Deutsche Staatsoper Berlin hoone Unter der Lindenil on alates 2010 aastast remondis. Ümberehitused
kestavad ning sestap olen ma kolme Berliini külastuse jooksul näinud
Riigiooperit Unter der Lindenil vaid tellingutes ja plangu taga.
Deutsche Staatsoper asub nüüd Bismarcki tänaval
Schiller teatris. Väljast näeb teater välja selline.
Seest mitte eriti suurejooneline, kuid meeldiv ja hea
akustikaga. Just siin ma vaatasingi 02. juuni õhtul Bohuslav Martinu ooperit
„Julietta“. See oli teine etendus, esietendus oli toimunud 28.05.2016.
Valisin etenduse seetõttu, et vahest tahaks kuulda ja näha midagi
uut, näiteks ooperit minu jaoks tundmatult autorilt.
Valiku kasuks rääkis ka see, et ooperis laulavad Rolando Villazon, üks kaasaja parimaid tenoreid ja Magdalena Kožená.
Dirigeerib maailmakuulus dirigent Daniel Barenboim.
Bohuslav Martinů on tundmatu helilooja vaid minu jaoks.
Aastatel 1890-1959 elanud heliloojat peetakse tšehhi heliloojaks. Elas helilooja
Pariisis, Aix-en-Provence’s, Lissabonis, Marsseile’s, II Maailmasõja päevil
õppis Ameerikas. Hiljem elas ja töötas Ameerikas ja šveitsis, kus ka suri. Tõeline kosmopoliit Martinů
on kirjutanud 16 ooperit, 4 balletti ning hulgaliselt vokaalmuusikat ning
orkestri-teoseid.
Ooperi „Juliette“ kirjutas ta 1938 aastal, esietendus
toimus 16. märtsil 1938 Praha Rahvusteatris. Ooperit hakati rohkem mängima 50 aastat pärast helilooja surma ja nüüd on ta n.ö. moes.
Peategelane on kaubareisija Michel, kes saabub
väikesse Lõuna-Prantsusmaa mereäärsesse
linna otsima Juliettet, kaunist noort naist, keda kord varem siin linnas
kohtas. Linn tundub tuttav, ta teab, et on siin juba olnud, kuid ühtaegu on kõik ka muutunud.
Michel kohtab kummalisi
inimesi, kes meenutavad talle, et ta on siin juba viibinud. Kummalised on
inimesed seetõttu, et nad on kaotanud mälu ja mälestused.
I vaatuses on lava üleni valge. Valgete seinte taustal
areneb äärmiselt huvitav ja sürrealistlik lugu. Laval ei ole väljapoole
avanevat ust, kui Michel haarab ukse järele avanevad üha uued laekad ja
sahtlid, kust pudeneb lavale inimesi ja asju. Ka Michel kaotab ajataju ja kogu
tegevus laval väljub reaalsuse piiridest. Mis juhtub kui unenäost enam üles ei
ärka või ärkad küll, kuid unenäod segunevad reaalsusega. Minevik, olevik ja
tulevik podisevad ühes pajas. Tulemuseks on sürrealistlik maailmapilt, Michelist
on saanud unenägude igavene vang, välja-pääsu ei ole. Juliette Michel lõpuks leiab. Peale Juliette ja Micheli on laval palju huvitavaid persoone, nagu juba mainitud mälestuste müüja, kirjakandja, kes kannab laiali kolm aastat vanu kirju ja. Lavalt käib läbi hulk inimesi, aga nimesid neil ei ole. Nii neid tutvustataksegi kavalehel: väike araablane, vana araablane, linnumüüja, kirjakandja, komissar jne.
II vaatuses, mille tegevus toimub 24 tundi enne I vaatuse tegevust, ootab Michel Juliettet metsas kokkulepitud
kohas, samas metsas uitab veel mehi, lillekimp käes, kõik teel kohtumisele
Juliettega. Ilmub mees, kes müüb inimestele fotosid ja lugusid, mille põhjal saab
luua endale mälestused. Juliette on
huvitatud nende ostmisest, kuid Michel üritab naisele meelde tuletada nende tõelisi
mälestusi. Paari tunded keevad üle ja püstolilask tapab Juliette. Michel seisab
tribunali ees ja mõistetakse poomise läbi surma. Surmast pääsemiseks jutustab
ta mälestusteta inimestele ühe ilusa mälestuse ja kasutab aega kui inimesed andunult kuulavad, põgenemiseks.
III vaatuse ajal satub Michel Unenägude keskbüroosse,
kus müüakse unenägusid. Kõigil meestel, kes büroosse on tulnud, on üks soov: hetkeks
unustada argipäevane eksistents ja kogeda täiuslikku õnne naisega, kelle nimi
on Juliette. Peale üht unenägu peavad kõik siit lahkuma, muidu satuvad nad lõputute korduste võrku, mis eales ei lõpe ning Michel peab otsustama, kas lahkuda või näha Juliettet veel kord. Selline unenäoline lugu algusest lõpuni.
Lauldakse prantsuse keeles, tekst on tõlgitud saksa ja
inglise keelde.
Ooper on pikk 3 tundi
2 vaheajaga, kuid algusest lõpuni kaasahaarav.
Muusikaliselt on ooper väga mitmekesise helikeelega, klassikalise
muusikaga seguneb meeleolu- ajaviitemuusika. Näiteks laseb Martinů üle lava
libiseda akordeoni mängijal. Selline unenäoline huvitava muusikaga lugu.
Väga hästi lauldud ja mängitud. Mõlemad peaosatäitjad,
Villazon ja Kožená evivad lisaks võrratule häälele ka suurepäraseid
näitlejaoskusi.
Juliette
Bohuslav
Martinů lüüriline ooper
Esiettekanne Saksa Riigiooperis 28. Mai 2016
Libreto Bohuslav Martinůlt Georges Neveux' näidendi »Juliette ou la Clé
des songes«ainetel
Dirigent Daniel Barenboim
Lavastaja Claus Guth
Lavakunstnik Alfred Peter
Kostüümikunstnik Eva Dessecker
Koreograaf Ramses Sigl
Valgustuskunstnik Olaf Freese
Koormeister Martin Wright
Dramaturg
Osatäitjad:
Magdalena Kožená
-Juliette
Rolando Villazón -Michel
Teistes osades: Richard Croft; Thomas Lichtenecker; Wolfgang
Schöne; Elsa Dreisig; Adriane Queiroz; Arttu Kataja; Jan Martiník; Natalia
Skrycka; Florian Hoffmann;
Tantsijad
Tõelise ooperielamus, vaataksin veel kord!
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar