Selles Sirbis oli palju põnevat
lugemist. Valisin välja kaks artiklit.
Janek Kraavi „Post-sõnastikku
XXIX“ olen kogu aeg lugenud, seekord siis
Pinna ja pinnalisuse
määratlust vaadeldakse kõrgkultuuri ja massikultuuri vahekorrast lähtuvalt.
Andy Warhol „Teemanttolmused
kingad“
Pindsust kritiseeriva diskursuse kõige reljeefsem
näide pärineb kvaasimarksistlikult mõtlejalt Fredric Jamesonilt. Tema
postmodernistliku kultuuri kirjeldus lähtub eelmainitud traditsioonilisest
vastandusest: Vincent van Goghi ja Andy Warholi loomingut võrreldes eristab ta
sügava ja eheda modernistliku tegelikkuse kujutamise hiliskapitalistliku
tarbimispraktikaga kaasnevast esteetikast. Jameson näeb Warholi teoses
„Teemanttolmused kingad“ üksnes juhuslikku ja tähenduseta jalavarjude kogumit,
mis ei kõneta vaatajat ega tekita enese ümber mingeid kujutamisobjektiga
haakuvaid maailmu või eksistentsiaalset kujundit. Ehk lihtsalt öelduna: pildil
nähtav ongi kõik, mida see pilt sisaldab; kujutatu ei käivita mingit
hermeneutilist tähenduste ahelat, see ei „räägi meiega“. Kuna Warhol keskendus
tarbimisühiskonna reaaliate kujutamisele, siis võiks selline esteetika Jamesoni
arvates sisaldada ka võimast kriitikat hiliskapitalistliku kaubafetišismi
aadressil. Kuid nendelt piltidelt pole võimalik selgelt välja lugeda ka
positiivset või negatiivset poliitilist hoiakut, sest – taas – vaataja ei suuda
leida midagi, mis seisaks pildil kujutatud objektide taga. Kapitalismi ja
subjekti suhet kriitiliselt kaardistav Jameson näeb sellistes teostes
postmodernsele kultuurile tunnuslikku uutmoodi lamedust, igasuguse sügavuse
puudumist, ükskõiksust. Pealiskaudsus ja tunnete taandumine („afektiivsuse
kahanemine“) ongi Jamesoni meelest postmodernistliku „simulaakrumite kultuuri“
põhitunnused.
Vincent van Goghi maal
«Tähine öö»
See jutt tegi mind kohe targemaks
nagu ka järgmine.
Veronika Valgu „Igapäevaelu,
psühhogeograafia ja reformid“ ülevaade Colin Ellardi raamatust „Places of the
Heart: The Psychogeography of Everyday Life. http://www.sirp.ee/s1-artiklid/arhitektuur/igapaevaelu-psuhhogeograafia-ja-reformid/
„Ostukeskusi nagu ka kasiinosid ehitatakse selleks, et
meie taskud tühjaks teha,“ kõneleb neuroteadlane Colin Ellard ühes Kanada
Montreali CJAD raadiojaamale antud intervjuus.1 „Kaubanduskeskuste kavandajad
pööravad erilist tähelepanu sellele, et keskkond soodustaks impulsiivset
ostlemist,“ jätkab Ellard oma eelmisel aastal ilmunud raamatus „Südamelähedased
kohad ehk igapäevaelu psühhogeograafia“. Ja veel ütleb ta: „Keskkond, mis
julgustab meid mõtlema surelikkusest, võib muuta meid sotsiaalselt altimaks
konservatismile.““
Roger Ulrich kirjutas eelmise sajandi lõpus,4 et
patsiendid, kelle aknast paistis mõni puu või väheke rohelust, paranesid haiglas
kiiremini ega vajanud nii palju valuvaigisteid kui need, kes vaatasid tõtt
kivimüüriga. Mitte ainult roheluse, aga ka veekogu või taevalaotuse nägemine
pidavat leevendavalt mõjuma stressile, kuid tugevdama ka immuunsüsteemi.
Seda juttu sobiksid
illustreerima pildid minu koduaknast, nädalavahetusel teen, tööpäeval olen
kodus vaid pimedal ajal. Minu akende ees ei ole kardinaid. Mulle meeldib kui
mets läbi akna tuppa vaatab, tean omast käest kui stressitappev on see vaade.
Mõnikord on aia taga ka kitsed. Ööseks tõmban ruloo ette, ürgne kõhedus pimeda metsa ees.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar