Henry Purcell
„Haldjakuninganna”,
Ooper
kahes vaatuses William Shakespeare’i komöödia „Suveöö unenägu”
ainetel
Maailma
esietendus 02.mai 1692 Dorset Gardeni teatris Londonis.
Esietendus
5. veebruaril 2011. Tartus Sadamateatris
Taasesietendus
31. augustil 2014 Tartu Sadamateatris
Vanemuise
külalisetendus 26. novembril 2014 „Estonia“ teatris
Eesti
keelde adapteerinud Liina
Tordik.
Lavastaja,
koreograaf ja visuaalid: Sasha
Pepeljajev (Venemaa).
Muusikajuht
ja dirigent: Lauri Sirp.
Koormeister: Lilyan Kaiv.
Kostüümikunstnik: Liisi Eelmaa.
Osades:
Pirjo
Püvi (sopran,
Titania, 1. haldjas, Nümf, Kevad, 1. ja 2. naine),
Merle
Jalakas (sopran,
Hiina naine, 2. naine),
Alla
Popova (sopran,
Öö, Juno),
Karmen
Puis (sopran,
2. haldjas, Mõistatus, 1. ja 2. naine),
Ivo
Posti, (kontratenor, Saladuslikkus, Mopsa, Suvi),
Oliver
Kuusik (tenor,
Phoebus, Sügis, Hiina mees),
Simp
Breede (bariton,
Purjus poeet, Coridon, Bottom),
Märt
Jakobson (bass,
Uni, Talv, Hymenaios),
Maarius
Pärn (Helena),
Maarja
Mitt (Hermia),
Tanel
Jonas (India
poiss),
Markus
Luik (Demetrius),
Robert
Annus (Lysander),
Julia
Kaškovskaja, Laura Quin ja Milena Tuominen (haldjad)
Janek
Savolainen (Puck,
Robin).
Purcelli
muusikat olin kuulnud raadiost ning plaatidelt, eriti meeldib ooper „Dido ja
„Aenas“. Viimane on üks väheseid Purcelli oopereid, kus enam-vähem kogu aeg
lauldakse nagu traditsioonilises ooperis. „Haldjakuninganna“ aga kuulub
17.sajandi inglise ooperile omaste poolooperite e. semiooperite hulka, milles
muusikalised numbrid vahelduvad kõnedialoogidega. Eelnevalt teadsin
tänu "Ooperileksikonile" ka seda, et libreto aluseks on Shakespeare
„Suveöö unenägu“.
Rohkem
teavet mul enne etendust ei olnud. Estoniasse jõudsin nii hilja, et
kavalehte lugeda ei jõudnud. Ja see oli viga.
Edasi
läks asi segasemaks. Mulle tundus, et Purcellilt on pärit vaid ooperi nimetus ja muusika. Laval rääkisid tänapäevases riietuses noored inimesed,
kes kogu aeg ringi sagisid, midagi tassisid, maha panid, ümber ehitasid,
klopsisid, lohistasid ja lammutasid, mis iganes. Selline aktiivne tegevus ei
katkenud ka laulunumbrite ajaks.
Etenduse n.ö. draamakoosseis (Maarius Pärn, Maarja Mitt, Tanel Joonas, Markus Luik, Robet
Annus) ei laulnud. Laulmiseks veeretas draamakoosseis kohale ratastel alustel muinasjutulistes kuldsetes kostüümides neoonvärvides parukatega marionetnukud e. siis lauljad kes pärast numbri esitamist tagasi veeretati. Sellised:
Ja olgu öeldud, et need nukud ei laulnud ainult seistes, vaid ka lennates (köiega kinnitatult), ratastega alustel sõites, lamades selili ja kõhuli, pööreldes, rippudes ja isegi rattal pööreldes.
Vahepeal oli tunne, et tegevus toimub jõusaalis või omapärases lõbustuspargis või…
Ja olgu öeldud, et need nukud ei laulnud ainult seistes, vaid ka lennates (köiega kinnitatult), ratastega alustel sõites, lamades selili ja kõhuli, pööreldes, rippudes ja isegi rattal pööreldes.
Vahepeal oli tunne, et tegevus toimub jõusaalis või omapärases lõbustuspargis või…
Laval
oli meeletult igasugu konstruktsioone, toole, redeleid, kaste, karpe, köisi,
mida iganes, Leonardo da Vinci lennumasin, laev jne.
Draamakoosseis toimetas nendega vahetpidamata, nii et seda ei jõudnud jälgidagi. Laulukoosseis oli staatilisem, nemad laulsid konstruktsioonidel ja asendites, kuhu nad paigutati.
Draamakoosseis toimetas nendega vahetpidamata, nii et seda ei jõudnud jälgidagi. Laulukoosseis oli staatilisem, nemad laulsid konstruktsioonidel ja asendites, kuhu nad paigutati.
Laulu
kohta ei taha midagi öelda, sest ei saa ju nõuda, et rippudes või pöörlevale rattale
kinnitatuna oleks esitus perfektne. Mõnevõrra
jäigi laulmine laval toimuva aktiivse tegevuse (sebimise) varju. Lauljatele
pole midagi ette heita, ma ei ole „Vanemuise“ lauljaid varem kuulnud. Väga
meeldisid Pirjo Püvi ja Carmen Puis.
Karmen Puis oma numbrit esitamas:
Kaunis soojakõlaline sopran on Alla Popoval.
Draamakoosseis tundus enamjagu tõsiste lavatöölistena, väga vaimukat dialoogi ei olnud. Meeldis Maarius Pärn. Noormees mängis ilusat Helenat, tal oli vaimukas tekst ning mees naise rollis on juba ette naljakas.
Karmen Puis oma numbrit esitamas:
Kaunis soojakõlaline sopran on Alla Popoval.
Draamakoosseis tundus enamjagu tõsiste lavatöölistena, väga vaimukat dialoogi ei olnud. Meeldis Maarius Pärn. Noormees mängis ilusat Helenat, tal oli vaimukas tekst ning mees naise rollis on juba ette naljakas.
Vaheajal
oli mahti kava lehitseda ja sain selgeks,
et laval toimuv ei ole lihtsalt sürrealistlik absurditeater, lavastajal oli ka oma mõte. Saša Pepeljajev on loo
tegevuspaigaks valinud muusikatöötlejate ettevõte, kus töötajad sorteerivad,
arranžeerivad, parandavad, pakivad, saadavad, võtavad vastu, pööravad pea
peale ja transpordivad muusikat, helisid,
hääli ja häälitsusi”. Loo keskmes on lavastaja Bert ning kogu lavaline tegevus
on surutud ühelt poolt Berti nägemusse, mis tugineb
Shakespeare’i
„Suveöö unenäole” ja millega paralleelselt kulgeb tegevus muusikatöötlusettevõttes.
Vaheajal oli ka etenduselt lahkujaid, kes nurisesid , et midagi ei saa aru.
Ausalt
öeldes, ega minagi vaheajani midagi aru
ei saanud, kogu aeg ei kuulnud lavalt kõne eestikeelset teksti või ei
saanud sellest aru. Lauldi inglise keeles, tõlge oli inglise ja soome keelde.
Aga huvitav
ja põnev oli vaadata, naljakas ka. Minu arvates tegid ka lauljad etendust mõnusa huumoriga. Lasin end vabaks ja nautisin, mida lavastaja tegi 17.sajandi ooperiga. Mõtlesin, et kas 17. sajandi lavastus meeldiks mulle rohkem, kas suudaksin seda 3 tundi järjepanu vaadata.
Etendus
oli tõesti pikk, p II vaatuse lõpupoole ütles lavalt „hiina poiss“,
et ka kõige paadunum ooperisõber hakkab lõpuks väsima.
Aga barokkooperi vaatamine oli äärmiselt värskendav elamus tradistioonilise itaalia ooperi kõrvale. Need kes etendust lõpuni vaatasid, nautisid seda, mida tõestas maruline aplaus ja rõõmsameelne- naurusuine publik pärast etenduse lõppu garderoobis.
Abikaasa
ütles, et huvitav etendus, aga rohkem sellist ei vaataks. Ja ta palus, et ma blogisse kirjutaksin tema arvamuse: balletisugemetega absurditeater, milles ei olnud ühtegi ilusat aariat.
Aga olen kaasale väga tänulik, et ta tuleb minuga ka järgmist Vanemuise külalisetendust Estonia teatris, Tauno Aintsi „Rehepappi „ vaatama.
Aga olen kaasale väga tänulik, et ta tuleb minuga ka järgmist Vanemuise külalisetendust Estonia teatris, Tauno Aintsi „Rehepappi „ vaatama.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar