Uku
Uusberg
„Üritus“
Lavastaja:
Uku Uusberg
Osatäitjad:
Aivar Tommingas - Leofred Luuk
Külliki Saldre - Helle
Jüri Lumiste - Meister
Margus Jaanovits - Kuningas
Markus Dvinjaninov - Mõrv
Linda Kolde - Rita
Jaanika Arum - Niina
Uku Uusberg - Lavastaja G
Ott Sepp - Otto
Maria Soomets - Merliis Metsis
Meelis Hansing - Erki
Lavameistrid: Kaupo Jalas, Taivo Põder, Tanel
Pärn, Jüri Urbel, Urmas Poom
Tartu
vaim Draamateatri laval! Tervitan Vanemuise päevi Tallinnas.
Igatahes
minule tasus sõit pärast väsitavat tööpäeva Tallinnasse täielikult ära.
Sain osa teatrimaagiast. Mulle oli etendus sündmus, mitte pelgalt järjekordne
kultuuriüritus. Täiendan siinkohal oma lemmikteatrikülastaja
Vooremäe Andrus
Kivirähk "Maailma otsas. Pildikesi heade inimeste elust"
sõnu: „sai naerda, sai
nutta….. sai mõelda.“
Eelnevalt
oli läbi lugenud mitu arvamused teatritükist: http://www.sirp.ee/s1-artiklid/teater/naitleja-ja-tema-mang/
http://teatritasku.ee/karjaari-tegemine-on-uritus-usna-kindlasti/ http://www.vanemuine.ee/artiklid/arvustus-uritus-uurib-naitleja-deemoneid/
Teadsin
mida oodata ja mõte oli, et luban etendusel end üllatada ning keskendun
sellele, mida see tükk mulle ütleb.
Mõned
mõtted.
Vanadusest.
See on aeg kui sulle võidakse öelda “ma
arvasin ,et te olete ammu juba surnud“. Millele Leonfred Luuk vastab „Otseselt ei ole“. Otseselt- kaudselt, on sel vahet.
Surmast.
Peategelase 60 sünnipäeva eeli nii
põhjalikult surmast rääkida….., siis olen mina lootusetult hiljaks jäänud. Hakkan
küll tasapisi vanadusest mõtlema, aga sellisest, mis jõuab kätte tulevikus.
Tagasiastumine,
lahkumine, lahtiütlemine. Leonfred Luuk lahkus lavalt 11 aastat tagasi poole
etenduse pealt ning naasis sinna alles nüüd- oma juubeli peaproovile. On see
lahkumine nõrkuse või äärmise tugevuse tunnus?
Meenus lavalt lahkumine ooperitenori
Roberto Alagna poolt. Publik kostitas Alagna viletsat etteastet Verdi
"Aidas" undamise ja vilekooriga, tenor marssis lavalt minema.
Etenduse jätkumiseks pidi Alagna dublant kostüümita lavale tõttama. Kuidas
kohtuasjad lõppesid, ei mäleta. Nüüdseks on Alagna „Aidaga“ ülesastunud ka
Metropolitan Operas.
Nii
et tagasiastumine võib olla ka uhkus, upsakus, lugupidamatus publikust.
Armastus,
abielu ja siiski üksindus, kas inimene ongi alati üksi.
Luhtunud
suhte taastamispüüe, kui siiras see soov on ja kas on õnnestumisvõimalusi.
Eelkõige
on lavalugu teatritegemisest, teatri ja päriselu
suhtest, armastusest laval ja elus. Kas
laval peab partnerit armastama või piisab armastuse mängimisest. Kas head
näitlejad mängivad laval või elavad seda kõike eneses läbi? Kumb variant on õige.
Kas
teatrikülastaja saab aru, kui näitleja tunneb sõnadest kantud füüsilise valu, kuid jätab need
sõnad ütlemata jätta?
Sümboolne
on seegi, et etenduse lõpupildis on näitleja oma ausamba alla jäänud.
Selline
tore kaleidoskoop, siduvaks siis Leofred Luugi 60. juubel. Uku Uusberg kirjutas
loo Aivar Tommingase juubeliks.
Mulle
meeldis ansambli mäng, milles iga lavalviibinud näitleja vähemalt kord etenduse
jooksul säravalt eristus. Märgiksin ära Rita
ja Niina osatäitjaid. Teatri tehnilised töötajad olid väga värvikad tegelased,
kohati väga hea huumor- näiteks Kuningas kohvitassi kandmas. Aivar Tommingase äärmiselt nüansirikas mäng-
kaks täiesti erinevat inimest I ja II vaatuses. Teatri õhk teeb vabaks?
Meeldis
lavapilt, ehk lavapildi olematus- tühi lava ja sellel juhtuv. Samuti teatritegemise
kandumine saali. Meeldis muusikaline kujundus, eriti Wagner.
Loomulikult
käis arutelu teatritüki üle ka autos koduteel. Abikaasat häiris Marliis Metsise
saladuslik kuju laval, tahaks ikka täpselt teada, kes ta on. Mina sisustasin Maria
Soometsa müstilise naisekuju kord saatana, kord surma, teinekord hoopis illusiooni,
femme fatale või deemonina. See nuputamisülesanne jäigi meil lahendamata. Abikaasat häiris kohati tühi lavaline tegevus-
peategelase poolt puldi näppimine: eesriie kinni, eesriie lahti; valgus sisse,
valgus välja, kaks korda kukkuvad prožektorid. Mulle see sobis – lisas kogu
loole seda sõnadeta väljendamatut „füüsilist
valu“. Peategelane ikkagi 11 aastat teatrist
eemal, las’ uudistab. Mind inglise keel ei häirinud, nii paljukest saan ma aru,
teda küll. Tõmbasime paralleele „Näitleja Jolleriga“. Ja lõpuks arutasime, mis
õppeaines meie 29 aastast abielu tugev on. Mina eelistan humanitaaraineid, tema jälle reaali, kehaline kasvatus
sobib mõlemale. Igatahes pole ma end nende 29 aasta jooksul kordagi maailmas üksi tundnud.
Tartu päevad Tallinnas jätkuvad. Mul on pilet Vanemuise balletietendusele „La
dolce vita“ ja Sadamateatri etendusele „Head tüdrukud lähevad taevasse.“
Äkki see tegelane sümboliseeribki neid kahtlaseid tegelasi teatritükkides, kelle rolli tähenduse kohta keegi õiget sotti ei saa ja mida vastavalt oma maitsele erineva sügavusastmega tõlgendatakse :).
VastaKustutaNii ongi:)!
VastaKustuta