Pärnu Ooperipäevade teisel päeval etendus samuti
põneva saatusega ooper.
Rodion Štšedrini lüüriline ooper “Mitte ainult
armastus” vilistati esietendusel 1961. aastal Moskva Suures Teatris
välja.1972 aastal mängiti ooperit Moskva Kammermuusikateatris. Pärast seda vajus
ooper unustuse hõlma kuni Juri Aleksandrovi uuslavastuseni hooajal 2013/2014. Aleksandrovi lavastatuna Peterburi
Kammerteatris võitis ooper Peterburi kõrgeima teatriauhinna Kuldne Sofiit
draama kategoorias.
Rodion Štšedrini muusikat olen küll raadiost kuulnud,
kuid seni polnud näinud ühtegi selle maineka ja uuendusmeelse vene helilooja
lavateost.
Ooper „Mitte ainult armstus“ on loodud Sergei Antonovi
jutustuse motiividel. Libretosse on lisatud vene tšatuskade tekste, mis on
pühendatud Štšedrini kuulsale abikaasale Maia Plissetskajale.
Autor ise on ooperi kangelannat- kolhoosi esinaist Varvarat võrrelnud Tatjanaga („kirjutasin
kolhoosi „Jevgeni Onegini““) ning koguni Carmeniga.
Ooperi süzee on lihtne, pole kuningaid, kuningannasid, surma, kõik jäävad ellu. Seevastu on küllaga armastust, ka õnnetut ja
suuri tundeid. Tegevus toimub kolhoosis. Aega ei oska määrata, töökorralduse
ja selle järgi, mis üht tegelastest linnas köitis, pakuksin möödunud sajandi viiekümnendad
aastad. Tantsu, tralli, tšatuskade
laulmise ja vihma taustal areneb armastuslugu, mis saab üleva sisu armastusest
loobumisega.
Etenduse algul on laval seltskond traktoriste, kes
vihma raugemist ja külvi algust oodates mängivad doominot ja joovad viina.
Teiste hulgas brigadir Fedot, kes on armunud kolhoosi esinaisesse Varvarasse. Lüpsja
Nataša rõõmustab, et Volodja, kes vahepeal maitses linnaleiba, tuleb tagasi
kolhoosi. Traktoristid peavad Volodjat
ülbeks ning alustavad kaklust. Lavale ilmub kolhoosi esinaine Varvara, kes kaklejad
lahutab. Varvara ja Volodja õpivad teineteist tundma vestluse käigus ning
midagi hakkab juba susisema.
Edasi läheb hoogsa pillerkaariga, laval on
külaorkester, tantsud ja laulud. Volodja
tantsib Natašaga, kuid särtsaka Katerina õhutusel võtab tantsima esinaise Varvara.
See on pikk tants ja läheb lõpuks väga uljaks kui Varvara tantsib üksnes
Volodjale. Nataša kurvastab.
Volodja ja Varvara lepivad kokku kohtumise ja annavad kirele
voli. Aga siis saab Varvara aru, et teeb õnnetuks Nataša. Kuidas siis nii, ta
on juht, tema ülesanne on oma töötajate eest hoolitseda. Varvaras võitlevad
kirglik naine ja kolhoosi esinaine, tõenäoliselt ka kommunist, kuidas muidu. Kui kohtumispaika saabub Nataša, on Varvara
õnnelik, n.ö. annab Volodja Natašale tagasi ja jääb üksi.
Minu jaoks oli kallutatus muusikali poole liiga tugev,
kõik need lõbusad tšatuskad ja tantsud ning tüsedad kolhoosinaljad. Draamale
jäi vähe ruumi, nii et minu arvates ei küüni Varvara Tatjanani. Küllap segas mind
ka see kolhoosi olustik, sest mis siin salata, nii värske olustiku peale on tõrge sees.
Aga muusika oli kaunis ja huvitav, lavastus hoogne ja
kirglik, kostüümid ilusad ja lavakujundus leidlik.
Minu lemmik oli nii tegelaskujuna kui ka osatäitjana Varvara,
keda laulis Larissa Pominova. Laval
nägi Varvara muutumist esinaisest kirglikuks naiseks ning siis teadlikult armastusest
loobumas. Varvarat laval nähes meenus mulle filmi „Optimistlik tragöödia“
naiskomissar. Ja veel üks vene film tuli meelde, Nonna Mordjukova kolhoosidraamas, oli vist „Vene põld“.
Kokkuvõtteks: selle aasta Pärnu
Ooperipäevad meeldisid mulle väga. Nägin kahte huvitavat ooperit väga hea ooperiteatri esituses suurepäraste lauljatega.
Rahvast tundus vähem olevat kui mullu suvel, aga seda
mitte ainult Kontserdi-majas vaid ka Pärnu linnas. Kehv suvi?
Pildid teatri kodulehelt.
Larissa Pominova laulab Varvara aariat.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar