Riia 2014 aasta ooperipäevade kavas on 6
ooperit.
Läti kaasaegse helilooja Kristaps
Pētersonsi (sünd 1982) „Mihhail ja Mihhail mängivad malet” pühendatuna Mihhail
Talile.
Richard Wagner «Rienzi. Tõus ja
langus»,
Gaetano Donizetti „Lucia de Lammermoor“
Sergei Prokofiev „Armastus kolme
apelsini vasrtu“
Wolfgang Amadeus Mozart „Figaro pulm“
Giuseppe Verdi „Trubaduur“.
Mina nägin neist kolme.
„Rienzi.Tõus ja langus“
"Cola Rienzi, viimane tribuun"on Richard Wagneri kolmas ooper, mille kirjutamist ta alustas töötades ooperiteatri muusikajuhina Riias ja lõpetas Pariisis. Esietendus toimus 20.
oktoobril 1842. aastal Dresdenis, Hofoperis.
Läti rahvusooperis juhatati selle etendusega sisse Riia 2014 aasta kultuuripea-linna üritused 17. jaanuaril 2014.
Ooperit etendati ooperifestivalil 03.06. 2014 ning kavas on see veel 15.06.2014.
Ooperi sisuks on võimuvõitlus ja
intriigid, reetmine ja loomulikult ka armastus 13. sajandi Roomas. Peategelase
prototüübiks on ajalooline isik Cola de Rienzi. Teised olulised tegelased on
Rienzi tütar Irene ja tema armastatu Adriano. Kogu libretot, mille Wagner ise
kirjutas, ümber jutustada ei jõua, sest ooper kestab kuus tundi.
Riia ooperiteatri lavastus siiski nii
pikk ei ole. Võib julgelt külastada, sest tegemist on väga huvitava
lavastusega.
Lavastaja Kirsten Dehlholm Taanist on
kokku pannud multimediaalse versiooni Wagneri ooperist «Rienzi. Tõus ja
langus». Delholm selgitas intervjuus, et "Rienzi" on oopus piltides,
milles on kasutatud Wagneri ajaloolise suurooperi "Cola Rienzi, viimane tribuun"
muusikat ja valitud on ooperist see osa, mis räägib poliitilise liidri võimu
saavutamisest ja lüüasaamisest.
"Rienzi" avamäng Dresdeni Staatskapelle esituses:
„Rienzi“ muusika on väga kaunis, siin ei ole veel välja kujunenud jõuline Wagner, pigem selline pehmem.
Rienzi osa laulis sellel etendusel austria
tenor Andreas Schager .
Adrianot laulab metsosopran
Ursula Hesse von den Steinen Berliini ooperist.
Irene osas kaunis rootsi sopran Elisabet
Strid.
Irene, Rienzi ja Adriano ooperilaval.
Laval ka Riia balletikooli tüdrukud.
Lavastuses osaleb Riia toomkiriku poistekoor :
Rienzi lavastusest kirjutades ei saa
mööda minna kostüümidest. Kostüümide autoriks on kavalehel märgitud MAREUNROLS . Tegemist on 2005.aastal kahe moekunstniku
Marite Mastina-Peterkopa ja Rolands Peterkops asutatud loomin-gulise ühenduse ja brändiga,
mis loob moodi filmidele, teatri- ja ooperietendus-tele ning on võitnud mitmeid
mainekaid auhindu. Näiteks on nende looming kostüümid 2010. aasta „Jevgeni Onegini“
lavastuses Läti Rahvusooperis. 2011 aasta
sügisel mängis Läti Rahvusooper „Jevgeni Oneginit“ külalisetendustel ka „Estonias.“
Intervjuu põhjal saadi inspiratsiooni
Hispaania ratsakooli kostüümidest Viinist.
See on asjakohane, sest "Rienzis" on laval ka päris valge hobune, kes mitu korda kaunilt ja graatsiliselt , kuid siiski oheliku otsas, üle lava sammub.
See on asjakohane, sest "Rienzis" on laval ka päris valge hobune, kes mitu korda kaunilt ja graatsiliselt , kuid siiski oheliku otsas, üle lava sammub.
Lavastuses kasutatakse Voldemārs Johansonsi elektroonilist muusikat.
Mitmesugused lavastuslikud võtted, minimaalne lava-kujundus, intensiivsetes värvides kostüümid ja video-installatsioonid loovad äärmiselt sümboliterohke lavas-tuse, mis mõjub,
jääb meelde ja millele saab veel kaua mõelda ja tähendust otsida.
Kõige üle domineerib siiski Wagneri
muusika suurepäraste lauljate esituses. Ja muusika kaudu tunneks Wagner oma ooperi siiski ära.
Rienzi aariat "Allmächt'ger Vater, blick herab"laulab ülal Saksa kuulus tenor Jonas Kaufmann
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar