Täna
on reede ja ilmub uus Sirp, aga mul on
eelmise nädala Sirbist loetud vaid 1/3.
Puhkusereis
oleks paras- terve Sirbi korralikuks läbilugemiseks kulub üks Egiptuse ots. Aga
Egiptusesse enam ei saa ja talvine soojamaa laks jääb saamata.
See,
et ma Sirpigi ei jõudnud läbi lugeda, pani mõtlema teemal, kui hea
kultuuritarbija olen.
Ma
pole kolm päeva ühtegi raamatutki lahti teinud, pakkisin kinke. Kui eelmistel
aastatel kasutasin juhust ja lugesin kõik kingituseks ostetud raamatud enne
kingipaki paela sidumist ise läbi, siis sel aastal jõudsin läbi lugeda vaid Leif
G.W. Perssoni viimase Bäckströmi krimka. (Nii kahju oli pakki panna
läbilugemata Donna Tartti „Ohakalindu“.) Seejuures ma sel aastal, nagu kõigile lubasin,
ainult raamatuid kingingi. (Väike neiugi,
kes eelmisel aastal ütles, et ta ei tea kedagi, kes tahaks jõuluks raamatuid, soovis
sel aastal raamatuid. Ja mitte minu meeleheaks ei öelnud.)
Kultuuritarbimise
juurde tagasi tulles ma loodan vähemalt, et olen keskmine kultuuritarbija. Selleks,
et parem tarbija olla, peaksin:
a) lõpetama
tööl käimise;
b) elama
Tallinnas.
Mul
kulub tööl käimiseks koos sõiduga 11 tundi, tööl ma lehti lugeda eriti ei jõua, ainult pealkirju. Blogin küll tööl
vahest, tänagi. Tallinnasse sõit võtab aega 1,5 tundi.
Kuigi
lapsed on kodunt lahkunud ja elavad omaette, peab isegi 60 + natuke koduseid toimetusi majas ja aias tegema. Telerit ma ei vaata, vaba aeg kulubki
raamatutele, teatrile, kontsertidele jne. Pean siinjuures korrigeerima, olen tõenäoliselt
keskmisest suurem naissoost kultuuritarbija, sest naisel, kellel lapsed
kasvatada, napib kultuuritarbimise aega veel rohkem. Mõnes mõttes on mul praegu kuldne aeg, kui mu lapsed kodus kasvasid, oli aega palju vähem.
(Nüüd saan aru, miks teatri ja kontserdipubliku enamuse moodustavad tihti minu
eakaaslased- meil on aega.)
2016
aastaga olen otsustanud töötamise lõpetada ja mõned aastad vanaema ametit
pidada. Palju selle ameti kõrvalt kultuurile aega jääb, ei oska veel öelda. Ma
ei pea töölt lahkuma, võiksin edasi töötada, kuid otsustasin, et vanaema ametis
saan kaasa aidata oma laste karjääri edendamisele. Olen tõenäoliselt praegu
oma karjääri tipus ja pärast seda, kui tegin otsuse töölt lahkuda, tõepoolest
naudin oma tööd. Võib-olla sellepärast, et see saab otsa. Nagu kõik siin ilmas.
Tallinnas
elades jääks ära pikk sõit teatri- või kontserdisaali. Pealinnas oleks võimalik
osa saada rohkematest tasuta üritustest.
Kolmanda tingimusena enamaks kultuuritarbimiseks ma raha ei märkinud. Mõni tuttav imestab, kui palju raha ma kulutan kontserdi- ja
teatripiletitele, ooperi-reisidele. Aga see on minu hobi, annab minu elule värvi
ja sisu. Kui raha puudu tuleb, keskendun
rohkem raamatutele (tasuta), telerile (peaaegu tasuta). ETV 2 näitab palju kultuurisaateid ning
väärtfilme. Kui silmad muutuvad kehvaks, kuulan rohkem klassikaraadiot.
Kokkuvõtteks
arvan, et olen ehk üle keskmise kultuuritarbija.
Eeltoodu
oli sissejuhatav vabandus iganädalasele Sirbi ülevaatele.
Mõned
artiklid ma jõudsin siiski läbi lugeda. Ja neist meeldisid mulle enim Pille –Riin
Larmi intervjuu Ants Orase nimelise
kirjanduskriitika auhinna laureaadi Johanna Rossiga http://www.sirp.ee/s1-artiklid/c7-kirjandus/aus-tuleb-olla/ ning Johanna Rossi kõne auhinna kättesaamisel „Pudrust kujude valmistamise õpetus“ http://www.sirp.ee/s1-artiklid/c7-kirjandus/pudrust-kujude-valmistamise-opetus/
Vaimustav
noor naine. Tema mõtteid on huvitav ja blogipidajale õpetlik lugeda.
„Millised on su
tõekspidamised kriitikuna, n-ö kriitikukreedo?
Aus, aus tuleb olla! Aga aususe
all ei mõtle ma ainult seda, et ei tohi oma arvamust varjata või faktidega
eksida. Mõtlen ka näiteks selliseid asju, et kui arvustatavas raamatus
millestki aru ei saa, ütleme, süžees ei lähe mingid otsad kokku, siis ei tohiks
arvustusse koba peale kirjutada, et „lahendus jääb mõistatada lugejale enesele“
või „esineb postmodernistlikku mängu reaalsusega“, ja järgmise teema juurde
minna. Tuleks hoopis rahulikult järele mõelda, veel kord lugeda, vajadusel
konsulteerida asjatundjatega ja jõuda selgusele: kas segaduse läte on raamatus
või lugejas, on see kavatsetud või kavatsemata, on see teose seisukohast hea
või halb ja nii edasi.
Või mõnikord ei viitsi õieti
välja mõelda, mis ma raamatust arvan: ei ole nagu liha ega kala, päris piinlik
ei hakka, aga kaasa ka ei kisu. Tekib kiusatus, et kui kiidaks õige lihtsalt
moepärast osavaid vormivõtteid ja uudset teemaasetust ja jätaks asja
sinnapaika. Ei! Tuleb välja mõelda, tuleb. Ega see alati kerge ei ole, seetõttu
ei jaksa alati ja lõpuni ka aus olla.“
Alustasin
blogis isikliku kultuuripäeviku pidamisega selleks, et leiaksin kiiresti üles,
mida lugesin, kus käisin jne. Kui ilmusid blogikülastajad, tekkis vastutustunne
selle eest, mida kirjutan. Tahaksin õppida paremini kirjutama, et sellel, kes
minu lehele satub, oleks loetust kasu ja see huvitaks teda. Jällegi mõtlen,
et kui töötamise lõpetan, tegelen sellega, kuidas kirjutan, rohkem.
Johanna
Ross nimetas end intervjuus feministlike ideede kandjaks.
Valvefeministi positsioonilt
vastaksin, et naisõiguslikud kaebused ühe või teise kirjanduse suurkuju
aadressil ei ole kunagi suunatud ainult ja ainult sellele suurkujule.
Ühelainsal Tammsaarel, Kunderal, Mannil või Dostojevskil on loomulikult õigus
kirjutada täpselt nii, nagu nad kirjutasid. Liiatigi peetakse kirjanduse üheks
oluliseks omaduseks seda, et see võimaldab meil vahetada vaatepunkti, heita
pilk sisse teiste ellu – nii peaks ka veendunud feministil olema huvitav sisse
vaadata veendunud šovinisti hinge, eriti kui seda on meisterlikult kujutatud.
Kuid neil suurkujudel on õnn ja õnnetus esindada kirjandust kui institutsiooni.
Ja kui vaadata kirjandusloolist kaanonit, on see tõepoolest nii mehekeskne, et
pea hakkab lausa pööritama. Feministlik kriitika selle suhtes on igati
õigustatud. Mõnikord, tõsi, läheneb see kriitika objektile niisuguse hooga, et
ei võta kurvi päris välja, kuna kirjandus on nii mitmekihiline materjal. See on
siiski pigem meetodi väärkasutus kui põhimõtteline viga.
Feministlikke ideid olen minagi nooruses kandnud, kuigi feminismist ei teadnud ma siis midagi. (Tööl olen pärjatud valvefeministiks.) Oli perioode, kui lugesin ainult naiskirjanike raamatuid. Kindlalt juhib naiskirjanike edetabelit Margaret Atwood. Aga pikad aastad kahes abielus ja 5 last on feminismi parajalt maha lihvinud ja sobitanud pereeluga.
Pean
vist „Keelt ja Kirjandust hakkama lugema, Johanna Ross kirjutab seal. Igatahes
edu talle.
Seekord
siis Sirbist üsna isiklikust aspektist.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar