Pjotr Tšaikovski & Bela
Bartók "Iolanta" / "Hertsog Sinihabeme loss"
Lavastaja
Mariusz Trelinski
New
York Metropolitan ooperi orkestrit juhatas
Valeri Gergiev
„Iolanta“
Pjotr
Tšaikovski lüüriline ooper
Libreto
Modest Tšaikovski“
Esietendus 18 detsembril 1892 Saint Petersburgis
Uuslavastus
MET Operas 26. jaanuaril 2015
Osades:
„Hertsog Sinihabeme loss"
Béla Bartók
Libreto: Béla Balázs
Esietendus 24. mail 1918 Budapesti Kuninglikus ooperimajas.
Osades:
Piotr
Beczala-Godefroy de Vaudémont -
Aleksei
Markov- Robert
Elchin
Azizov- Ibn-Hakia
Aleksei
Tanovitski-kuningas René
Ooperit
lauldi vene keeles
Nadja
Michael- Judith
Mihhail
Petrenko-Sinihabe
Ooperit
lauldi ungari keeles.
MET
Opera kaksiketenduses 2 väga erinevat ooperit.
Kahe
ooperi esietendust lahutab 26 aastat, ometi tundub nagu lahutaks neid muusikaliselt
vähemalt sajand kui mitte rohkem.
Tšaikovskile
oli „Iolanta“ üheksas ja viimane ooper
ning ta oli ooperit lõpetades 51. aastane. Bela Bartok oli ooperit kirjutades 30
aastane ning „Rüütel sinihabe“ on ta ainus ooper.
Tšaikovski
„Iolanta“ on romantiline ooper, mis jutustab kuningas Rene imekaunist tütrest
Iolantast, kes on sünnist saati pime, kuid tänu armastusele ja lootusele saab nägijaks. Kurb kuid õnneliku lõpuga
muinasjutt. Pjotr Tsaikovski ise ütles „Iolanta“ kohta, et ma kirjutan ooperi,
mis paneb terve maailma nutma.
„Iolanta“
on enim mängitud Tšaikovski oopereid peale „Jevgeni Onegini“. Mina teadsin enne
etendust vaid Roberti aariat „Kto mozhet sravnitsa…“
Etenduses
säras Iolanta osas Anna Netrebko. Kauni
tämbriga hääl ja suure-pärased näitlejavõimed.
Minu
lemmik oli seekord siiski Poola tenor Piotr Beczala. Kuulsin teda Viini ooperis „Boheemis“, olen näinud MET
Opera „Rigolettos“, võib-olla kusagil veel. Ja minu arvates läheb ta järjest paremaks: pingutuseta
lauldud säravad osad. Pean tõsiselt kaaluma kas Roberto Alagna on mu lemmik
nr.1.
Beczala ja Netrebko duett on muinasjutuliselt
kaunis ja särav.
Etenduse sära eest peab tänama ka kostüümikunstnikku, kes riietas
kõik osatäitjad valgesse ja musta, millest eristus Iolanta sinine kleit. Ka
lavakunstnik käis värvidega kokkuhoidlikult ringi.
Kõige
selle kauniduse ja glamuuri juures ei saa jätta mainimata, et esietendusel 26.01.2015 MET
Operas jõudis lavale ka üks Ukraina toetaja oma loosungiga, kes protestis A. Netrebko ja dirigent V. Gergijev vastu.
Annale osakssaanud aplodismente tema poliitilised vaated siiski ei mõjutanud-
need olid võimsad.
Bela
Bartoki „Hertsog Sinihabeme loss" on sünge lugu nii süžee kui muusika poolest. Teada tuntud
Sinihabeme loo võiks kokku võtta nii: lugu sellest, et head tüdrukud armuvad
pahadesse poistesse ja see ei lõpe hästi.
Nii
nagu „Iolanta“ puhul, peab ka selle ooperi puhul kiitma lavakujundust ning
videokunstniku tööd. Mul ei ole MET-i
lavastes kinolinal õnnestunud midagi nii võimast näha.
Ooperietendus oli
võrreldav õudusfilmiga.
Ja kui selle juures valitseb oht, et lavapilt hakkab
muusika üle domineerima, siis siin seda ei juhtunud.
Mõlemad artistid olid
tasemel: hukatuslik Sinihabe (Mikhail Petrenko) ja tema uudishimulik ohver
Judith ( Nadja Michael). Milline
plastilisus valitses Nadja Michaeli mängus! Kui Sinihabe liikus aeglaselt ja
mõõdukalt, kord ilmus ,kord kadus, vahest nägi vaid ta kinnastatud kätt, siis
Judith samavõrra kui laulis tantsis oma osa. Mulle väga meeldis.
Kaks
ooperit olid üheks etenduseks seotud just lavakujunduse korduvate elementidega:
valged roosid, hirved, lambipirnid ja üks kinnastatud käsi nii hertsog Sinihabemel kui ka
kuningas Renel. Ja üheks sidus oopereid ka armastus. Vastanduv armastus: „Iolantas“
kaunis ja õnnelik, „Hertsog Sinihabeme lossis“ hävitav ja saatanlik.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar