Dan
Hurley
„Targem.
Ajuvõimekuse arendamise uus teadus.“
Kirjastus
„Tänapäev“
Inglise
keelest tõlkinud Lauri Liiders.
322
lehekülge.
Kes
ei mäletaks jutustust „Lilled Algernonile“ . Kas ulme hakkab tõeks saama? Kas
on võimalik tõsta inimese intelligentsust järsult ja kas need muutused on
püsivad.
Sellest
on kirjutanud raamatu ajakirjanik Dan Hurley , analüüsinud mitmeid teadusprojekte
ja vestelnud neuroteadlastega.
Väga
huvitav raamat.
Teadustööde
ja uuringute kõrval kirjutab autor ka ajutegevusele turgutavalt mõjuvat toitumisest, füüsilisest treeningust, muusikast,
meditatsioonist,
Autor
otsustab katsetada enda peal: treenib
end spetsiaalselt väljatöötatud arvutiprogrammidega , osaleb füüsilises treeningus,
õpib lautot mängida, üritab ka mediteerida, aga selleks aega ei jää . Kas ja ju kui palju tema kognitiivsed
võimed paranevad, võib lugeda raamatust.
Ühtegi
kindlat lahendust raamat välja ei paku. Neuroteadlaste
seisukohad on tihti suisa vastukäivad, aga teatavasti on inimene keerukaim
teadusliku uurimise objekt, olles ühtlasi ise ka uurija (subjekt).
Üks
lõik lk. 158
„Kui laste puhul juhtub sageli,
et nii õpetaja kui elu üldisemalt sunnivad neid tegema asju , milles nad pole
eriti head, siis keskikka jõudmise ajaks on enamik meist oma tugevad ja nõrgad
kohad kindlaks teinud, olles ühtlasi õppinud jääma selle juurde, mida hästi
teha oskame. Oleme leidnud karjääritee, mis meile sobib; veedame aega inimestega,
kes meile meeldivad ning kes meiaga koosolemist
naudivad,; hobidega oleme tavaliselt juba astaid tegelenud. Me ei tegele enam
asjadega, mis meie vaimseid võimeid suutlikkus piirini viiksid, nagu Michael
Merzenich selle kohta ütleks; meist on saanud omandatud oskuste kasutajad. „
Minu
jaoks oli selles raamatus väga oluline teave. Tasus raamatut lugeda juba sellepärast,
et see lõik üles leida:
Lk. 69. „Veel üks grupp, mis
sageli kognitiivset taastusravi vajab, on vähiravi läbinud lapsed. “Umbes
20-40% lastel, kel on leukeemiat ravitud, toob see aja jooksul kaasa
kognitiivsed muutused,“ ütles Kristina K. Hardy, Washingtonis asuva Laste
riikliku meditsiinikeskuse neuropsühholoog. „Nende puhul, kel ravitakse
ajukasvajaid, võib seda näitajat hinnata vähemalt 60-80 protsendile“.
Neid noori ellujääjaid eristab
teistest kognitiivse taastusravi saajatest see, et radiatsiooni või
kemoteraapia mõju ajule saab selgeks alles aja möödudes. Hiljutises uuringus
avastati, et kohe pärast ravi lõppu ei täheldatud akuutsest lümfoblastilisest
leukeemiast tervenenute puhul erilisi muutusi nende verbaalse IQ tulemustes,
kuid varsti peale täisealiseks saamist olid näitajad keskmiselt 10,3 protsendi
võrra langenud.
„Inimesed, kel oli näiteks
ajutrauma, kaotavad üleöö oskusi ning loodame, et neid on võimalik aja jooksul
taas omandada,“ rääkis Hardy“. “Kuid lapsed, kel on vähki ravitud, ei kaota oma
oskusi. Nad ei suuda lihtsalt uusi omandada, nagu enne. Kui nad esimest korda pärast ravi
siia tulevad, ei näe me erilisi tagajärgi. Kuid juba aastaid hiljem, kui ravi
on ammu läbi ning lapsed käivad jälle
koolis, ei suuda nad uut materjali endisel viisil omandada, nende hinded on
langenud, sest ravi mõjutas nende töömälu ja tähelepanuvõimet. Sageli võib
näha, kuidas nende akadeemiline suutlikkus ja IQ aja jooksul langevad“
Kuigi paljud lapsed suudavad
ravieelsed kognitiivsed võimed täielikul taastada, vajamata taastusravi,
ilmnevad teiste puhul tagajärjed kõige selgemini just täiskasvanueas, kinnitas
Hardy.
„Kui vaatame neid täiskasvanuid,
kel kunagi ammu lapsepõlves vähki raviti,“ ütles ta „siis leiame, et see grupp
ei saavuta oma arengu teetähiseid sama kiiresti kui nende kaaslased. Nad ei
abiellu, ei koli vanemate juurest ära, ei lõpeta kooli, ei leia sama kergesti
ega kiiresti töökohti. Kliinilise psühholoogina võin kinnitada, et see on väga
masendav, kui teie lapsel diagnoositakse vähk ning ta elas selle üle, kuid nüüd
on tema vaimsed võimed nõnda palju muutunud, et see jätab kogu eluks jälje.
Ning kuna ma tean, mis juhtuda võib, on see väga kurb, kui ma näen last, kes on
just ravi lõpetanud ning kellega hakkavad toimuma muutused, mille vastu ei saa
midagi ette võtta. Nõnda hakkasin ma uurima viis kognitiivsete võimete
arendamiseks, et nende laste väljavaateid parandada“ „
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar