22. detsember 2015

Minu Sirp. 50. nädal.




Selles Sirbis oli väga palju huvitavat, nii et jätsin raamatu kõrvale ja lugesin lehte.

Minu kaks väljavalitud lugu.
Mudlumi jõuluessee „Õunalõhn ja lumi katusel“. Seda lugedes tabas mind mõnus äratundmisrõõm. Mõtted, mis minus hajevil ja pidetud, on autori poolt kaunilt kirja pandud:
„On üks segane aimdus, mille jälile ma tahaksin jõuda ja olen oma raamatutes vist ka üritanud, et mingis mõttes on olemas ainult üks asi ja siis selle koopiad. On näituseks üks päev ja siis selle jäljendid. (See oli vist „Tõsises inimeses“.) On arhetüüp ja kajad. On üksainus tõeline jõul ja siis selle varjud. On mingi tunne, kuidas kevad käib, ja siis sa otsid seda kevadet teistes kevadetes. Eks see ole vana Platoni jutt suuresti. On mingi üldinimlik püüe ainulisusele, ühele, puhtale ja rikkumatule. Justnagu kõik see räbu, mis koguneb alguse päevade peale, oleks lihtsalt praht, mille saab ära pühkida ja sealt alt ilmuvad välja selged ja erksad värvid, lõhnad ning tunded.“

„Niisiis panustatakse igasugu tähtpäevade puhul justnimelt kordustele, et oleks nii nagu varem, nagu alati, kõikvõimalik nostalgiakraam tuuakse lagedale ja klopitakse tolmust puhtaks. Iga uue sünnipäeva, aastavahetuse või pööriöö puhul mälestatakse siis justkui neid eelmisi, juba kadunud päevi. Rohkem nagu matused mu meelest.“

„Tasub võtta linnu-, tähe- või pilvepiiriperspektiiv (sub specie aeternitatis) praeguste asjade vaatlemiseks. Päeva­kajalisus on halvav. Justkui oleksid puhta pime, kuuled ainult seda kellukest või kuljust, millega su nina ees vehitakse ja nagu näljane koer keerad oma koonu selle järele.“

Mullegi meeldib end mõnikord lohutada mõttega -igaviku seisukohalt ei ole sel mingit tähtsust.
Aga enamus aega muretsen ikka tuleviku pärast. Sestap minu teine valik Margus Laidre intervjuu „Kas sõdadeta tulevik on võimalik? Autor Valle-Sten Maiste.

Äärmiselt huvitav lähenemine ajaloole. Ma kohe pean siia pika lõigu intervjuust panema.
„Osundasite, et XVI ja XVII sajandi Venemaa ambitsioonid ja geopoliitiline vaade erinesid tänapäevastest. Samas meenutate lugejale Sigismund von Herbersteini XVI sajandi keskel kirjutatud raamatut „Märkmeid Moskva riigist“, millest soovi korral võib leida üksjagu paralleele nii XX sajandi kui tänapäeva Venemaaga. Kas pool ja enam millenniumi püsinud jooned võivad muutuda? Kas tuleb aeg, kui kultuurilised erinevused Euroopa ja Venemaa vahel on vähem vastuolulised ja vaenu põhjustavad?
Mul on alatasa tunne, et ükskõik, kuhu Eestis pilku ei pööraks, ükskõik, millise küsimuse üle ei arutletaks, jõutakse lõpuks ikka välja Venemaani. Vene/Nõukogude jälg on meis sügavam, kui seda ise tunnistada tahaksime. Peaaegu kahesaja viiekümne aasta pikkuse jagatud ajaloo ja vahetu geograafilise naabruse taustal pole see muidugi imekspandav. Tegu on ikkagi raskekaalulise geograafilise üleaedsega, keda ka silmi kinni pigistades olematuks ei muuda. Siiski võiksime Venemaad palju külmema peaga ning rahulikumalt võtta. Praegu on aga nii, et pea iga viimane kui poliitiline sõnakõlks, mis idast kostab, kajab meil tormikellana vastu. Teisalt meeldib meile end kujutada õhtumaade viimase eelpostina, omamoodi nüüdisaegse „kristluse kaitsevallina tundmatu ja metsiku ida vastu“, kui kasutada vana ajaloolist terminit, millele omal ajal ühtviisi pretendeerisid niihästi liivimaalased kui ka poolakad. Neid kahte poolust, ülitundlikkust idanaabri suhtes ja enese paigutamist Euroopasse, sobib illustreerima värske näide.
2015. aasta oktoobri esimestel päevadel leidsid Tallinnas aset Rootsi ajaloolaste päevad. Eestis viibis korraga kolmsada ajaloolast üle terve Rootsi. Meie poolteist sajandit väldanud ühise ajaloo ja Eestis jätkuvalt elujõulise vana hea Rootsi aja legendi taustal oleks oodanud mainitud ürituse kajastamist meie meediaruumis. Kas te aga kuulsite või lugesite sellest kokkusaamisest midagi? Kujutagem aga nüüd ette, et Tallinnas oleks konverentsi pidanud kolmsada Vene ajaloolast. Milline tohuvabohu oleks siis valitsenud – otseülekanded, reportaažid, intervjuud ja analüüsid. Loo moraalina võib küsida, kummal pool Samuel Huntingtoni kultuurijoont me siis õieti asume.
Venemaa (koos türklastega) oli pikki sajandeid Euroopale kauge, tundmatu ja ohtliku Teise rollis, keda vaadeldi hirmuseguse uudishimuga. Tehtud on tohutuid pingutusi vene hinge mõistmiseks ilma selle salasoppideni siiski jõudmata. Minu meelest võtab Venemaa olemuse tabavalt kokku äsja Nobeli kirjandusauhinna saanud Svetlana Aleksijevitš oma raamatus „Pruugitud aeg. Punainimese lõpp“ (eesti keeles 2014), kus leidub järgmine mõttekäik: viie aastaga võib Venemaal muutuda kõik, kuid kahesaja aastaga mitte midagi. Eestlaste senine kokkupuude venelastega on meisse jätnud hingelise trauma. Sellest hoolimata pole välistatud, et Euroopa ette kerkivate uute, suurte, senistest ohtudest palju ähvardavamate, et mitte öelda eksistentsiaalsete väljakutsete valguses muutub koostöö Moskvaga (katsume siinkohal hetkeks unustada praeguste poliitiliste liidrite nimed) mõlemapoolselt taas vältimatuks ja soovitatavaks, nagu see ajaloos varemgi juhtunud on. Meeldib see siis meile või mitte.“

Käisin raamatukaupluses sirvimas Margus Laidre uusimat raamatut: „Domus belli. Põhjamaade Saja-aastane sõda Liivimaal 1554–1661“. Tahtsin ajaloohuvilisele abikaasale jõulukingiks osta. Väga mahukas teos.
Ja väga ilus raamat: kvaliteetne trükk ja palju illustratsioone. Rõhutan kvaliteeti, sest eelmisel aastal kinkisin Jaak Valge „Punased“. Ootasime seda raamatut mõlemad väga, aga lugemata see jäigi. Esimesed trükised, mis müügile tulid olid imeõhukesel paberil punase kirjatrükiga. Prillikandjad nagu me mõlemad oleme, kumbki meist sellist teksti lugeda ei näinud. Poes oli raamat kilepakendis ja sirvida ei saanud. Hilisem trükk tuli küll korralikul paberil ja must valgel.

"Domus belli" jäi ka ostmata – hind 44 € ületas eelarve.

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar