma ei ole moodsa kunsti suur austaja, sel lihtsal põhjusel, et ei saa
sellest aru. Aga ma käin näitustel ja püüan mõista, leida sealt midagi, mis
mulle huvi pakub ja meeldib.
Mumok on täis minu jaoks väga moodsat kunsti,
näiteks sellist: Gerhard Richter „1024
Farben in 4 Permutationen“. Permutatsioon tähendab kombinatoorikas
lõpliku hulga elementidest moodustatud jada, kus iga element esineb täpselt üks
kord.
Ka see on Gerhard
Richteri teos „ 4 Glasscheiben“ –neli raamitut,
ristkülikukujulist klaastahvlit keset saali üksteise kõrval, erinevatesse
asenditesse fikseeritud. Tahvlid on läbipaistvad ja tühjad, näitavad
aga seda „pilti“, mis raami sees, olenevalt sellest kust vaatad.
Gerhard Richteri teosed kuuluvad Annick ja Anton Herbert erakogusse, mille näitus provokatiivse pealkirjaga "Musee d’art moderne a vendre Pour cause de faillite" e. saksa keele kaudu tõlgituna „Moodsa kunsti muuseum müügis pankroti tõttu“ on Viinis avatud kuni 18.maini 2014. Belgia abielupaarile kuulub üks Euroopa tähelepanuväärsemaid kaasaegse kunsti kogusid.
Eelmiste näidete kõrval tundub Picasso „Rohelise salliga naine“ koguni vanamoodne.
Valisin järgnevalt välja 3 objekti muuseumist, mis enim meelde jäid:
Videokunsti vallast Bruce Naumani Good Boy Bad Boy. Saalis on 2 monitori kahe videoga,
mehe video ja naise video. See on justkui simultaan kahe erineva inimese, erinev sugu ja nahavärv, vahel. Mees ja naine kannavad ette katkematult, kuid mitte sünkroonselt, lauseid, mis sama mustri järgi moodustatud: I was a good boy. You were a good boy. We
were good boys… jne. Videod (naise tekst 52 minutit ja mehe tekst 60 minutit), loovad
lõpmatu arvu lausekombinatsioone. Deklameeriv, peaaegu palvena tunduv esitus on
väga intensiivne ja sisenduslik. Kui seisad kauem, tajud teksti sisutühja kordumist, kuid oled lummatud. Seisin minagi kaasahaaratuna, mitte küll 50 minutit, hääle sisendusjõust, mida teosest õhkus. Kunstniku tööriistaks on siin hääl ja psühholoogiline mõjutamine.
Teine meeldejääv töö oli 4. korruse saalis Mike Kelley“ Memori Ware
Flat“. Enda jaoks tõlkisin „Mälu sisu tasapinnal“ . Jah, selline võiks mu mälu
sisu olla küll! Fotod tegin lähedalt, et oleks näha nööbid, ehted, vanad kellad, telefonid, pärlid
ja muu pudi –padi.
Ja üldvaade
Kolmandaks valisin välja Moyra Davey näituse „Burn the Diaries“ „Põletada päevaraamatud“.
New
Yorgis elav kunstnik oli selleks näituseks loonud teoste komplekti, mis koosnes
fotodest, filmist, videost ja raamatust.
Näitusesaali
seina täidavad Moyra Davey „mailerid“-
ümbrikuks volditud fotoposterid, mida ta perekonna liikmetele, sõpradele ja ka mumoki näituse kuraatoritele saatnud on. Maileril oli saaja aadress ja postmark,
iga selline mailer jutustab oma lugu saatja isiklikust elust, raamatutest, reisidest ja annab
viite maileri saajale (aadress). Maileritel on kunstniku ülesvõtted tema reisidest,
kodust,
raamatutest,
aga samuti murenenud hauakividest ja monumentidest Pariisis. Filmis pealkirjaga
„ My saints“- „Minu pühakud“ keskmes on kunstnik ise ja Prantsuse skandaalne
kirjanik Jean Genet. Aga see ei ole tavaline film, ma isegi ei oska seda ümber
jutustada.
Skandaalse ja seiklusliku eluga (kandis vanglakaristust) Jean Genet (1910–1986) on tuntud draamaloomingu kaudu. Eesti keeles on neist ilmunud „Toatüdrukud“ ja „Palkon“ 1989. aastal „„Loomingu“ Raamatukogus“ ja autobiograafiline romaan „Varga päevik“.
Näitusesaali pingil oli Moyra Davey raamat „ Burns
the Diaries“, lehitsesin seda tükk aega. Raamatu autorina on märgitud ka Moyra
Davey lähedane sõber kirjanik Alison Strayer, kelle mõtteavaldusi raamat samuti sisaldab. Raamatu tekst on lähtepunktiks filmile ja näitusele ja sisaldab mälestuskilde ning tsitaate, Kirjaniku isiklik elu seguneb viidete ja vihjetega Jean
Genet’le.
Kui
küsin endalt, mis mulle siis nii väga meeldis, ei oskagi öelda, aga see näitus justkui sööbib mällu. Lõpuks ostan muuseumipoest raamatu „ Burns the Diaries“, saksakeelse tõlke. Kui
läbi loen, siis kirjutan.
Kokkuvõtteks oli mumok väga huvitav,sinna
tahaksin tagasi.
Pärast
kiiret lõunasööki, selleks et
tasakaalustada moodsa kunsti muuseumist saadud teravaid elamusi, otsustan külastada Hofburgi keiserlikke eluruume, hõbedakambrit
ja Sisi muuseumi. Kuna ilm on jahe, siis on muuseumi-külastajaid eriti palju. Kõigepealt seisan pileti järjekorras ja siis veel teises järjekorras, et lossi sisse pääseda.
Hõbedakambri ummistavad külastajad oma audiogiididega ja liikuda saab ainult
kolonnis. Saan siiski uurida Habsburgide
keiserlikku portselani ja hõbedat. Väga kaua seda näitust ei suuda vaadata, kõik on väga ilus aga kõike on liiga palju.
Enim
meeldib mulle Sisi muuseum, mille üksteisele järgnevad saalid kujutasid retke
läbi keisrinna Elisabethi lühikese ent sisurikka elu. Keisrinna Elisabeth on mu
lemmik ammust ajast, olen läbi lugenud kõik, mis temast eesti keeles ilmunud
on ja külastanud temaga seotud kohti Rhodosel. Ainult muusikal „Sissi „ on veel nägemata.
Riputan
siia pildi keisrinna Polterabend kleidist. Polterabend on siis selline noorpaari
pidu enne abiellumist, kui külastajad lõhuvad portselannõusid, et noorpaaril
tulevikus õnne oleks. Ka tänapäeval veel
populaarne.
Elisabeth
oli oma aja kauneimaid naisi ja ise ka sellest suurepäraselt teadlik. Iluprotseduurid võtsid suurema aja
tema päevast. Eriti uhke oli Elisabeth oma paksude, peaaegu maani juuste üle,
mida iga päev 2-3 tundi kammiti.
Et
oma kõrgelthinnatud ilu säilitada, proovis Elisabeth mitmesuguseid iluretsepte, näiteks kandis ta ööseks oma nahale maski toorest vasikalihast. Elisabeth pidas
au sees saledat joont ja dieeti. Olles 172 cm pikk, kaalus ta vaid45-47 kilo, talje vaid uskumatult 51 cm. Ta kaalus end igapäev ja vanuse lisandudes harrastas järjest
ekstreemsemaid dieete. Legendide kohaselt toitus keisrinna toorest vasikalihast,
muuseumis mainitakse siiski , et toorest
vasika-lihast pressiti lihamahl välja,
vürtsitati ja keedeti, alles siis oli
keisrinna toit valmis. Muuseumi
seintel on väljavõtted keisrinna
päevikust ja tema kirjandus-likud katsetused. Sirvin muuseumipoes Elisabethi
romantilist päeva-raamatut, aga lisaks
kõrgele hinnale on kõrge ka raamatu kaal. See on ost, mille tegematajätmist ma praegu kahetsen.
Läbi
jalutan ka keiserlikud eluruumid.
Terve
päev kulub kahele muuseumile.
Õhtuks
on planeeritud Viini Riigiooperis „Andrea Chenier“ , Umberto Giordano ooper.
Vaatan
ooperit esmakordselt. Ooperi tegevus toimub prantsuse revolutsiooni ajal, seejuures on Giaordano muusika nii õrn ja meloodiline, et ei seostu kuidagi julma
revolutsiooni teemaga. Ooperi esietendus toimus 28. märtsil 1896 Milaano La Scala ooperiteatris.
Ooperi kangelane André Chenier on ajalooline isik, kes 31 aastaselt 1794.a. giljotiini alla saadeti. Kaks päeva pärast tema hukkamist lõppes Robespierre verine terror.
Giordano ooperit "Siber" nägin 2009.a. Birgitta festivalil Tallinnas Moskva ooperiteatri Helikon ettekandes. Oli üpris huvitav.
Ooperi kangelane André Chenier on ajalooline isik, kes 31 aastaselt 1794.a. giljotiini alla saadeti. Kaks päeva pärast tema hukkamist lõppes Robespierre verine terror.
Otto Schenki lavastus pärineb aastast 1981, nähtud Roosikavaler oli 1968.a. lavastus . Lavapilt on lihtne ja aristokraatlik. Mulle
tundub, et Viinis eelistataksegi klassikalist ooperi lavapilti,
kostüümidraamat. Nabucco on õnnestunud erand.
Lauljatest:
Johan
Botha Andrea Chenieri osas. Lõuna –Aafrikas sündinud ja kasvanud tenor elab
Viinis ja laulab nii Viini Riigiooperis, New Yorgi Metropolitan Operas ja
teistel kuulsatel lavadel. Tal on väga ilusa tämbriga tenor, võtab mängeldes kõige ülemised noodid ja
laulab suure-päraselt ka pianos. Botha hääl kõlab ühtviisi hästi nii õrnas armastuseavalduses kui ka lootusetus meeleheitepuhangus. Minu arvates on hääl Pavarottist parem, mitte nii terav
ja lõikav nagu supertenoril. See eest tuletab Botha kehakujult Pavarottit meelde,
aga see ei häiri 18.sajandi luuletaja tegelaskuju juures.
Siia
riputan ooperi lõpust 4. vaatusest aaria
„Come un bel dí di Maggio“.
Laulab Jonas Kaufmann.
Mulle meeldivad mõlemad, nad on nii erinevad.
Naispeaosa Maddalena di Coigny laulis noor Uruguai sopran Maria Jose Siri, kes muidu laulab Milaano La Scalas.
Välja kuulutatud oli Norma Fantini, keda kuulasin kodus Youtubes ja ei vaimustunud. Seevastu etendusel vaimustas haigestunud Norma Fantini asemel laulnud Maria Jose Siri. Asendusest teatati enne etendust ning väidetavalt jõudis asendussopran Viini kohale kell 18.00, etendus algas kell 19.00. Laval mingit kobamist ei tajunud, küllap võimaldas Otto Schenki klassikaline ja universaalne lavastus võtta lauljannal teiste artistide keskel koht proovideta sisse.
Teatri
direktor tänas lauljannat tuliselt, et
ta etenduse, mis Norma Fantini haigestumise tõttu oleks ära jäänud, päästis
Tõenäoliselt
on Maria Jose Siri minu ooperireisi lotovõit, arvestades, et Anna Netrebko loobus Faustist
ja mina ka, ning Elina Garancat ei olnud Roosikavaleris. Usun, et Maria Jose
Siri seisab oma maailmakarjääri alguses.
Vapustav dramaatiline sopran, laulab hingestatult, kõrged noodid võtab liblika-tiivul helisevalt. Nii ilus on, aga ilusamini ei oska
kirjutada. Ja väga artistlik lauljanna, I vaatuses rabeleb laval nagu teismeline
tütarlaps, viimases vaatuses näen traagilist kangelannat
Aaria
„La mamma morta“ on väga kuulus aaria, kõik suured sopranid laulavad seda, ka Maria Callas, kelle esituses kõlab see aaria tuntud Ameerika filmis (Tom Hanks
ja Denzel Washington) „Philadelphia“
Meeldiv
oli Itaalia dirigendi Paolo Carignani elegantselt
hoogne dirigeerimine, mida 1. parteriloozist
oli hea jälgida.
Teisi
meeldejäävaid tegelasi laval ei olnud.
Gerhardi
osas Anthony Michaels Moore on küll hea bariton, aga mitte midagi erilist, kui võrdlen teda näiteks Musikvereini saalis
Brahmsi laulnud Peter Matteiga.
Pärast
etendust ja esmast aplausi ilmusid lavale Viini Riigiooperi direktor Dominique
Meyer ja kultuuriminister dr Josef Mayer . Alfred Schramek, kes laulis „Roosikavaleris“
politseiniku, siin jälle, nimetati Viini Riigiooperi auliikmeks. Autasustamine
oli südamlik ja pidulik, publik seisis püsti.
Teatri direktor märkis, et aastate jooksul on 63 aastane Alfred Schramek
teinud Viini ooperis 90 osa 29 erineva helilooja helitöös ja kokku osalenud
2492 etendusel, arvestamata etendusi väljaspool Viini. 169 korda laulnud Bartolod“ Sevilla
habemeajajas“ . Väga tihti laulnud politseiametnike osi, nagu naljatamisi
märgiti. Selle piduliku sündmusega lõppesid minu külaskäigud Viini Riigiooperisse
2014.aastal.
Hotellis tuli asuda pakkima. Homme varahommikul lennukiga Frankfurti, sealt juba Tallinnasse.
Kui
kummaline mõelda, homme ma ei lähegi ooperisse ja kontserdile ka mitte.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar