Suvine Kuressaare on imetabane,
pole vaja sõita lõunasse, kõik mida sealt võimalik leida: päike, soojus, sõbralikud teenindajad, on Kuressaares külluslikult esindatud. Ja lisaks võimalus nautida muusikat.
Kuressaare
on väike ja intiimne, võlub, et kui
toimub mingi üritus, on terve linn hõlmatud ja elab selle tähe all.
Nii
oli ka ooperipäevadega, mis sedapuhku toimusid seitsmendat korda.
Ooperipäevade
hommik algas ooperikohvikuga Arensburgi hotelli suveterassil.
Laval
vestlesid Arne Mikk, Jüri Leiten , Lauri Aav, intervjuud Mihkel Kütsoni , Eri
Klasi ja mitmete teiste ooperipäevade
külalistega.
Kuulata sai lühikontserte. Huvitav oli Ukraina
rahvapillitrio Contemp esinemine. Kahjuks ei olnud mul aega külastada nende kontserti, kuid
aimu sellest, missugust muusikat nad teevad, sai Arensburgi
ooperikohvikus. Trio Contemp asutasid
2013. aastal kolm Ukraina riikliku muusikakadeemia kasvandikku, Tetjana
Kozitska (kobza) , Vitali Kozitski (bajaan / bayan) ja Natalja Geri (bass-kobza). Youtubest ma nende muusikat ei leidnud, aga
kõlas üsna kaasaegselt. Välja näevad nad nii:
Ooperipäevade
ajal avas oma näitusmüügi Arensburgi hotellis Eesti juurtega Sankt –Peterburgist pärit ehtekunstnik Alexander Tenzo. Alexander
Tenzo esivanem Jaan Tõnso on pärit Lääne-Virumaalt, kus Tenzol on tagasisaadud
talu. Ooperipäevade toetajana lõi Alexander
Tenzo temaatilise hõbedast laeva, mille
sümboliks on Ooperipäevade logo. Hõbedast laev on kingitus Eesti Kontserdile, ühtlasi valmisid kullast teemantidega rinnamärgid,
mida ooperipäevade korraldajad kingivad oma suurtoetajatele.
Esimesse
märgi omanikuks sai 2014 aastal ooperipäevade kunstiline juht Arne Mikk .
Minu lemmikehe Tenzo näitusel oli kullast käevõru granaatkividega nagu sel pildil
Imeilus
ja hirmkallis.
Minu Saaremaa ooperipäevadevalikus oli kolm Ukraina rahvusooperi etendust.
Verdi “DON CARLOS”
Ooperit
ei ole ma näinud ega kuulnud tervikuna. Olen „Don Carlost“ kogu aeg natuke
kartnud: pikk, raske ja keeruline. Aga
osutus tõeliselt kütkestavaks ooperielamuseks.
Verdi
ooper „Don Carlos“ esietendus Pariisis 1867.a.
Lavastuse
esietendus oli 6.05.2012 Ukraina Rahvusooperis.
Dirigent
Mõkola Djadjura. Lavastaja Anatoli Solovjanenko
Osades:
Filipp
, Hispaania kuningas , Don Carlose isa- Sergi Magera (bass)
Don
Carlos, Hispaania kroonprints –Sergi Paštšuk (tenor)
Rodrigo,
markii de Posa- Gennadi Vaštšenko (tenor)
Eliisabet, Hispaania kuninganna- Viktoria Tšenska (sopran).
Don Carlose prantsuskeelne originaallibreto autorid Camille du Locle ja Joseph Maryl võtsid aluseks Friedrich Schilleri 1787.aastal loodud näidendi „Don Carlos, Infante von Spanien". Kuigi Schiller ja libreto autor käsitlesid teemat vabalt ning ütlesid, et ajalooliste isikutega pole tegemist, on prototüübid ja sündmused ajaloos olemas. Ajaloost leiab loo 16. sajandi Hispaania kroonprintsist Carlosest, kes oli kihlatud Prantsusmaa printsessi Elisabeth Valois’ga (Catherina de Medici tütar). Elisabethist saab poliitiliste mängude tagajärjel Carlose isa, kuningas Filipp II abikaasa.
Suurejooneline
lavastus, lavakujunduses ei oldud kokkuhoitud. Lummavad dekoratsioonid ning kogu see hiilgus
ja suursugusus oli paigutatud Kuressaare lossihoovi ajutise ooperiteatri
lavale. Pidi ikka tükk tööd olema.
Ilusaid aariaid ja duette meeshäältele, siin laulavad Jonas Kaufmann (don Carlo) ja Marius Kwiecien (Rodrigo) :
Teise
päeva ooper Mõkolo Lisenko “Natalka
Poltaavast“ .
Ooperi
esietendus toimus Odessa Vene Teatris 1889.a.
Ooper
„Natlaka Poltaavast“ on Ukraina lavalaudadel püsinud enam kui 120 aastat
Dirigent
Mõkola Djadjura
Lavastaja
Anatoli Solovjanenko
Osades:
Natalka-Ukraina neiu- Tamara Kalinkina (sopran)
Natalka-Ukraina neiu- Tamara Kalinkina (sopran)
Lesknaine
Terpõlõha, Natalka ema – Anželina Svatška (metsosopran)
Petro
,Natalka armastatu- Dmõtro Kuzmin (tenor)
Tetervakovski
,pristav- Sergi Paštšuk (tenor)
Poltaavast
külasse kolinud lesknaine ja tütar tema Natalka
tütar elavad vaesuses, päästjaks võiks osutuda pristav Tetervakovski.
Natalka ei taha uuest kosilasest kuuldagi, sest ootab võõrsilt tagasi oma
armsamat Petrot. Lõpuks annab Natalka ema pisaratele ja kaevetele järele. Nii
pea kui Natalka on andnud Tetervakovskile jah-sõna ilmub külasse tagasi
Petro .Natalka kinnitab Petrole armastust ja soovib oma jah-sõna tagasi võtta.
Petro lubab külast igaveseks lahkuda, et mitte Natalka ema kurvastada.
Tetervakosvki ja Natalka ema on Petro üllast käitumisest rabatud ning annavad
noortele oma õnnistuse.
Lõpp
hea ,kõik hea.
Natalka laul ooperist, kahjuks ei leidnud ühtegi rahavariietes esitust:
Natalka laul ooperist, kahjuks ei leidnud ühtegi rahavariietes esitust:
Esimene
vaatus palju ei tõotanud, oli midagi rahavaliku jandi ja lasteetenduse
vahepealset. Aga II vaatuse lõpuks olin
rahul. Valisin etenduse, et vaadata Ukraina rahvuslikku ooperit, lootsin näha kauneid Ukraina rahvariideid ja hoogsat
tantsu. Ning kui I vaatuses oli rohkesti retsitatiivi, sai kuulata kõlavat keelt, siis II vaatus üllatas meeldivalt just kaunite rahvariiete,
hoogsa tantsu ning koomiliste episoodidega.
Pärast
ooperietendust võis meelt lahutada ja
tantsu keerutada kesköösalongis "Opera Royal" Kuressaare kuursaalis. Selleks
oli spetsiaalselt vaid kolmeks õhtuks kuursaali parki püstitatud telk punase
vaiba ja valgete laudlinadega.
Laval
oli Estonian Dream Big Band Siim Aimla
juhatusel ning solistid Fjodor Vassiljev
(Peterburi), Sofia Rubina ja üllatusesineja JazzIn Sisters 3-ses koosseisus. Need oli küll vahvad tüdrukud!
Viimasel
õhtul Ooperigala.
Dirigendid
Mihkel Kütson ja Mikola Djadjura (Ukraina)
Ooperigala
kava oli kokku pandud nii, et esimeses pooles valdavalt Mozart , dirigeeris Mihkel Kütson.
Gala
II pool oli põnevam.
Tõenäoliselt olen mina, kultuuritarbija, just see isik, kellele suvised ooperipäevad on adresseeritud. Kultuuritarbijad täitsid ligi 2000 kohaga "ooperimaja" Kuressaare lossihoovis. Isegi kui kolmandik olid võõramaalased, siis ikkagi on omamaiseid ooperisõpru ligi 1000. Talvistel „Estonia“ ooperietendustel nii palju ja nii erinevat rahvast ei näe. Kuna ooperipäevadel on palju rahvast, kellele ooperigala on ehk ainuke ooperikülastus aastas, on kava tuntud ooperiaariatega omal kohal. Kultuuritarbijaid ei tohiks aga siiski alahinnata ja neile vaid vilistatavat ooperimuusikat pakkuda. Õnneks oli kavas maiuspalu, nagu Fritsu aaria Korngoldi ooperist „Surnud linn“ (laulis Rauno Elp).
Mulle eriti ooperigalad ei meeldi, meelsamini jälgin ja kuulan tervet ooperit, dramaturgia arengut ning laulja võimekust läbi terve ooperi, mitte üksikutes numbrites häält demonstreerida. Aga käin galaetendustel, sest seal astub üles lauljaid, kelle etendustele muidu ei satu. Seekord esinesid ooperigalal lisaks Ukraina ooperisolistidele Lilli Paasikivi (metsosopran, Soome rahvusooper), Annely Peebo (metsosopran, Viin), Vassili Gerello (bariton, Peterburi Maria teater), Ain Anger (bass, Viini rahvusooper),Koit Soasepp (bass, Soome rahvusooper), Ukraina rahvusooperi koor.
Ilusad ooperipäevad olid ja kaunid mälestused jäid.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar