24. veebruar 2015

Üks luuletus filmist "1944"

Sõduri ema.
Marie Under


Oma kõvad käed mu pihku anna,
hoian sind, mu vaprat sõjameest.
Pea mul omad jälle risti panna
sinu ja su relvavende eest.

Nõnda mehine on nüüd su pale-
kui sa läksid, olid alles poiss….
Tule, tule aga lähemale-
tõsinend sa metsades ja sois.

Lapsesilmad!...aga nagu teaksid
nad nii mõndagi,  mis ränk ja võik;
teaksid vahest rohkem kui nad peaksid,
nagu teaksid- nagu teaksid  k õ i k.

Ära seisa nõnda kaua tummalt!
Mis su pilgu taga- koormab suud….
Kahelt suurelt- Elult, Surmalt- kummalt
oled, ainuomane, märgitud?
*
Ei ma laseks veel sind kogunisti:
seisa viivu veel mu käte all;
varsti panen ma nad jälle risti-
olen siis sul veelgi lähemal.

Tean, su tegu kaalub sinu vaeva,
see on nendest, mida aeg ei söö;
panen juure oma vaeva aeva,
et saaks kallim-kaunim sinu töö.

Ja ma õnnistab sind: Mine! Mine!
kuigi kurku kinni jääb mu hääl;
mina olen hoopis kõrvaline-
näeme üksteist jälle- siin või sääl!

Lähed, läed all lämmatava lume,
see sind nagu valge jõgi viib.
Ja mu rinnas polegi nii tume:
lumi katab sind kui inglitiib.

                  *
Sinu käed mu kätest jälle kisti
alles niiskeina mu silmaveest.
Jälle panen omad vaikselt risti
Sinu ja su relvavende eest.

Ei mu meeled küüni enam muuni,
olen kistud nagu une pealt-
alles puudutin su salku pruuni-
juba pühib tuisk su jäljed jäält….

Lähed sinna lumeväljadele,
kaitsehaldjas sinu kõrval käib.
Ootan vaikselt, kuni tuled jälle,
kaasas võit ja vabadus ja leib.

Kookski sinu ümber selle suure
lume surilina oma koe,
siiski jääme teine teise juure:
minu südames on sinul soe.



Seda luuletust kuulsin Elmo Nüganeni filmis „1944“.
Väga hea film. Nii teemalt kui teostuselt.
Ma tõsiselt loodan, et see film lööb vaatajate arvult filmi  „Viiskümmend halli varjundit“. Siis on selge, mis meile kõige tähtsam on.

Vähemalt selle  maakonnakeskuse kinosaalis, kus mina filmi vaatasin, olid saali kõik 500 istekohta täidetud ja kinopublik aplodeeris kui film lõppes.  Aplausi filmi lõpus kuulsin ma küll esmakordselt.

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar