12. juuli 2014

G.F. Händel "Imeneo" Pärnu ooperipäevadel 11.07.2014

Georg Friedrich Händel
IMENEO
11. juulil  2014 Pärnu Kontserdimajas
Ooper kolmes vaatuses






Libreto: Silvio Stampiglia (1664-1725)
Ooperi esietendus 22. novembril 1740 Londonis

Dirigent WŁADYSŁAW KŁOSIEWICZ
Lavastaja RYSZARD PERYT
Lavastuse uuesti lavale tooja SŁAWOMIR JURCZAK
Kunstnik ja kostüümide autor ANDRZEJ SADOWSKI
Varssavi Kammerooperi koor
barokkorkester Musicae Antiquae Collegium Varsoviense.

Osades
Wojciech Gierlach  Imeneo osas
Väga mõnus bass, laulnud ka nimiosa Mozarti "Don Giovannis" ja "Figaro pulmas"










Jan Jakub Monowid Tirinto osas 
Väga noor artist, laulab Varssavi Kammerooperis Händeli ja Mozarti ooperites. Kontratenor.












Olga Pasiecznik Rosmene osas
Ukrainast pärit kaunis dramaatiline sopran, laulab nii vanamuusika, klassikalistes kui ka kaasaegsetes ooperites. Salvestanud üle 50 CD ja DVD . Mul pole ühtegi.










Marta  Boberska Clomiri osas
Kaunis lüüriline sopran, minu lemmik "Imeneos"












Andrzej Klimczak Argenio osas.
Pildil ooperis "Imeneo" koos Rosmenega. Bass.









Pärnu kontserdimaja ei olnud seekord täielikult väljamüüdud, rahva hulgas ei hakanud mulle  silma ka neid pealinlasi, kes tavaliselt Pärnus ooperipäevade aegu kohal.  Ehk peletas soe päikseline õhtu ooperisõbrad teatrisaalist eemale. 
Aga need, kes kohale tulid, said ooperielamuse osaliseks, publik  tänas osatäitjad pika aplausiga seistes.

Süzee on lihtne. Enne etendust kava lugedes mõtlesin,  kuidas  küll õnnestub 3 tundi laulda sellest, kas valida üks või teine mees.  Süzee aluseks on Vana- Kreeka tragöödia. Ateena neitsid, sealhulgas Rosmene ja Clomiri saadetakse Cerese auks peetavatele pidustustele, kuid piraadid röövivad nad. Rosmene kihlatu tundlik ja õrn noormees Tirintio on õnnetu ja anub jumalat ,et see Rosmene päästaks. Vapper noormees Imeneo maskeerib end tüdrukuks ja päästab neiud piraatide käest, kuid soovib vastutasuks Rosmenega  abielluda.
Ülejäänud kaks vaatust kõhkleb Rosmene kuni hullumeelsuse teesklemiseni, kumb noormeestest valida. Kas olla tänulik päästjale  ja truudusetu armsamale või olla truu armsamale, kuid tänamatu. Mõlemad noormehed lubavad end tappa, kui ei osutu valituks.  Ooperilaval keegi siiski sedapuhku ei sure.

Ooper on kirjutatud kahele bassile, kolmele sopranile, üks sopranirollidest –Tirinto-  oli Händeli poolt kirjutatud  kastraatlauljale.
Algselt ei saatnud  „Imeneod“ edu, pärast võidukaid etendusi 1741.aastal Dublinis, vajus ooper kauaks unustusehõlma. Tõenäoliselt oleks ooper ka jäänud unustusse, kui poleks olnud  inglise muusikateadlast, heliloojat ja dirigenti  Sir Anthony Lewist(1915-1983), kelle huviobjektiks olid Händeli ooperid. Eelmise sajandi lõpus hakati „Imeneod“ maailmas uuesti ette kandma. Varssavi Kammerooperi esmaettekanne Poolas oli 1998.a.

Pärnus pakkus ooper tõelist muusikalist naudingut. Ooperis on palju aariaid, solistide ansambleid ja koore, mis on omaette väiksed kaunid, filigraansed  meistriteosed.Avamäng ooperile "Imeneo".



Ooperi tegevus toimub Ateenas ja nagu antiiktragöödiale kohane, on kooril vaid kommenteeriv ja moraalilugev osa. Nii laulab koor kolmanda vaatuse lõpus , et vooruslik süda peab alati alistuma mõistusele, mitte järgima tundeid.
 Mulle meeldis „Imeneo“  muusika, aeglaselt arenev draama, isegi  rohkem kui tuntud   „Julius Caesar „ ja „Rinaldo“. Teada on, et Händel kasutas terveid ooperi „Imeneo“ katkeid oma oratooriumis „Messias.“
Etenduses oli kaastegev Varssavi ooperi ajastupillide ansambel Musicae Antiquae Collegium Varsoviense. Vaheajal käisin hiilimas, missuguseid pille seal mängiti.
 Esmakordselt kuulsin ja nägin ooperilaval  meessopranit- Tirinto osas kontratenor noor Jan Jakub Monowid. Üllatav, aga väga kaunis - kerge  ja puhas mees hääl trillerdamas väga kõrgetes nootides. 
Leidsin sellise video Tirinto aariaga "Se potessero i sospir' miei" , juba maailma kuulsa kontratenori Philippe Jaroussky esituses

Ooperi dramaatilisusele annab aluse Imeneo ja Tirinto erinevus. Imeneo on kirglik, otsustav ja kindlameelne, Tirinto kõhklev ja igatsev, meeleheitel ja lootusetu.

Meeldis lavastus- rahulikus joones tõusva dramaatilisusega, vähe liikumist , kuid see ei seganud. Vastupidi väga meeldis selline slow opera.  Vaid Rosmene hullu-meelsuse stseen – rabelev ja sihipäratu jooksmine - eraldus üldisest kontekstist ja oli justkui kunstlik.  Aga arvestades, et Rosmene hullumeelsust teeskles, pidigi ehk nii olema.
Lavakujundus oli tagasihoidlikes  pruunides toonides:  sambad,  mis sulgusid kinniseks ruumiks. Kostüümid, ma ei tea kui ajastutruud, aga väga kaunid. Palju paljastatud õlgu , aga kooris  noored kaunid naised ja tulemus suurepärane. Oli kõrvale ja silmale.

„Imeneo „oli minu jaoks sel õhtul puhastav ja kirgastav kogemus.


Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar