04.06.2014
Riia ooperifestivalil Gaetano
Donizetti „Lucia de Lammermoor“
Dirigent
Valdis Butans
Lavastaja
Andrejs Zagars, oli Läti Rahvusooperi direktor 1996-2013. Alates 2011
korraldab Läti Rahvusooperis meistriklassi EuropeanNetworkofOperaAcademies (ENOA)
raames ning osaleb paljudes
rahvusvahelistes žüriides. Autasustatud 2012 aastal ka Maarjamaa Risti III klassi teenetemärgiga!
„Lucia de Lammermoori lavastas Läti
Rahvusooperis 2012 aastal, tema töö on ka Riia ooperifestivali „Trubaduur“,
mida ma kahjuks ei näinud.
2011
nägin Metropolitan Opera ülekannet „Lucia
de Lammermoorist“ võrratu Natalie Dessay ja Marcello Giordaniga.
2011.aastal
mängis Donizetti ooperit Pärnu
ooperipäevadel Peterburi Ooperi-teater. See oli väga moodne lavastus, tegevus oli
paigutatud tänapäeva ning Luciast oli saanud gootitüdruk.
„Lucia
de Lammermoori“ muusika on kaunis algusest lõpuni. Säravad aariad, tertsetid,
sekstetid loovad palju võimalusi artistidele hääle demonstreerimiseks.
Riias
laulsid:
Luciat Inga
Šjubovska .
Nii noor artist , et tema pildigi leidsin vaid Riia ooperi
kodulehelt. Aga särava häälega ja kaunis.
Edgardot Murat
Karahan külissolist Türgist.
Enrico
Ashtoni Valdis Jansons, kes on küll Läti artist, kuid Läti Rahvusooperi
artistide nimistus teda ei leia, laulab laias maailma
Meeshääle
näiteks Enrico aaria „Cruda Funesta Smania“,laulab Valdis Jansons.
Millisesse ajastusse tegevus oli paigutatud, ütlen ausalt, aru ei saanud ja kava oli seekord nii napi jutuga. Meesosatäitjad olid sõjaväevormides ning relvastatud. Seekord olid laval koerad," Rienzis" hobune.
Gaetano
Donizetti ooper on dramma tragico ja Riia lavastus oli algusest lõpuni traagiline. Ooperi lõpp on minu
jaoks siiski liiga verine. Nii oli ka Metropolitan Opera lavastuses.
Riputan siia kuulsa Lucia hullumise stseeni ja aaria viimasest vaatusest „Eccola...Il dolce
suono“ Metropolitan Opera lavastusest, Natali Dessay on ületamatu. Aga
lõppkokkuvõttes näeb kõik välja nagu thrilleris.
Eraldi
peab kiitma lavakujundust, kunstnik Andris Freibergs. Lava on pooltühi, II
vaatuses laud ja paar tooli. Lava taga- ja külgseintel on videoinstallatsiooniga loodud hallikasvalge
murenenud marmorsein. Keset seda seina on ekraan, millel vahepeal jookseb
aeglaselt must-valge film või vahetuvad pildid, mõnikord on see aga nagu suur aken, kus lauljad oma etteasted esitavad. Kostüümid on samuti, valged, hallid ,mustad
ja vahepealsed toonid. Kõik see kokku jättis must-valge filmi mulje ja süvendas
veelgi laval toimuva traagikat. Ainus värv selles must valges filmis oli punane
veri. Täienduseks oma seletusele riputan siia pildi, mille tegin kui ooper läbi
sai.
Suurepärane
etendus. Seda kuulates mõtlesin, et Estonia näitlejate koosseis seda hetkel lavale
tuua ei võimalda .
05.06.
2014 Riia ooperifestivalil Wolfgang
Amadeus Mozarti „ Figaro pulm“
Lavastus
esietendus Läti Rahvusooperis 28.02.2014.
Dirigent
Zbiegniew Graca
Seda
ooperit ei olnud ma varem näinud.
Kuulanud plaadilt küll. Ja ooperi
avamäng on mulle tuttav lapsepõlvest. Oli selline vene ringvaade „Süütenöör“ , selle ühes episoodis dirigent
juhatab avamängu ooperile „Figaro pulm“ ning ise meenutab, et korteris jäi triikraud sisse. Mida hoogsamaks muutus tempo, seda hirmsamaks
mõtted ja kujutluspildid, tulekahju loomulikult polnud. Tõenäoliselt oli see tuleohutuse propagandaks tehtud lõik, vaatasin mitu korda ja avamäng jäi meelde.
Avamäng
ooperile „Figaro pulm“ Viini Sümfoonikute esituses.
Kiidan kõigepealt lauljaid Läti rahvusooperis jagub häid lauljaid. Läti Muusikaakadeemia on kasvulava ka teistele maailma ooperilavadele. Tean
kohe nimetada Elīna Garančat ja Kristīne Opolais Viini Riigiooperis , kes mõlemad
on laulnud ka Metropolitan Operas. Ehk jõuab ka meie Ain Anger kunagi New
Yorki.
Susanna
osas laulis Elina Šimkus
Krahv
Almavivat Janis Apeinis
Krahvinnat
Evija Martinsone
Figarot
Rihards Macanovskis
Cherubinot
Anna Konovalova
Selle
etenduse puhul tulebki rääkida lavastusest. Lavastaja Marcelo Lombardero on
argentiinlane. Esimest korda viibis ta Riias 1996.a ooperiartistina, et laulda sisse plaat. Tema
lavastuses on maksimum värvi ja kirge ning lõunamaist temperamenti, mille artistid on hästi omaks võtnud.
Mozarti
„Figaro pulm“ on koomiline ooper ,mille keskmes on feodaalne „esimese öö õigus“
,jus primae noctis, mida krahv Almaviva
soovib kasutada Figaro pruudi Susanna suhtes.
Lavastaja
paigutas tegevuse Lõuna-Ameerika 80-ndatesse aastatesse. Jutustan siin ümber kavalehel öeldut. Lavastaja sõnutsi ei valinud ta juhuslikult
80-ndaid, see oli aeg kui poliitiline diktatuur Argentiinas nautis oma tippu, võimuesindajate
privileegid olid kõrgemal inimõigustest ning see võimaldab tõmmata paralleele feodaalaja
ülikute piiramatu võimu ja esimese öö õigusega. Taotluslikult meenutab lavastus
kuulsaid Ladina-Ameerika teleseriaale. Lavastaja avastas, et Ladina Ameerika
seebiooperid olid populaarsed ka Lätis
ja 80 aastate kitš võimaldas tal luua omamoodi „neorokokoo“ õhkkonna lavastuses.
Lavastaja
ütleb, et eesmärk ei olnud mõelda välja uut ajalugu , vaid teha mozartiaegne
libreto lähedaseks tänase päeva
vaatajale. Lavastaja sõnutsi elab klassika kaua vaid siis, kui suudetakse näidata,
et selles lahendatavad dramaatilised konfliktid on tähtsad ja neil on mõtet ka
21. sajandil inimesele. Vastupidisel juhul tegeldakse arheoloogia, aga mitte
kunstiga.
Huvitavad
mõtted, kuigi ma ei nõustu kõiges. Hindan klassikalist ja ajastutruud
lähenemist, kuid olen avatud ka moodsatele lahendustele. Ooper meeldib mulle
igatemoodi. Hea lavastus ei tapa muusikat. Niikuinii olen ma ooperit rohkem
kuulnud plaatidelt kui on õnnestunud teatris näha ja kuulda.
„Figaro
pulm“ Riia ooperimajas täitis lavastaja eesmärgi. Tõeline koomiline ooper, saal
rõkkas naerust, varem ei ole kogenud
sellist reageeringut.
Lavale
oli toodud homopaar. Orkester mängis Mozarti vahele mõned taktid populaarsest
Suzanna laulust Susanna, Susanna Susanna
I'm crazy loving you - saal rõkkas äratundmisrõõmust. Ooper oli varjamatult seksuaalne.
Kui
mulle kõik ei meeldinud, on viga minus- ma ei vaata ka Ladina-Ameerika seriaale.
Kokkuvõtte
oli etendus nauditav, kuid hea, et kõikide ooperite tegevust ei paigutata
Ladina-Ameerikasse.
Susanna ja Figaro teenijate toas.
Lavakujunduse
autor Diego Siliano võttis samuti eeskujuks seebiseriaalid, eriti „Ka rikkad nutavad“ ja
oma sõnutsi vaatas „seebioopereid“ kujunduse tegemise ajal väga palju. Ta soovis lavakujunduses rõhutada sotsiaalseid
erisusi. Teenijate tuba on keldrikorrusel- kõrgel asetseva akna taga olid näha muruniitja
ja niitja jalad. Seevastu krahvinna eluruumide eredad maitsetud värvikooslused
ja staatust rõhutavad esemed, kunstniku sõnutsi oli 80aastate kitši loomine
tõeline nauding.
Ideede
allikaks oli talle ka Columbia narkoparuni Pablo Escobar kes tegi lühiajalise
karjääri ka poliitikas, fazenda.
3.
vaatuses oli laval tõeline troopikaöö. Pildil krahvinna ja peidus Figaro.
Oma
sõnutsi kasutas kunstnik värve ,mis on omased mehhiko kunstnikule Frida Kahlole: eredad ja elurõõmsad.
Siin
Frieda Kahlo autoportree.
Mööda
ei saa minna ka kostüümidest, mille autor Luciana Gutman on samuti Argentiinast.
Pildid keskele Susanna ja Figaro ning Figaro taasleitud vanemad.
Kunstniku eesmärk oli kostüümide kaudu anda edasi
staatust ja sotsiaalseid erinevusi.
Kunstniku lemmik oli krahvinna, kes muutus kõige rohkem etenduse jooksul. I
vaatuses maitsetu rikas ja luksuslik ohtrate kuldsete kaunistustega, mis sümboliseerib
krahvinna elu kuldses puuris. Viimases vaatuses on krahvinna sunnitud ümber
riietuma ja kandma Susanna riideid.
Etenduse
kostüümid on tugeva erootilise laenguga, mis kunstniku sõnutsi väljendab
tegelaste soovi olla armastatud ja hellitatud.
Laval
oli tõeline kitš, häbitu ja ennast mittehäbenev seebiooper.
Oli
huvitav vaadata ja võrratu kuulata.
Minu
ooperifestival piirdus nende kolme ooperiga. Jäin väga rahule.
Rienzi
avamängu olen kodus iga päeva Youtubest kuulanud, vaimustav muusika.
„Lucia
de Lammermoori“ võiks ikka ja jälle kuulata.
Vaevalt
mul õnnestub veel nii huvitavat „Figaro pulma“ lavastust näha.
Õnnestunud
ooperireis!
Ooperifestival
Riias kestab 15. juunini.
Järgmise
aasta Riia ooperifestival toimub 05-18. juunil .
Kavas
on Puccini: „Manon Lescaut“, „ Gianni Schicchi“, „Boheem“, „ Madam Butterfly“
ja „Tosca“ ning ooper-ballett „Le villi“
Lähme
kuulama! Lätlastel on väga head lauljad. Kuigi mitmed paljunähtud etendused,
aga lätlased oskavad üllatada.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar